16.05.2017 14:16

Klasického zpracování se dočká opera Rigoletto v libereckém Divadle F. X. Šaldy

Klasické zpracování zvolilo liberecké divadlo F. X. Šaldy u opery Rigoletto italského skladatele Giuseppe Verdiho. V premiéře uvede jednu z nejznámějších světových oper tento pátek. Ambicí je, aby na repertoáru vydržela déle než je obvyklé. Novinářům to dnes řekl vedoucí operního souboru a dirigent Martin Doubrovský.

„Rigoletto patří k repertoárovým top operám, které si to zaslouží. Jsem přesvědčen, že divácký zájem bude mimořádně velký a dovolí nám hrát ho minimálně jedno desetiletí,“ uvedl Doubravský. Opera bude uváděna v italském originále, s českým a německým překladem. Častými návštěvníky libereckých operních představení totiž bývají i Němci.
Rigoletta složil Verdi v roce 1851, týž rok měla premiéru v Benátkách. Autorem libreta je Francesco Maria Piave. Námětem opery byla divadelní hra Victora Huga Král se baví. „Rigoletto je nádherně napsaný dějově, dalo by se to hrát i jako činohra,“ uvedl režisér představení Oldřich Kříž. Podle něj to je dostatečně silný příběh na to, aby ho mohli nastudovat tradičním způsobem.

Opera je o otcovské lásce, milostné vášni a nelítostné kletbě. Hlavní postavou je hrbáč Rigoletto, dvorní šašek, který se snaží chránit svoji dceru Gildu před zhýralostí dvora. Když je zneuctěna, chce se pomstít. Jeho plán mu ale nevyjde a Gilda umírá. V roli Rigoletta budou v Liberci alternovat Andrij Škurhan a Anatolij Orel. Vévodu ztvární Aleš Briscein, který se bude v roli střídat s Dušanem Růžičkou a Robertem Smiščíkem. V roli Gildy se představí Mariana Hochelová či Vanda Šípová.

Slavná opera se do repertoáru libereckého divadla vrací zhruba po čtyřech letech. „Rozdíl divák určitě pozná. Je to v jiných kostýmech, jiné scéně, s jiným režisérem, jiným dirigentem, jinými představiteli,“ uvedl Doubravský. Působivá by měla být už samotná scéna, která má evokovat charakterově „pochroumanou“ společnost. „Používáme takové koláže z dobové architektury, které jsou jako zmačkané,“ uvedl autor scény Daniel Dvořák. Scéna je černobílá, barevnost přináší její nasvícení. To je podle Dvořáka ideální pozadí pro renesanční barvité kostýmy, jež pro představení navrhl Roman Šolc. Scénu pro Rigoletta vytvářel Dvořák už několikrát, naposledy pro operu v Mexiku. Pokaždé je ale jiná. „Rigoletto je jedna z oper, které mám nejradši. Právě pro ten lidský příběh, který je nesmírně dramatický, až krutý a přitom jímavý,“ dodal.

http://www.saldovo-divadlo.cz/

Autor článku: ČTK: Marek Kuntoš, kš