06.11.2015 09:58

Komponovaný večer přináší do kin to nejlepší z moderního baletu

Taneční střípky z Faunova odpoledne, Carmen či původního Labutího jezera berou dech. V jediném komponovaném večeru Královského baletu v Londýně se představí taneční vrcholy z mistrovských děl pod uměleckou supervizí choreografa Carlose Acosty. V přímém přenosu z jeviště Královské opery uvádí cyklus Balet v kině ve čtvrtek 12. 11. v  pražském Biu Oko a desítce mimopražských kin.

George Balanchine, Jerome Robbins, Carlos Acosta a Liam Scarlett. Čtyři výsostní umělci různých generací, od klasiků 20. století až po současné choreografy, předvedou své inscenační mistrovství v jediném komponovaném večeru. A s hvězdami baletního nebe přímo na jevišti – diváci uvidí výtečné sólisty londýnské první scény jako na dlani: Natalii Osipovou, Marianelu Nuñez, Sarah Lamb, Lauru Morera, Stevena McRae, Federica Bonelliho či samotného Carlose Acostu. Vše zahájí oslnivý balet Viscera, jímž na energickou hudbu Lowella Liebermanna debutoval v USA benjamínek Liam Scarlett. Na něj navazuje svébytné Debussyho pojetí Prélude à l’après-midi d’un faune od Jeromeho Robbinse, jenž se stalo ikonou moderního baletu. Balanchinovo krátké brilantní dílo Čajkovského pas de deux zkomponované na hudbu, kterou sám Čajkovskij původně napsal pro Labutí jezero, připomene jednoho z největších tanečních titánů 20. století a vše uzavře Acostova tvůrčí koncepce slavné Carmen v úchvatné výpravě.  
 

Abstrakce, elegance, ironie i výzva

„Jde o první komponovaný baletní večer v této sezóně,“ ozřejmuje nejen baletní dopisovatel z Royal Opera House Paul Kilbey. „Přináší dohromady čtyři opusy, jimiž přehlédneme celých 60 let baletní choreografie. Diváci tak mají možnost posoudit, odkud a kam se tato umělecká disciplína ubírá a kdo na ni měl v průběhu 20. století zásadní vliv. Je to mimořádné setkání klasiků a nejprozíravějších talentů dneška v jediném okamžiku na jednom místě. S takovým takřka tříhodinovým baletním průvodcem v současném tanečním umění určitě nezabloudíte,“ doplňuje s neskrývaným potěšením Kilbey.

Nelze než s ním souhlasit. Teprve 25letý Liam Scarlett ohromil americké publikum i kritiku, když v opusu Viscera pro umělecké těleso Miami City Ballet nalezl živelnou taneční odpověď na ďábelsky překotný Liebermannův klavírní part a dokázal spojit abstraktní vize s přímočarým a suverénním pohybovým vyprávěním. Faunovo odpoledne baletního velikána Jeromeho Robbinse je oproti tomu prodchnuto humorem, ironií, hravostí i lechtivým erotickým nábojem. Balanchinovo dílko zase přenese diváka do výšin ryzí baletní elegance a technické virtuozity, tak jak je slavný světový choreograf navěky zapečetil ve svých nejlepších pracích.

Carmen Carlose Acosty, která celý večer uzavře, je pak výzvou i pro budoucí baletní koncepce – počítá již s dynamikou, detailem i střihem filmového média a také dokazuje, jak nadčasová a stále svěží je Bizetova hudba a jaký lze na ni užít neméně působivý a vypravěčsky strhující taneční ekvivalent pro 21. století, jímž Carlos Acosta zároveň skládá hold mnoha slavným choreografům minulosti. Kteří navíc podobně jako on hledali nové cesty uměleckého vyjádření a po právu nakonec stanuli na baletním Olympu.

Viscera / Faunovo odpoledne / Čajkovského pas de deux / Carmen

Královský balet v Londýně: Viscera / Faunovo odpoledne / Čajkovského pas de deux / Carmen – přímý přenos | Komponovaný baletní večer | cca 3 hodiny včetně 2 přestávek

Viscera
Hudba: Lowell Liebermann
Choreografie: Liam Scarlett
Účinkují: Laura Morera, Marianela Nuñez, Ryoichi Hirano 

Faunovo odpoledne
Hudba: Claude Debussy
Choreografie: Jerome Robbins
Účinkují: Sarah Lamb

Čajkovského pas de deux
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: George Balanchine
Účinkují: Steven McRae, Natalia Osipova

Carmen
Hudba: Georges Bizet 
Hudební aranžmá: Martin Yates
Choreografie: Carlos Acosta
Účinkují: Marianela Nuñez, Carlos Acosta, Federico Bonelli 

Orchestr Královské opery dirigují v průběhu komponovaného večera Emmanuel Plasson a Martin Yates
Sbor Baletu Královské opery
 

www.baletvkine.cz

www.vicnezfilm.cz

www.facebook.com/vicnezfilm

Autor článku: Klára Kadlecová

Komponovaný večer přináší do kin to nejlepší z moderního baletu