22.05.2017 14:25

Komorní premiéra současného dramatického textu v Národním divadle moravskoslezském

Ti, kdo činohru NDM navštěvují pravidelně, jsou již zvyklí, že každou sezónu kromě velkých inscenací na jevištích Divadla Jiřího Myrona a Divadla Antonína Dvořáka mohou také očekávat komorní premiéru současného dramatického textu v prostoru zkušebny Divadla Antonína Dvořáka. Ani závěr této sezóny nebude výjimkou, a tak se již teď můžete těšit na inscenaci zatím poslední a velmi úspěšné hry kanadského dramatika Brada Frasera Teď mě zabij. Tu NDM uvede 27. května v české premiéře v brilantní režii Janusze Klimszy. V hlavních rolích se můžete těšit na Roberta Fintu a Davida Viktoru.

Brad Fraser patří mezi nejvýznamnější a zároveň také nejprovokativnější představitele kanadské dramatiky posledních třiceti let. Fraser bývá často označován za předchůdce tzv. coolness dramatiky. Ve většině své tvorby totiž poměrně otevřeným a leckdy až drsným způsobem pojednává o převážně kontroverzních tématech. Nebojí se tak hovořit např. o násilí, drogách, sexualitě, queer problematice i mnohých dalších společenských tabu, čímž si nejednou vysloužil označení enfant terrible kanadského divadla. Fraserův rukopis ale upoutá i brilantní výstavbou s rychlým střídáním situací a dialogů, stejně jako neobyčejně živým jazykem a budováním jednotlivých postav,“ přibližuje autora dramaturgyně Pavla Bergmannová.

To konečně platí i pro titul Teď mě zabij, v němž se kanadský autor sice poněkud odchýlil od zobrazování drsného světa kolem nás, ale kontroverzní témata – v tomto případě se týkají sexuality a smrti – zůstala. Příběh se točí kolem rodiny čtyřicátníka Jakea Sturdyho, jehož kariéru spisovatele před patnácti lety narušila tragická nehoda manželky. Po její smrti Jake pečuje s podporou své o deset let mladší sestry Twyly o těžce tělesně postiženého syna Joeyho, který se narodil s genetickou vadou. „Můj synovec má vrozenou genetickou poruchu – syndrom XXY, také nazývaný Klinefelterův. Je vážně postižený – fyzicky i mentálně – a dosahuje úrovně asi sedmiletého dítěte. Mluví jiným jazykem založeným na tom, jak slyší a vidí svět. Jak jsem ho blíže poznával a věnoval se mu, tak jsem postupně jeho řeč začal chápat, což bylo skutečně fascinující. Dorozumíval se s velkými nuancemi a velmi jasně, najednou jste věděli, co řekl. Je to tak trochu jako angličtina, ale zároveň je v tom i něco jiného. Přemýšlel jsem, jak bych to mohl zdivadelnit! Napsat pár řádků, nebo se pokusit znovu vytvořit jeho jazyk a přimět lidi, aby mu porozuměli?“ komentuje námět v jednom z rozhovorů autor Brad Fraser.

Péče o sedmnáctiletého mladíka je náročná a Joey navíc vstupuje do problematického období dospívání s prvními sexuálními potřebami. Rodinná situace se navíc zkomplikuje, když se po jedné z potyček Jakea a Joeyho rozvine u otce degenerativní onemocnění páteře. Role se náhle obrátí a je to právě Jake, kdo se teď musí spoléhat na lidi kolem sebe… Jak to všechno dopadne, neprozradíme. Diváci se ale mohou těšit na Fraserovu lehkost, empatii i osobitý, leckdy až černý humor! Protože nejen díky těmto atributům má příběh velkou šanci vrýt se hluboko do jejich povědomí.

Komorní drama nabízí v režii Janusze Klimszy skvělé příležitosti pro pětici herců – konkrétně Roberta Fintu, Davida Viktoru, Lucii Končokovou, Renátu Klemensovou a Víta Rolečka, kteří obléknou kostýmy výtvarnice Marcely Lysáčkové a zabydlí scénu Michala Syrového.

Česká premiéra se uskuteční 27. května v 19 hodin ve zkušebně Divadla Antonína Dvořáka.

www.ndm.cz

Autor článku: Marcela Bednaříková