08.02.2004 00:00

Multimediální představení Kunuk a Es-to v NoD-u

NoD - Představení Kunuk a Es-to - autorek Cristiny Maldonado (Mexiko) a Kristýny Täubelové (ČR) Multimediální představení Kunuk a Es-to, vzniklo během 5-ti dnů na statku Vojnarka v Trstěnici u Litomyšle, mělo premiéru na mezinárodním festivalu Faun v srpnu 2003 a bude uvedeno v Praze 16. února 2004 v NOD-Roxy (Dlouhá 33) ve 20h.

KUNUK

Představení KUNUK je multimediálním představením. Idea tohoto představení se zrodila na základě skladby Helmuta Lachenmanna "Interieur I." Při poslechu interpretace této skladby jsou patrné další její složky, jako tanec a estetická hodnota bicí soupravy (bicí set totiž opravdu tvořil jakýsi interiér), které jsou většinou vnímány jako vedlejší produkt interpretace skladby. V představení KUNUK záměrně pracujeme s těmito složkami, které i zpětně ovlivňují interpretaci a hudební kompozici. KUNUK vznikl právě rovnocenným propojením a vzájemným ovlivňováním všech komponentů (hudby, pohybu, sochy, světla, dějové linky).

Tématem představení je eskymácký mýtus - Matka Moře. Tvoří kostru jak hudební skladby, tak i prostorového bicího objektu a dějové linky. KUNUK odráží naši snahu o konfrontaci středoevropana (jehož kultura je silně ovlivněna křesťanstvím) a Eskymáka, jejich životního a kulturního prostředí. Snažíme se proniknout do filosofie tohoto národa na základě konfrontace získaných teoretických znalostí s vlastní zkušeností. A také jsme ve svém přirozeném prostředí (v české vesnici) tyto principy nalezli a podle nich pak projekt vytvořili.

Proto nezobrazujeme tuleně a velryby, když je známe jen z obrázků, nesháníme velrybí kosti, mroží kly a žaludky ani tulení kůže. Eskymák zobrazuje tato zvířata a používá tyto materiály právě proto, že jsou pro něho nejběžnější a nejdostupnější. My používáme jako jeden z hlavních materiálů dřevo, protože v našich podmínkách je ho dostatek, zato bychom těžko sháněli velrybí žebra. Takto vznikly i zajímavé paralely - vodou naplavené dřevo v Arktidě, časem naplavené dřevo na statku v Čechách. Také princip osvětlení je eskymácky, ale přizpůsobený našim podmínkám a kompozici objektu. Používáme tedy místo tuku tuleního tuk ovčí, jehož vůně se podílí na celkovém dojmu diváka z představení.

To, o co nám v našem projektu jde nejlépe vysvětluje Antonín Artaud, který ve svém manifestu Krutého divadla z roku 1932 píše: " Hudební nástroje Bude jich používáno jako předmětů i jako součástí dekorace. Nutnost působit přímo a hluboce na senzibilitu prostřednictvím smyslů přikazuje - v oblasti zvuků - vyhledávat naprosto neobvyklé kvality a vibrace tónů, jaké nynější hudební nástroje nemají, a vrátit se ke starým, dávno zapomenutým nástrojům nebo vytvářet nástroje nové."

ES-TO

Je to jakási laboratoř dvou žen (Cristiny Maldonado (Mex) a Kristýny Täubelové (CZ)), která vznikla z jejich vzájemného poznávání a hry. Toto představení je jedna velká hra. Hra s předměty, prostorem, světlem, pohybem, materiály, situacemi a vůbec se vším čeho si ty dvě všimly, nebo co se jim dostalo pod ruku. ES-TO je věnováno divadelní skupině AXE ze St.Petersburgu

Autor článku: redakce