25.03.2017 23:02

V Národním divadle v Praze byly dnes předány ceny Thálie za rok 2016

Herečka Alena Vránová převzala dnes večer v Praze za dlouhotrvajícího potlesku zaplněného hlediště české první scény prestižní Cenu Thálie za celoživotní činoherní mistrovství. Na jevišti historické budovy Národního divadla v Praze stála už před devíti lety, kdy přebírala prestižní pohár za výkon v inscenaci Bouřlivé jaro v Divadle Ungelt, které je už téměř 20 let jejím druhým domovem.

„Za všechny ty šťastné chvíle v mém hereckém životě děkuji divákům. A troufám si prohlásit, že diváci a já jsme si rozuměli,“ řekla čtyřiaosmdesátiletá Vránová, která v roce 1956 získala angažmá v Divadle ABC, kde spolupracovala s Janem Werichem a Otou Ornestem. Členkou Městských divadel pražských byla až do roku 1992. Její filmový věhlas založilo v roce 1952 ztvárnění princezny Krasomily v pohádce Pyšná princezna. Před 11 lety byla oceněna za celoživotní mistrovství v dabingu.

Ceny Thálie 2016 za mimořádné jevištní výkony v činohře dnes obdrželi Hana Tomáš Briešťanská ze roli Štěpky v Petrolejových lampách Národního divadla v Brně a Milan Kňažko za roli Jona v monodramatu Shylock Divadla Na Jezerce v Praze. „Cena patří všem mým kolegům v téhle inscenaci,“ řekl Kňažko. „Hraju tam sám,“ dodal vzápětí.

V baletu a pantomimě převzali ceny Thálie sólistka baletu Moravského divadla Olomouc Yui Kyotani za roli Kitri v inscenaci Don Quijote a mim Radim Vizváry za sólo v Mime Prague v pražském Divadle v Celetné. Vizváry poděkoval loni zesnulému Borisi Hybnerovi, ocenění by bez něj prý nedostal. Cenu za celoživotní baletní mistrovství dostala jedna z největších dramatických tanečnic poválečné éry Marcela Martiníková.

Když cenu přebírala, připomněla Pavla Šmoka, významnou osobnost českého baletu, který loni v dubnu zemřel. „Byla jsem interpretkou jeho choreografií. A on vždy říkal – díky, máš u mě desetník – a tak mám u něho hodně desetníků za ten čas, který nezbýval na nic jiného než na kroky, skoky, piruety,“ řekla dnes. Začínala v Ostravě, v letech 1964 až 1970 působila právě ve Šmokově novátorském baletu Praha a po dvou sezonách v Basileji se stala sólistkou Národního divadla. Poděkování uzavřela se slzami v očích slovy „a teď už moje poslední děkovačka a moje poslední klaněčka vám všem“.

Herecká asociace v předvečer Mezinárodního dne divadla (27. března) udělila 15 ocenění. Cenu převzala také členka pražského Divadla v Dlouhé Veronika Lazorčáková. Dostala cenu určenou činoherci do 33 let, kterou dotuje Nadace Munzarových.

Cenou Kolegia cen Thálie byl poctěn režisér, dramatik, herec, výtvarník, pedagog a zakladatel Studia Ypsilon Jan Schmid. Od roku 1961 působil v Naivním divadle v Liberci, kde o dva roky později založil experimentální soubor. Proslavil ho poetikou otevřeného díla, charakterizovanou výrazem, autorstvím, syntézou, improvizací. V roce 1978 soubor přestěhoval do Prahy.

Thálie za mimořádné jevištní výkony v opeře získali rakouský barytonista Thomas Weinhappel a Pavla Vykopalová. Cenu za celoživotní mistrovství v opeře převzala na jevišti Národního divadla v Praze někdejší sólistka této scény Marcela Machotková. V muzikálu a operetě získali ceny Lenka Pavlovič a Josef Vojtek a za celoživotní mistrovství Pavla Břínková. Cenu Thálie za celoživotní loutkářské mistrovství dostali Věra Říčařová a František Vítek, spojení s královéhradeckým Divadlem Drak.

Moderátory 24. ročníku byli v přímém přenosu České televize a Dvojky Českého rozhlasu Taťjana Medvecká a Jan Cina.

Přehled oceněných umělců:

Činohra:

  • Hana Tomáš Briešťanská (role Štěpky v inscenaci Jaroslava Havlíčka, Olgy Šubrtové a Martina Glasera Petrolejové lampy, Národní divadlo Brno)
  • Milan Kňažko (role Jona ve hře Marka Leirena-Younga Shylock, Divadlo Na Jezerce, Praha)

Opera:

  • Pavla Vykopalová (role Káti v opeře Leoše Janáčka Káťa Kabanová, Národní divadlo Brno)
  • Thomas Weinhappel (titulní role v opeře Ambroise Thomase Hamlet, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)

Opereta, muzikál a jiný hudebně dramatický žánr:

  • Lenka Pavlovič (role Hortensie v operetě Ples v opeře, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)
  • Josef Vojtek (dvojrole Mefista a Fausta v muzikálu Mefisto, Divadlo Hybernia, Praha)

Balet a pantomima a jiný tanečně dramatický žánr:

  • Jui Kjotaniová (role Kitri v baletu Don Quijote, Moravské divadlo, Olomouc)
  • Radim Vizváry (pantomimický výkon v inscenaci Sólo, Mime Prague, Praha)

Ceny za celoživotní dílo:

  • Alena Vránová (činohra)
  • Věra Říčařová a František Vítek (loutkové divadlo)
  • Marcela Machotková (opera)
  • Marcela Martiníková (balet)
  • Pavla Břínková (opereta a muzikál)

Zvláštní cena Kolegia pro udělování cen Thálie:

  • Jan Schmid (režisér, dramatik, herec, výtvarník, zakladatel Studia Ypsilon)

Cena prezidia Herecké asociace pro mladého umělce do 33 let v oboru činoherní tvorby:

  • Veronika Lazorčáková (Divadlo v Dlouhé, Praha)

V Národním divadle v Praze byly dnes předány ceny Thálie za rok 2016

Zprávy

19.02.2018

Národní divadlo oslaví několik výročí, vznik republiky i videomappingem

Národní divadlo letos oslaví nejen sté výročí vzniku Československa, ale i několik dalších kulatých výročí, která se týkají první české scény a historických událostí. Na letošek připadá 150. výročí položení základního kamene ND, už v lednu se slavilo 130. výročí zahájení provozu dnešní Státní opery a 60. výročí letos oslaví Laterna magika.

19.02.2018

Divadlo Kámen a debata s teatrology Janem Císařem a Martinem Pšeničkou

Divadlo Kámen uvede ve čtvrtek 22.2. třetí premiéru hry „OK plus F“. Po představení proběhne zahajující salónní debata „kamenného jara (ne)iluzivnosti“ na téma NEZBYTNOSTI ILUZIVNOSTI. Pozvání přijali teatrologové prof. Jan Císař a Martin Pšenička.

16.02.2018

Konference Perspektivy teatrologie 2 – výzva k podání příspěvků

Teatrologická společnost ve spolupráci s Katedrou divadelních a filmových studií FF UP, mezinárodním festivalem Divadelní Flora a časopisem Divadelní revue pořádá konferenci Perspektivy teatrologie 2. Cílem olomouckého setkání je představit rozmanitost témat a diskutovat o aktuálních otázkách teatrologického bádání v České republice. Konference je otevřena metodologickým, teoretickým a historiografickým referátům, analýzám i dílčím prezentacím a zprávám souvisejícím s výzkumem divadla a kulturních performancí.