15.01.2018 14:23

Inscenace roku 2017 podle ankety Divadelních novin

Deník zloděje pražské divadelní společnosti Masopust s Miloslavem Königem a Martinem Dohnalem v hlavních rolích zvítězil v anketě Divadelních novin o Inscenaci roku 2017; získal devět nominací. O jednu méně měla Nora, kterou s podtitulem Domeček pro panenky uvádí Divadlo pod Palmovkou s Terezou Dočkalovou v titulní roli. Obě nastudoval Jan Nebeský a stal se nekorunovaným vítězem 25. ročníku ankety. V aktuálním vydání to uvedl tento kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Režisér Nebeský za inscenaci Nora a Miloslav König za herecký výkon v Deníku zloděje, který je mysteriózní operou na texty Jeana Geneta a Bedřicha Bridela, byli koncem roku i mezi vítězi Cen Divadelních novin, bilancujících sezonu 2016/2017.

Podle šéfredaktora Josefa Hermana na dalších místech v anketě podle mínění 86 respondentů jsou inscenace Vyrozumění Komorní scény Aréna a představení s dlouhým názvem Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy nic na ostrovech se skrývá odlehlých z Naivního divadla Liberec (obě pět nominací). Dále bodovaly Láska na dálku Janáčkovy opery Brno, Sezuan společnosti Lachende Bestien a Lucerna Divadla v Dlouhé (po čtyřech nominacích). Třikrát byly nominovány inscenace Konec — člověka / Doba z druhé ruky Spitfire Company, Naše třída brněnské Polárky a Dynastie (Lehman Brothers) z Divadla Husa na provázku. Do Prahy směřovalo 48 nominací, do Brna 13 a do Ostravy 11. Menší počet hlasujících se vyslovil pro počiny uvedené v Liberci, Plzni, Zlíně a Hradci Králové.

„Na rozdíl od divadelních cen je anketa hrou bez pravidel - nemá porotu ani kritéria rozhodování a postrádá kategorie," řekl Herman ČTK. Označil ji za souhrn názorů lidí, kteří mají rozhled po současném českém divadle. „Zaujaly inscenace, které dokázaly výrazným estetickým gestem sdělit podstatné věci. Jimž není lhostejné, co se kolem nás děje, které svým způsobem naplnily poslání divadla jako veřejné diskuse," dodal. „Většina nominovaných inscenací vychází z návaznosti na tradiční fortelnou poetiku pevného, dobře napsaného textu (partitury, scénáře - dramatizace, libreta - choreografie)," dodal.
Za charakteristický rys minulého roku pokládá Herman i jisté sbližování "běžných" souborů s alternativními, společné přibližování se k výrazné poetice a výpovědi z různých stran.

Více zde: http://www.divadelni-noviny.cz/inscenace-roku-8 

Autor článku: ČTK: bor, jw