16.05.2017 12:35

Arénu po prázdninách čeká Rok srozumitelných nedorozumění

Komorní scéna Aréna, trojnásobná držitelka ocenění Divadlo roku, představuje sezónu 2017/18, jejíž název tentokrát zní Rok srozumitelných nedorozumění.

„Náš každodenní život je plný nedorozumění a někdy si můžeme myslet, že nedorozuměním je i celá naše existence, když se rodíme, abychom nakonec zemřeli. Přesto se stále pokoušíme porozumět sami sobě i světu, ve kterém žijeme. Někdy jdeme dokonce tak daleko, že se náš svět pokoušíme učinit o něco srozumitelnějším. A právě tato snaha už od počátků divadla inspiruje dramatiky, aby ji ve svých hrách zachytili, a také se stala kritériem pro výběr čtyř titulů nové sezony,“ vysvětluje název sezóny dramaturg KSA Tomáš Vůjtek.

Komorní scéna Aréna během příští sezóny opět uvede čtyři nové inscenace, přičemž jedna z nich bude i českou a světovou premiérou. Diváci se mohou těšit na Vyrozumění Václava Havla v režii Vojtěcha Štěpánka, Tři sestry A. P. Čechova v režii uměleckého šéfa Ivana Krejčího, zbrusu novou hru Chacharije Tomáše Vůjtka a Janusze Klimszy, který bude i jejím režisérem a Zabijáka Joe Tracyho Lettse, kterým se poprvé v Aréně představí režisér Jiří Pokorný.

Vyrozumění napsal Václav Havel v roce 1965 už jako zkušený autor absurdního divadla. V rámci zvýšení srozumitelnosti úředních dokumentů je zaveden do úředního styku umělý jazyk ptydepe, který má zamezit jakýmkoli nedorozuměním, neboť se v něm každé slovo od ostatních liší natolik, že neexistuje ani ta nejmenší možnost záměny. Boj o jeho prosazení je provázen intrikami, nakonec se však ukáže, že nový jazyk je natolik složitý, že se mu nikdo z úředníků není schopen naučit, a celý projekt je proto odvolán. Vyrozumění je vtipnou reflexí byrokratického myšlení, která díky bruselským nařízením nijak neztratila na své aktuálnosti.

Čechovovy Tři sestry z roku 1901 patří k nejhranějším titulům moderního dramatu. Tři dcery zesnulého generála žijí v provinčním městečku se svým bratrem a posléze i s jeho rodinou a vzpomínají na šťastné chvíle strávené v Moskvě, do které se chtějí vrátit. Společnost jim dělají důstojníci místní posádky, s kterými se pouštějí do planých filozofických debat, ale i závažných úvah o správně prožitém životě. Všichni se snaží porozumět smyslu své existence a v závěru se doberou zásadního poznání, že žít se zkrátka musí. Hra nabízí velké herecké příležitosti pro celý soubor a pro diváky skvělou příležitost nahlédnout se smutným humorem, že i v nás je leccos z nešťastných hrdinů této krásné hry.

Jakýmsi volným pokračovatelem veleúspěšné Brenpartije bude nová hra Chacharije, v níž Janusz Klimsza a Tomáš Vůjtek zachytili sociální poměry v Ostravě počátku třicátých let. Napříč společenským spektrem prožívají smyšlené i historické postavy své příběhy během jednoho jarního dne roku 1932, které se v závěru překvapivě protnou. Hra vychází ze skutečných dobových událostí, se kterými si hravě fabulačně pohrává. V národnostně smíšené Ostravě nebyla o různá nedorozumění nouze a text hry s nimi cíleně pracuje. Svůj prostor v ní dostanou i svérázné postavičky ze státu Halda, jejichž osudy diváci poznali již ve zmiňované Brenpartiji.

Posledním titulem bude černá komedie Tracyho Lettse Zabiják Joe. Autor, který dnes patří k nejhranějším americkým dramatikům, ji napsal jako svou prvotinu, ale velmi brzy se z ní stala kultovní záležitost. Bizarní rodinka ze sociální spodiny se snaží vyřešit svou finanční situaci najmutím profesionálního zabijáka. Vše se však zkomplikuje a vykonaná vražda jejich situaci ještě více zhorší. Navíc začne vycházet najevo pravda o jejich skutečných záměrech, z níž vyplyne, že celý komplot byl vlastně jedním velkým nedorozuměním.

Režisérská jména příští sezóny zůstávají - až na jedno - stejná jako v předchozích letech. Vedle uměleckého šéfa Ivana Krejčího (1966) a stálého hosta Janusze Klimszy (1961) se potřetí do Arény vrátí Vojtěch Štěpánek (1984). Zcela novým setkáním bude ale poslední inscenace sezony, kdy se souborem bude poprvé zkoušet Jiří Pokorný (1967), který před studiem režie na DAMU maturoval na jednom z ostravských gymnázií. V letech 1993-1997 byl režisérem a uměleckým vedoucím Činoherního studia v Ústí nad Labem. V letech 1999-2004 byl uměleckým šéfem HaDivadla a v letech 2002-2006 byl členem uměleckého vedení Divadla Na zábradlí.

Jako každý rok, tak i letos přichází Aréna v rámci předplatného s překvapením, tentokrát to bude speciální předplatitelská skupina. „V nabídce předplatného zůstává abonomá premiérové, sezónní, dopolední, vánoční a novoroční a novinkou příští sezóny bude tzv. speciální předplatné, které bude obsahovat balíček oceněných her Tomáše Vůjtka S nadějí, i bez ní, Slyšení a nejnovější Smíření,“ prozrazuje ředitelka KSA Renáta Huserová.

http://www.divadloarena.cz/

Autor článku: Alice Taussiková