23.05.2018 11:33

HaDivadlo pochybuje o směřování Centra experimentálního divadla

Brněnské HaDivadlo má výhrady ke směřování a způsobu fungování Centra experimentálního divadla (CED). Soubor pochybuje o tom, zda nový ředitel přinese potřebnou změnu, plyne z otevřeného dopisu adresovaného brněnskému primátorovi a radním. Dopis zmiňuje také možnost osamostatnění souboru. ČTK jej dnes poskytla Anna Stránská z produkce HaDivadla. Náměstek primátora zodpovědný za kulturu Matěj Hollan (Žít Brno) ČTK řekl, že nemá problém, se s lidmi z divadla potkat a návrh řešit. Pro změnu však Hollan nevidí vhodný čas.

HaDivadlo je součástí městem zřizovaného centra spolu s Husou na provázku a končícím Divadlem U stolu, CED zastřešuje také některé další umělecké projekty.

Dopis vznikl poté, co město oznámilo jméno nového ředitele CED, kterým bude čtyřiačtyřicetiletý Miroslav Oščatka. Dosud působil jako dramaturg a od letoška také jako umělecký šéf Husy na provázku.

„Jsme připraveni i nadále plnit veřejnou službu v podobě nabídky divadelních představení pro náročného diváka, dalších spřízněných aktivit i vzdělávání publika, jak to očekává vize města Brna v oblasti kultury. Od okamžiku vyhlášení výsledků výběrového řízení si však logicky klademe i otázku, zda by nebylo pro naplňování našeho poslání lepší HaDivadlo opět osamostatnit," stojí v dopise.

Oščatka podle náměstka Hollana zvítězil s koncepcí, která počítá se zachováním modelu řízení. „Nastoupí v září, takže bych ho nechal, ať má možnost realizovat svou představu. Za tímto účelem byl vybrán. Nemám problém, se s lidmi z divadla potkat a probrat to, a budu se bavit i s novým ředitelem, jak to vidí. Jednotlivé složky instituce bych nechal na něm. Teď to není na pořadu dne. V budoucnu můžeme dospět k čemukoliv," řekl Hollan k možnosti osamostatnění divadla.

„Osamostatnění HaDivadla podle mě nedává příliš smysl a bylo by velmi nevýhodné především pro samotné HaDivadlo. CED je unikátní instituce, která se významně podílí na kulturní scéně a jeho přínos pro brněnské divadlo je nesporný - nicméně se shoduji na tom, že potřebuje nové impulsy a vyžaduje výraznou transformaci," řekl ČTK Oščatka.

Centrum podle otevřeného dopisu vzniklo ze společné tvůrčí energie Husy na provázku a HaDivadla, koncentrované koncem 80. let ve společných projektech jako scénický časopis Rozrazil.

„Po více než 25 letech však nejen podle našeho mínění obraz CED už neodpovídá původním ideálům a představám. Svět se během toho čtvrtstoletí proměňoval s nebývalou dynamikou a CED jako celek zdaleka ne ve všem dokázal na jinou podobu společnosti a světa reagovat," napsali divadelníci v dopise.

Od nového ředitele prý HaDivadlo očekávalo skutečnou změnu, „nově formulované a s plným nasazením naplňované poslání". Vítězná koncepce ale podle autorů dopisu naděje nenaplnila. Je v některých bodech příliš obecná, hypotetická, uvedli. Navíc HaDivadlo kritizuje také formální rámec výběrového řízení. Oščatka se nejdřív neúspěšně účastnil prvního kola, poté uspěl ve druhém, kde město oslovilo konkrétní osobnosti.

Oščatka má od 1. září v čele CED nahradit Petra Oslzlého, který se stal rektorem Janáčkovy akademie múzických umění. Na místo umělecké šéfky Husy na provázku, které s koncem minulého roku opustil Vladimír Morávek, chce přivést režisérku Annu Petrželkovou. V čele HaDivadla má zůstat Ivan Buraj.

Oščatku mrzí, že dopis vznikl ještě před jeho setkáním se souborem HaDivadla. Věří však, že nakonec přispěje k další debatě o budoucí podobě CED a jeho proměně k lepšímu. „Svůj podíl na rozpoutaných emocích má nepochybně také podfinancovanost této instituce, již bude nutné řešit. Koncepce, kterou jsem předložil na jedné straně počítá se zachováním HaDivadla a Divadla Husa na provázku, na straně druhé je dostatečně otevřená, aby mohla přijímat další podněty a nápady," dodal Oščatka.

https://www.ced-brno.cz/