07.09.2016 13:36

Monografie Ireny Greifové je pátým dílem edice Osobnosti české scénografie

V edici Osobnosti české scénografie, kterou vydává Institut umění – Divadelní ústav, právě vychází monografie přední české kostýmní výtvarnice Ireny Greifové (1939). Dvoujazyčná publikace mapuje její čtyřicetiletou tvorbu pro divadlo a film. Autorkami knihy jsou Helena Albertová a Markéta Vöröšová.

Kniha je pátým dílem monografické řady s názvem Osobnosti české scénografie (tato řada dosud představila tvorbu Josefa Jelínka, Vladimíra Soukenky, Jana Vančury a Heleny Anýžové)  navazující na přerušenou řadu publikací, kterou vydával Divadelní ústav v letech 1970 - 1989 v edici "Režisér - scénograf" (mimo jiné František Tröster, Josef Svoboda, Jan Sládek, Jaroslav Malina). Edice věnovaná dílům scénických a kostýmních výtvarníků je cenným studijním a dokumentačním materiálem, neboť představuje výtvarníky, kteří v minulosti výraznou měrou ovlivnili podobu českého divadla, aniž by se jim dostalo komplexnější odborné reflexe.

Publikace v českém a anglickém jazyce je zaměřena především na divadelní tvorbu Ireny Greifové, neopomíjí však ani její působení v oblasti filmu. Obsahuje stručný umělecký životopis, odbornou studii a soupis divadelních prací. Významnou částí publikace je obrazový materiál - kostýmní návrhy originálního rukopisu autorky doprovázené fotografiemi z divadelních inscenací a filmů.

Irena Greifová se narodila 21. 4. 1939 ve slovenských Michalovcích. Studovala Akademii výtvarných umění (sochařský ateliér Jana Laudy) a soukromě docházela do ateliéru Adolfa Weniga a Vladimíra Nývlta. Od roku 1964 spolupracovala jako kostýmní výtvarnice s českými a zahraničními divadly a vytvořila kostýmy (výjimečně i scénu) pro téměř tři sta inscenací. Mezi nejvýznamnější režiséry, s nimiž spolupracovala, patří Jan Grossman - z jejich spolupráce vznikly mimo jiné inscenace Don Juan, Largo desolato a Pokoušení, které dodnes rezonují. Působila v tvůrčím týmu s režisérem Ivanem Rajmontem a scénografem Ivem Žídkem, společně vytvořili 30 inscenací. V 80. letech 20. století vyučovala kostým na katedře scénografie pražské DAMU, v první polovině 90. let působila v Národním divadle. Irena Greifová patří mezi nejoriginálnější výtvarnice také ve filmu a televizi (mezi mnohými je možné jmenovat tyto filmy: Světáci, Petrolejové lampy, Morgiana a Noc na Karlštejně).

www.idu.cz 


Autor článku: Klára Kadlecová

Monografie Ireny Greifové je pátým dílem edice Osobnosti české scénografie