30.12.2016 11:08

Národní divadlo zrušilo březnovou premiéru choreografie Nacha Duata

Národní divadlo zrušilo březnovou premiéru choreografie Nacha Duata, jednoho z nejvýznamnějších choreografů současnosti. Neuskuteční se z technických důvodů - plánovaná scéna je příliš rozměrná pro pražské divadlo. Místo inscenace bude do Prahy od 2. března přenesen nový titul šéfa Baletu ND Petra Zusky s názvem Chvění. Inscenace měla premiéru na podzim v Janáčkově divadle v Brně, které se ale na jaře kvůli rekonstrukci uzavře. O změně programu informoval Balet Národního divadla v prosincovém Newsletteru.

Celovečerní inscenace Forms of Silence and Emptiness (Multiplicity) španělského choreografa Nacho Duata měla být poctou Johannu Sebastianu Bachovi. Duatovu tvorbu mohli čeští diváci vidět například na festivalu Tanec Praha, kde pod jeho vedením vystoupil španělský soubor Companía Nacional de Danza. Duato je také léta stálým choreografem Nizozemského tanečního divadla a velkým obdivovatelem Jiřího Kyliána.
"V Nachově představení je na jevišti umístěna obří kovová konstrukce. Její čelní strana je opatřena kolejnicemi, na nichž se pohybují veliké ohebné plastové zástěny. Na první pohled nic neřešitelného. Když se však před pár měsíci začala celá věc do detailů pojmenovávat, vyšlo najevo, že jde o zásadní technologický problém," uvedl ke změně programu Zuska.
Problém je podle něj ve složitosti a časové náročnosti montáže a demontáže na jevišti. Představení Multiplicity se dosud hrálo v divadlech s adekvátními bočními jevišti, kde se celá konstrukce dala mezi představeními skladovat. V ND boční jeviště nejsou, ale prostorově omezeny jsou i transportní cesty ze skladů na jeviště. "Dovoz a montáž konstrukce by trvala celé dva dny, demontáž a odvoz stejně," uvedl. Premiéry a hrací plán Národního divadla je ale už detailně naplánován až do poloviny roku 2018 a zásadní změny nejsou možné, uvedl šéf baletu.

Namísto plánované premiéry tak divadlo uvede titul Petra Zusky Chvění. Tématem je vztah jedince k druhým lidem a ke světu, jeho řádu a těžko ovlivnitelnému osudu. Představení je podle Zusky symbolickým básnickým obrazem - básní beze slov. Zuska v něm reaguje na globální chaos posledních let, mimo jiné na uprchlickou krizi, válku na Ukrajině a v Sýrii. Chvění vnímá jako pohyb ve společnosti, ať už v malém rozsahu, anebo chvění, při kterém se národy dávají do pohybu, pukají ledovce a skály.
Větší část hudební plochy patří významnému polskému skladateli Henryku Góreckému. Zazní fragmenty z jeho Symfonie č. 3, někdy také nazývané Symfonie písní žalostných. Autor ji věnoval všem nevinným obětem války. Střední pasáž tvoří hudba Jiřího Pavlici a Hradišťanu.

Zuska s koncem současné sezony uzavře své patnáctileté působení v čele Baletu ND. Konkurz na jeho místo vyhrál první sólista Stuttgartského baletu Filip Barankiewicz. Zuska se rozloučí třetí a poslední baletní novinkou sezony. Pod názvem Sólo pro nás dva bude příležitostí pro něj i pro jeho nástupce; půjde ale také o sólo pro Jaromíra Nohavicu a Beatu Bocek, dva současné muzikanty a zpívající básníky z Českého Těšína.

http://www.narodni-divadlo.cz/

Autor článku: ČTK: hrm, rot