29.11.2017 12:55

Mikuláš nadělí do kin pravého britského Louskáčka a s ním Vánoce jako za starých časů

Už příští úterý čeká diváky kin mikulášská nadílka s královskou odměnou: cyklus Balet v kině uvede 5. prosince v přímém přenosu z Královského baletu v Londýně pohádkového Louskáčka. Nejkouzelnější Čajkovského skladatelské dílo v klasické choreografii Petera Wrighta je každoroční britský symbol Vánoc a bezkonkurenční oblíbenec, na nějž v adventním čase houfně spěchají londýnské rodiny s dětmi. Pohádková scéna v duchu tradičních britských Vánoc 19. století ožije také v českých a slovenských kinech.

Když v roce 1984 choreograf Peter Wright uvedl Louskáčka v londýnské premiéře, bylo okamžitě jasné, že vytvořil své vrcholné životní dílo, které se rychle zařadilo do světového baletního kánonu. V úctě a s citlivě invenčním tvůrčím přístupem evokoval původní a bezmála sto let starou choreografii Lva Ivanova, jenž tehdy v rozpracované jevištní realizaci navázal na svého učitele génia Maria Petipu. Peter Wright tuto Louskáčkovu stoletou pouť završil svým precizním soustředěním se na taneční finesy i prostorovou vypravěčskou atmosféru umocňující uhrančivé tóny Čajkovského díla. Dosáhl tak mj. toho, že se jeho Louskáček převtělil do neochvějné britské vánoční tradice, která po dekády až do dnešních dní úspěšně odolává komerčnímu diktátu svátků. Jak se mu to podařilo? Společně s designérkou Julií Trevelyan Oman využili nesmrtelné poezie malovaných dřevěných hraček, konejšivě hřejivých barev a elegantních kostýmů i uniforem, které jako by vzešly z kreseb dávných dětských knížek našich předků. Samotný příběh Louskáčka bojujícího s myším králem z pera geniálního pruského romantika E. T. A. Hoffmanna oplývá nekonečnou magií.

Když se šije za běhu

Vedle slavných baletních čísel, jako je např. vířivý tanec sněhových vloček či snový tanec Cukrové víly, má toto představení i několik charakteristik srovnatelných se sportovními výkony a rekordy. Hostující baletní mistr Christopher Carr měl na zkoušce v sále v jednom okamžiku zhruba dvě stě tanečníků. Ukočírovat takový dav, v němž musí být vzhledem k povaze pohádkového rodinného vyprávění i pro nejmenšího diváka jasně rozpoznatelné, kdo je kdo – sněhové vločky, vojáčci, různé národy – je hodno hlubokého respektu. I zmiňované (a původní) kostýmy, které na scéně „vystoupily“ již bezmála 600krát a jsou staré přes 30 let, takže péče o ně vyžaduje téměř restaurátorské kvality.

Potvrzuje to i Natalia Stewart, jež na první londýnské baletní scéně provádí kostýmní supervizi: „Sama jsem profesním původem baletní tanečnicí, takže má představa, jak má kostým padnout, jak ho ušít, používat, jak o něj pečovat, aby v něm umělci mohli pravidelně předvádět své schopnosti, je neocenitelná.“ Na dotaz reportéra, jak se řeší v přímém přenosu na scéně, když takto letitý kostým při nějaké náročné technické finese někde povolí, odpovídá Natalia Stewart znaleckým a šibalským úsměvem. „V zákulisí jsou stále připravené a pohotové švadleny s jehlami, spínacími špendlíky a dalšími proprietami, takže když taneční číslo dovolí protagonistovi zmizet ze scény, v okamžiku se kostým upraví, zašije, zpevní. Musí to být opravdu bleskurychlé zákroky,“ dodává.

Předvánoční čas s Louskáčkem z Královského baletu je zkrátka po všech stránkách velkolepé pohádkové dobrodružství a na malé i velké publikum dýchne starou dobrou Anglií.

www.baletvkine.cz

Autor článku: Zuzana Raušová

Mikuláš nadělí do kin pravého britského Louskáčka a s ním Vánoce jako za starých časů

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.