25.05.2017 10:55

Naivní divadlo v Liberci nastudovalo netradiční Šípkovou Růženku

Známou pohádkou Šípková Růženka se volně inspirovalo ve své novince loutkové Naivní divadlo v Liberci. Zaměřilo se hlavně na oněch sto let, která Růženka prospala. ČTK to dnes řekl dramaturg a spolutvůrce inscenace Vít Peřina. Loutkové představení bude mít premiéru v sobotu, trvá 50 minut a určené je pro děti od šesti let.

Podle dramaturga už název hry K šípku s Růženkou naznačuje, že nepůjde o klasiku. „S režisérkou Michaelou Homolovou jsme si říkali, co se vlastně molo stát za těch sto let, co Růženka usne,“ uvedl. Hru se zároveň autoři rozhodli spojit s českou historií, neboť příští rok uplyne 100 let od vzniku Československa. „To je trochu kuriozita, že klasická pohádka se váže k československým dějinám,“ řekl Peřina.

Růženka a s ní i celé království usne někdy v roce 1918. Další děj se odehrává v průběhu 20. století a končí v současností. V drobných narážkách a situacích se v příběhu objevují dějinné milníky či významné vynálezy uplynulých 100 let. Na scéně dětské publikum uvidí spící a stále stejný zámek v kontrastu s městem, které se mění a vyvíjí. Scénografii navrhl Robert Smolík. „Je to hodně výpravný, ryze loutkový kus plný krásných řezaných marionet,“ uvedl Peřina. Do představení zasahují i herci vodící loutky. V roli Růženky se představí Marek Sýkora, vystupují také Adam Kubišta, Miroslava Bělohlávková a Diana Čičmanová.

Hlavní postavou v loutkovém nastudování je Vráťa, milý Růženky, který chce zlomit kletbu vyřčenou jednou ze sudiček. Vráťa je navíc za usnutí Růženky v den jejích 18. narozenin trochu zodpovědný. Na ostře hlídanou narozeninovou oslavu totiž propašoval růži, o kterou se Růženka píchne do prstu. „Inscenace je o osudu, o boji s osudem, možná o marném. Je také o běhu času, který se v hudbě Filipa Homoly trvale prosazuje v celém představení,“ uvedl dramaturg. Homola hudbu složil z různých zvuků, tikotu hodin a časových propriet.

Třetím a hlavním tématem inscenace je podle Peřiny láska. „Ta je možná nejdůležitější v každém našem příběhu, ať už je to pohádka nebo drama pro dospělé. Stejně se nakonec dobereme k tomu, ať už člověk bojuje s osudem tak či onak, že nejdůležitější na tom životě je, jak moc je zamilovaný a co všechno je ochotný pro lásku obětovat,“ dodal dramaturg.

http://www.naivnidivadlo.cz/

Autor článku: ČTK: knt, hj