15.01.2018 14:23

Inscenace roku 2017 podle ankety Divadelních novin

Deník zloděje pražské divadelní společnosti Masopust s Miloslavem Königem a Martinem Dohnalem v hlavních rolích zvítězil v anketě Divadelních novin o Inscenaci roku 2017; získal devět nominací. O jednu méně měla Nora, kterou s podtitulem Domeček pro panenky uvádí Divadlo pod Palmovkou s Terezou Dočkalovou v titulní roli. Obě nastudoval Jan Nebeský a stal se nekorunovaným vítězem 25. ročníku ankety. V aktuálním vydání to uvedl tento kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Režisér Nebeský za inscenaci Nora a Miloslav König za herecký výkon v Deníku zloděje, který je mysteriózní operou na texty Jeana Geneta a Bedřicha Bridela, byli koncem roku i mezi vítězi Cen Divadelních novin, bilancujících sezonu 2016/2017.

Podle šéfredaktora Josefa Hermana na dalších místech v anketě podle mínění 86 respondentů jsou inscenace Vyrozumění Komorní scény Aréna a představení s dlouhým názvem Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy nic na ostrovech se skrývá odlehlých z Naivního divadla Liberec (obě pět nominací). Dále bodovaly Láska na dálku Janáčkovy opery Brno, Sezuan společnosti Lachende Bestien a Lucerna Divadla v Dlouhé (po čtyřech nominacích). Třikrát byly nominovány inscenace Konec — člověka / Doba z druhé ruky Spitfire Company, Naše třída brněnské Polárky a Dynastie (Lehman Brothers) z Divadla Husa na provázku. Do Prahy směřovalo 48 nominací, do Brna 13 a do Ostravy 11. Menší počet hlasujících se vyslovil pro počiny uvedené v Liberci, Plzni, Zlíně a Hradci Králové.

„Na rozdíl od divadelních cen je anketa hrou bez pravidel – nemá porotu ani kritéria rozhodování a postrádá kategorie,“ řekl Herman ČTK. Označil ji za souhrn názorů lidí, kteří mají rozhled po současném českém divadle. „Zaujaly inscenace, které dokázaly výrazným estetickým gestem sdělit podstatné věci. Jimž není lhostejné, co se kolem nás děje, které svým způsobem naplnily poslání divadla jako veřejné diskuse,“ dodal. „Většina nominovaných inscenací vychází z návaznosti na tradiční fortelnou poetiku pevného, dobře napsaného textu (partitury, scénáře – dramatizace, libreta – choreografie),“ dodal.
Za charakteristický rys minulého roku pokládá Herman i jisté sbližování „běžných“ souborů s alternativními, společné přibližování se k výrazné poetice a výpovědi z různých stran.

Více zde: http://www.divadelni-noviny.cz/inscenace-roku-8 

Autor článku: ČTK: bor, jw

Inscenace roku 2017 podle ankety Divadelních novin

Zprávy

16.02.2018

Konference Perspektivy teatrologie 2 – výzva k podání příspěvků

Teatrologická společnost ve spolupráci s Katedrou divadelních a filmových studií FF UP, mezinárodním festivalem Divadelní Flora a časopisem Divadelní revue pořádá konferenci Perspektivy teatrologie 2. Cílem olomouckého setkání je představit rozmanitost témat a diskutovat o aktuálních otázkách teatrologického bádání v České republice. Konference je otevřena metodologickým, teoretickým a historiografickým referátům, analýzám i dílčím prezentacím a zprávám souvisejícím s výzkumem divadla a kulturních performancí.

16.02.2018

Počiny v teatrologii – anketa Teatrologické společnosti a Divadelní revue

Teatrologická společnost a Divadelní revue vyhlašují oborovou anketu. Jaké počiny v oblasti teatrologie (a okolí) považujete za posledních pět let za zásadní, inspirativní či pozoruhodné a proč? Napište nám prosím jeden až tři takové počiny s kratším či delším zdůvodněním. Není nutné se omezovat na vydané publikace či texty, zajímá nás obor jako celek, proto klidně uvádějte například ediční práce, organizační, pedagogické působení osobností, kurátorskou činnost, dlouhodobé projekty, databáze atp.

15.02.2018

Národní divadlo představuje divadelní sezonu 2018/2019

Umělecké soubory Národního divadla připravují pro 136. divadelní sezonu 19 premiér. Na repertoáru zůstane pět desítek inscenací. předplatitelům první scéna nabízí 41 předplatitelských skupin.