11.11.2004 00:00

Cristina Maldonado v NoD Roxy

CRISTINA MALDONADO (Mexiko) – česká premiéra

BRUTALITY OF THE FACT –  Skutečnost a křehkost

 

Cristina Maldonado není v České republice tak docela neznámé jméno. Od roku 2003 se bylo možné setkat s touto mexickou tanečnicí, choreografkou a pedagožkou v rámci aktivit pražské nezávislé divadelní scény. Na festivalu

4 + 4 dny v pohybu v roce 2003 se prezentovala představením Soledad, následovala první část triptychu Brutality of the Fact, uvedená nejdříve v Universálním prostoru NoD a následně společně s druhou částí v rámci festivalu 4 + 4 dny v pohybu v roce 2004.

 

Cristina Maldonado vystudovala tanec na Universidad Nacional Autonoma de Mexico  a v období 1994 – 2000 spolupracovala s významnou mexickou taneční skupinou Tiempo de Bailat Proyecto Ensamble. Ve své tvorbě se zaměřila na postmoderní taneční techniky, proto si průběžně doplňovala vzdělání na Movement Research v New Yorku. Její práci lze charakterizovat jako mezioborovou investigaci. V průběhu posledních třech let pracovala na sólových projektech zkoumajících vztah tance s ostatními druhy umění. Projekt Onirica video dance (2000) se například zabýval postupem, jak vytvořit choreografii s pomodí digitálního programu, v Silencio y Viceversa se Cristina zabývala tělem jako znakem a jeho vztahem ke hlasu a konceptuálnímu významu slov, v projektu Estrategias de lo Humano zkoumala vzájemné ovlivňování uměleckých předmětů s akcí performera. V roce 2002 přizvala ke spolupráci dva členy divadelního souboru hluchoněmých herců Espiritu Silente.

 

Česká premiéra třetí části jejího triptychu Brutality of the Fact s názvem Skutečnost a křehkost bude uvedena ve dnech 18. a 19. listopadu 2004 v Universálním prostoru NoD. Choreografie tohoto multidisciplinárního sóla je koncipována jako velice intimní výzkumný proces inspirovaný pracemi malíře Francise Bacona. Tanečnice, podobna chirurgu či archeologovi,  zkoumá vlastní tělo. Jemnými akcemi si fetišizuje drobné předměty, jimiž posléze své tělo pokládá, líbá, mučí a deformuje. Divák nahlíží do světa drobných rituálů, které ho vedou k poměrně brutálnímu pohledu na lidskou tělesnost, její hnus, krásu, sílu a zranitelnost.

 

Cristina Maldonado už svou první a druhou částí Brutality of the Fact prokázala, že má k tanci ambivalentní vztah a ohlas její práce je vždy poměrně kontroverzní. Pracuje se slovníkem, který skutečně není určen pro každého, nicméně díky hloubce jejího investigačního ponoru se zcela vymyká standardní taneční produkci a její práce rozhodně stojí za shlédnutí.   

 

Produkce: Čtyři dny

Koprodukce: Universální prostor NoD

 

Autor článku: příspěvky veřejnosti