30.10.2016 16:25

Bábkové divadlo v Košiaciach vystoupí v Hradci Králové

V sobotu 12. listopadu v 16.00 vystoupí v Divadle Drak Bábkové divadlo v Košiciach s inscenací mladé polské autorky Marty Guśniowské. Loutková inscenace Rytíř bez koně je moderním příběhem napsaným na základě klasických motivů z pohádek a legend a v České republice bude uvedena poprvé.

„Hlavním hrdinou pohádky je rytíř, který nemá koně. V sousedním království naopak žije kůň bez pána. Vzájemně o sobě ale nevědí… Oba hrdinové se tedy vydávají do světa hledat svůj osud. V pohádce určené pro diváky od 4 let nebudou chybět klasické pohádkové postavy jako drak, čarodějnice či loupežníci, které rytíř na své dobrodružné cestě potkává,“ přiblížila hlavní zápletku hry Barbora Kalinová z Divadla Drak.

Inscenaci ve slovenském Bábkovém divadle v Košiciach připravil mladý inscenační tým z Polska v režii Jacka Malinovského a scénografii Mariky Wojciechowské. Jediným slovenským členem inscenačního týmu je autorem scénické hudby Norbert Bodnár. 

Divadlo Drak tak v rámci pravidelných sobotních odpolední představí hradeckému publiku současnou slovenskou tvorbu pro děti.
 

Rozhovor s uměleckým šéfem a dramaturgem Bábkového divadla v Košicích Ivanem Sogelem 

Co vás zaujalo na literární předloze Marty Guśniowské?

Přiznám se, že inscenaci hry Marty Guśniowske O rytíři bez koně jsem viděl dřív, než jsem se dostal k jejímu scénáři. Inscenaci jsem viděl na zahraničním festivalu v provedení polského divadla. A musím říct, že mě uchvátila hra i inscenace. Už tehdy jsem si řekl, že tuto hru musíme uvést v našem divadle. Autorku hry jsem v té době neznal. Tak jsem si vyžádal literární předlohu od ředitelky loutkového divadla z Polska. Ve hře je přítomný důvtip a s humorem vypráví o tom, jaký je recept na štěstí a pocit naplnění. Jak to bývá často v životě, i v této hře se ukáže, že to, co hledáme a co nám přinese štěstí, máme nadosah. To jen my to často přehlížíme, nevšímáme si toho nebo na to přijdeme až příliš pozdě nebo dokonce nikdy. To ale není případ našeho příběhu. Naše inscenace končí šťastně, jak to má u pohádkových příběhů být. Své si v ní najde ale i dospělý divák.

S autorkou jsem se později seznámil osobně. Je to velmi sympatická a moudrá mladá dáma, která doslova chrlí jednu hru za druhou. Rozumí dětské duši a zároveň pohladí duši dospělého. A to je vzácná vlastnost, kromě tvořivé invence.

Kvalitních her pro děti je velmi málo.  Každá nová hra Marty Guśniowské je pozoruhodná, a proto po jejích hrách rádi sahají loutková divadla nejen v Polsku. Naše divadlo má na repertoáru dvě její hry a třetí chystáme. To mluví za vše…

Tvůrčí tým je slovensko-polský. Jak probíhala spolupráce v mezinárodním týmu?

Jelikož jde o opolskou autorku, záměrně jsem ke spolupráci přizval režiséra a scénografku z Polska. Spolupráce tvůrčího týmu byla víc než výborná, i když jsme museli zkoušecí období inscenace mírně posunout. Důvod byl prostý – v době, kdy jsme se s režisérem Jackem Malinowskim na spolupráci domluvili, pracoval jako umělecký šéf a režisér divadla Maska v Rzeszowe. Právě, když měl přijet režírovat k nám, dostal nabídku řídit jedno z nejlepších loutkových divadel v Polsku – Bialystocki Teatr Lalek. Jelikož v konkurzu uspěl a nastupoval na tento post, nemohl ihned odjet na pět týdnů do zahraničí, což bylo pochopitelné. A tak přijel na pohostinskou režii k nám do divadla o několik měsíců později už jako „novopečený“ ředitel. Je třeba říct, že tvůrčí tým si porozuměl okamžitě a také naši herci si práci s režisérem užívali. 

 

 

 

Autor článku: Barbora Kalinová

Bábkové divadlo v Košiaciach vystoupí v Hradci Králové