26.06.2017 10:09

Národní divadlo moravskoslezské v ohlasech prestižního německého časopisu Opernwelt

Opeře Národního divadla moravskoslezského se dostává mimořádného zájmu nejen ze strany domácích recenzentů, ale také ze strany zahraniční kritiky. Recenzenti z prestižního německého časopisu Opernwelt se pravidelně věnují návštěvám a reflexím zejména českého repertoáru i nové opeře.

Recenzent Gerhard Persché v posledním čísle magazínu Opernwelt – jednoho z nejuznávanějších operních časopisů v Evropě – zejména oceňuje uvádění českých oper, která nebývají obvyklým repertoárem divadel: „Sám Jiří Nekvasil, od roku 2010 ředitel Národního divadla moravskoslezského, od samého počátku vyhrazoval českému opernímu repertoáru speciální prostor. Repertoár daleko přesahuje (to stále poněkud blahosklonně znějící) úsloví ‚pro užší okruh posluchačů‘. Nekvasil vynesl na světlo desítky děl, která byla až dodnes mimo území České republiky neznámá; mimo jiné Janáčkovu Šárku, Ariadnu, dále pak Mirandolinu nebo Tři přání od Bohuslava Martinů a Dvořákovu Armidu.“

Posledním počinem bylo uvedení Fibichovy Bouře, která se do Ostravy vrátila po 69 letech a na česká jeviště po 47 letech. NDM bylo v sezóně 2016/2017 jediným divadlem na světě, kde mohli diváci tuto operu vidět na jevišti: „Zdeněk Fibich (1850–1900) je stále považován za ‚skladatele pro vybrané publikum‘. Málo známá je například jeho opera Bouře. Libretista Jaroslav Vrchlický Shakespearovu hru utřídil a vyňal z ní především ty úseky, které se zabývají sladkou láskou Prosperovy dcery Mirandy (zde – barvou hlasu připomínající mladou Luciu Popp
– Barbora Řeřichová) k Fernandovi, synovi neapolského krále (Martin Šrejma se svým koncentrovaným tenorem). A Kouzelník musí splnit svůj part sám, ten se nachází někde mezi Wotanem a Bludným holanďanem (což Richard Haan v Ostravě suverénně na jevišti ztvární)
– Fibich jako skladatel smýšlel spíše ‚německy‘ a reagoval velmi silně na dílo mistra ze ‚Zeleného pahorku‘
(Richard Wagner – pozn. překladatele). Jiří Nekvasil kouzlil se svým skrovným rozpočtem ve výši necelých 10 000 euro, ale díky bohaté fantazii podobně jako Prospero (který je v ostravské interpretaci představen jako dvojník Leonarda da Vinci) ovládne ostrov Bouře i blaženě milujících. Kvalitní dirigent Adam Sedlický pečuje o blaho zpěváků, jako by zastupoval samotného Fibicha,“ pokračuje Gerhard Persché.

Mimořádně oceňovaný je také projekt Smetanovský operní cyklus. Národní divadlo moravskoslezské si v roce 2024 připomene dvě stě let od narození Bedřicha Smetany a připomeneme si i sté výročí Roku české hudby, jehož základ byl ostatně položen v roce 1924 také ke Smetanovu výročí. V rámci připravovaného Smetanovského operního cyklu přivedlo NDM na jeviště Divadla Antonína Dvořáka již poslední dokončenou Smetanovu operu Čertova stěna (2014) a prvotinu Braniboři v Čechách (2016), nyní následovalo Tajemství (2017). „Rovněž Smetanovo Tajemství – které mělo v roce 1878 v Praze premiéru – od roku 1979 nebylo uváděno v Ostravě. (…) Dílo v mnoha místech připomíná Prodanou nevěstu, ale rozhodně se nejedná o nápodobu. Příběh mnohem více rozvíjí vlastní melancholický jazyk. A obšírná předehra, která by se mimochodem také hodila pro koncertní uvedení, skutečně překvapí pětihlasou fugou (k tématu zjevení ducha frátera Barnabáše). Dirigent Robert Kružík se energicky pouští do díla a režisér Tomáš Studený vše zinscenoval barvitě a trochu šibalsky. Srdce přitom člověku zaplesá, i kdyby zpěváci předvedli jen průměrný výkon (vynikající baryton Martina Bárty jako Kaliny),“ píše dále recenzent Gerhard Persché.

V centru pozornosti ale také zůstává festival soudobé hudby NODO – Dny nové opery Ostrava a  díla, která jsou v NDM uváděna v dramaturgické linii „Operní hity 20. století“: „Zaměření na domácí opery (k čemuž patří také premiéry nových děl českých skladatelů při NODO – Dnech nové opery Ostrava) není pro Nekvasila výhradní. Mnohem více patří k nejvýznamnějším událostem této sezóny jeho inscenace Brittenova Zneuctění Lukrécie, které bylo v Praze poprvé uvedeno v roce 1983, kdežto zde poprvé v angličtině,“ dodává Gerhard Persché

www.ndm.cz

Autor článku: Marcela Bednaříková

Národní divadlo moravskoslezské v ohlasech prestižního německého časopisu Opernwelt

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.