07.03.2014 09:25

Baletní klenot Spící krasavice z Londýna

Vrcholné dílo klasického baletu Spící krasavice patří dlouhodobě do repertoárových stálic Královské opery v Londýně. A není divu. Baletní féerie vyniká právě dokonalým souzněním Čajkovského hudby a výsostné choreografie nesmrtelné baletní ikony Maria Petipy, do níž jeho následovníci zasahují jen výjimečně. A když už, tak s citlivými tvůrčími doplňky a vždy s přiznanou úctou k Mistrovi. To je i případ jevištní produkce, jejíž přímý přenos uvidí diváci 19. března jednak v pražském Biu Oko, jednak ve čtyřech mimopražských kinech: ve Scale v Brně, uherskohradišťské Hvězdě, kopřivnickém Pulsu a Centru Panorama ve Varnsdorfu. Jiskřivá Sarah Lamb zde exceluje jako princezna Aurora.

Ústřední roli spící krásky neboli princezny Aurory ztvární primabalerína Královského baletu Sarah Lamb. Modrooké plavovlásce ostrých, symetrických, velmi útlých rysů a vybroušených tanečních schopností padne uhrančivá pohádková role dokonale. V uměleckém přerodu z dětské princezničky do mladé ženy čelící čarodějnému prokletí Sarah Lamb exceluje, a to doslova. Technicky náročné finesy role dokazují, co Sarah tehdy opětovně vyneslo na vrchol londýnské první scény po nešťastném zdravotním incidentu v roce 2008, kdy si na zkoušce při kolizi zlomila čtyři kosti a na 9 měsíců musela dát baletu vale.

„Balet je můj život. Je to mé puzení, má vášeň a já vím, že to jednou skončí,“ nechala se slyšet v jednom z rozhovorů. „Cítím, že jsem v absolutním maximu. Jakmile tento stav jednou odezní, Sarah Lamb ztratí svoji identitu,“ odpovídá zase jinde v úsměvné nadsázce na dotazy novinářů, když přemýšlí o uměleckém náporu takřka každé z posledních divadelních sezón, té právě probíhající nevyjímaje. O budoucnosti má ale jasno. „Já miluji i samotné přípravy a zkoušky, nikoli jen vlastní představení. Disciplína, píle, hodiny a hodiny cvičení, neutuchající odhodlání i při nepřízních osudu, všechny tyto cenné zkušenosti bych jednou ráda předávala dál,“ vytyčuje si bostonská rodačka cíl být baletním učitelem, až jednou podstoupí své místo primabaleríny mladším adeptkám. Při jejích schopnostech a energii to je ale stále daleko. Navzdory skutečnosti, že profesní život žádné vrcholné baletky není v obrovské konkurenci nových talentů tak pohádkový jako role, jež ztvárňuje.

Připojte se k události a pozvěte přátele zde.

 

Od Petipy nazpět k Petipovi
Dnes nesporné arcidílo klasického baletu Spící krasavice překvapivě nemělo lehké začátky. Poprvé bylo uvedeno v Petrohradě roku 1890 a ruské publikum nebylo na Čajkovského bohatou a myšlenkově i emocionálně náročnou symfonii připraveno, stejně jako na pestrobarevnou Vsevoložského výpravu a propracovanou choreografii Maria Petipy. Stačilo však pár let, aby Spící krasavice procitla ve své plné nádheře a umělecké síle a stala se jedním z nejslavnějších baletních opusů všech dob. A právě v Královském baletu v Londýně se stala mimořádnou charakteristickou ikonou repertoáru, která zde úctyhodně žije přes více než půl století. O její fenomenální úspěch se postarala hned první poválečná jevištní realizace legendární Ninette de Valois s úchvatnou scénou Olivera Messela.

V průběhu dalších dekád se zde přes některé dílčí snahy o nové interpretace Petipovy choreografie tvůrci vrátili k původnímu originálu. A ten vykrystalizoval až k nynější uhrančivé produkci, do níž se suverénní invencí baletu 21. století zasáhl tvůrčí talent Fredericka Ashtona, Anthonyho Dowella a také Christophera Wheeldona, jehož světově proslavilo baletní nastudování Alenky v říši divů.

Proslulé „Růžové adagio“
Spící krasavice obsahuje v prvním dějství jednu z nejslavnějších baletních scén všech dob – tzv. „Růžové adagio“. Tato baletní sekvence je natolik oblíbená, že vedle bezpočtu citací a odkazů dochází i k její parodii (jako grotesku ji ostatně použil i sám Christopher Wheeldon ve zmiňované Alence v říši divů). Zde se ovšem diváci mohou těšit na dechberoucí klasiku v nádherných dvoranách. Narozeninový královský bál se šestnáctiletou princezničkou Aurorou obklopenou nápadníky dojme i omámí. Nejinak tomu bude i v dalším a neméně slavném baletním vrcholu díla – v milostné scéně, kdy princ Florimund (jméno podle Perraultovy předlohy, v libretu Vsevoložského pojmenovaný Princ Désiré) v podání Stevna McRaeho probudí krásku z jejího kouzlem začarovaného zlého snu. Spanilá Sarah Lamb ve svém běloskvoucím a jiskřivém kostýmu a po McRaeho boku činí tuto scénu po plném právu gradačním vrcholem neochvějné lásky a křehké krásy, jak je přinášejí jen ta trvale nejvelkolepější baletní čísla.

 

Flamenco v Aeru
Mimořádný cyklus záznamů flamenka z madridského Teatro Real pokračuje i březnu. Žižkovské kino Aero uvede 26. března dvojpředstavení Krvavá svatba + Suite Flamenca. Jde o výjimečné propojení baletu s tradičními španělskými tanci, jak je tělem i duší cítil světový tanečník a choreograf Antonio Gades a jak je uvádí baletní soubor nesoucí jeho jméno i současný tvůrcův odkaz. S Antoniem Gadesem je navíc spjata i filmová tvorba Carlose Saury – jejich spolupráce (např. Carmen či právě Krvavá svatba) proslavila andaluský tanec po celém světě. I flamenkové představení v Aeru bude svátkem pro všechny milovníky této ryzí španělské taneční vášně.

 

Spící krasavice

CO: Královský balet v Londýně: Spící krasavice – přímý přenos
Balet o třech dějstvích s prologem | 190 min včetně přestávky
KDY a KDE: 19. března 20:15 (Praha – Bio Oko, Brno – kino Scala, Uherské Hradiště – kino Hvězda, Kopřivnice – kino Puls, Varnsdorf – Centrum Panorama)

Hudba: Peter Iljič Čajkovskij
Choreografie: Marius Petipa, úpravy Anthony Dowell, Frederick Ashton, Christopher Wheeldon
Princezna Aurora: Sarah Lamb
Princ Florimund (Désiré): Steven McRae
Orchestr Královské opery diriguje Valerij Ovsjanikov
Sbor Baletu Královské opery

Krvavá svatba + Suite Flamenca
CO: Teatro Real: Krvavá svatba + Suite Flamenca – záznam flamenkového představení
Balet Antonia Gadese | 30 + 55 min
KDY a KDE: 26. března 20:30 (Praha – kino Aero)

Hudba: Emilio De Diego, Perelló y Monreal, Felipe Campuzano
Choreografie: Antonio Gades
Účinkují: Vanesa Vento, Joaquín Mulero, Maite Chico, Ángel Gil, Cristina Carnero

 

Balet v kině

Přímé přenosy baletů kombinují špičkové taneční umění s nejmodernějšími technologiemi. HD (High Definition) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1.
www.baletvkine.cz

Předprodej vstupenek

Vstupenky je možné zakoupit na pokladnách jednotlivých participujících kin. Předprodej ve všech kinech byl již spuštěn.

 

DALŠÍ PROGRAM SEZONY

KRÁLOVSKÝ BALET V LONDÝNĚ
Zimní pohádka (přímý přenos) | Joby Talbot
Pondělí 28. dubna 2014 od 20.15
Bio Oko – Praha, kino Scala – Brno, kino Puls – Kopřivnice

TEATRO REAL V MADRIDU
Fuenteovejuna (záznam flamenka) | Balet Antonia Gadese
Úterý 20. května 2014 od 20:30
Kino Světozor – Praha

BALET PAŘÍŽSKÉ OPERY
Balanchine / Millepied (přímý přenos) | Georges Bizet, Maurice Ravel
Úterý 3. června 2014 od 19.30
Kino Světozor – Praha

Autor článku: Radka Ondráčková

Baletní klenot Spící krasavice z Londýna