23.02.2018 11:05

Nestárnoucí Bohéma s Jončevou a Fabianem a vzácná Rossiniho Semiramis v dalších přenosech z Met

Legendární Zeffirelliho inscenací Bohémy, která je vůbec nehranější operou v historii Met, pokračuje už v sobotu 24. února sezóna přímých přenosů. V roli švadlenky Mimi se v čele plejády špičkových interpretů představí Sonja Jončeva, jež nedávno excelovala v Tosce, jejího milence básníka Rodolfa ztvární americký tenorista Michael Fabiano. Celé čtvrtstoletí v Met naopak nezazněla Rossiniho Semiramis a diváci tak budou mít možnost zhlédnout její premiéru v HD. Sopranistka Angela Mead bude teprve šestou pěvkyní, která se na newyorské scéně představí v ústřední roli babylónské královny. Vzácnou příležitost vidět poslední Rossiniho italskou operu, mimo jiné s oslnivou Elizabeth DeShong v úloze velitele asyrského vojska Arsaceho, se pak díky přímému přenosu z Met mohou v sobotu 10. března těšit i diváci dvou tisícovek kinosálů v 73 zemích světa včetně 25 kin v českých a moravských městech.

Věčně mladá Bohéma se špičkovými pěveckými výkony

Skvostná, famózní, nezapomenutelná – to jsou jen některé z přívlastků, s nimiž kritika obvykle spojuje Pucciniho Bohému v inscenaci Franka Zeffirelliho. Nestárnoucí podmanivost Bohémy však vždy závisí i na pěveckých výkonech, které milostný příběh s tragickým koncem vypráví. A právě to je další deviza inscenace, která se v sobotu bude hrát v Met.

Bulharská sopranistka Sonja Jončeva je podle New York Times „křehká, snivá, přesná Mimi“. Jončeva je ostatně první pěvkyní, která ztělesní v jediné sezóně přímých přenosů hned tři titulní role - diváci ji po Tosce a Bohémě uvidí i ve Verdiho Luise Millerové. Hrdinou večera je současně i Michael Fabiano jako zamilovaný básník Rodolfo. The Observer u mladého tenoristy oceňuje, že – na rozdíl od pěvců, kteří dokáží postihnout jen sladkou či sentimentální stránku opery – Fabiano svým projevem odhaluje samotné kořeny Pucciniho verismu, když v zoufalém Rodolfovi nachází také hněv nad krutou sociální nespravedlností. Fabiano s Jončevou jsou pro diváky přenosů navíc osvědčeným mileneckým párem – v minulé sezóně excelovali ve Verdiho v La traviatě.

Magnetem inscenace, která diváky okouzlí atmosférou Paříže 30. let 19. století, jsou i ostatní protagonisté. Zvlášť interakce mezi malířem Marcellem v podání barytonisty Lucase Meachema a koketní Musettou sopranistky Susanny Phillips mají mimořádnou jiskru a dodávají jejich vztahu na věrohodnosti. K zářným momentům inscenace přispívají i další „bohemové“, basista Matthew Rose jako Colline a barytonista Alexej Lavrov jako Schaunard, který krom přesvědčivého zpěvu vždy publikum pobaví i laškovnými pokusy o balet.

Mladý ansámbl vynikajících pěvců doplňuje v roli Alcindora Paul Plishka, zkušený basista, od jehož debutu v Met uplynulo neuvěřitelných 50 let, a Pucciniho partiturou provádí Marco Armiliato, jenž svou dirigentskou taktovkou zajišťuje dokonalou souhru mezi sólisty, sborem a orchestrem Met.

Výtečná DeShong v Semiramis

Podobně jako u Toscy, z jejíchž příprav Met koncem roku 2017 odvolala Jamese Levineho pro podezření ze sexuálního obtěžování, také nastudování Rossiniho Semiramis zasáhla nepříjemná kauza. Během lednových zkoušek si jeden ze sboristů stěžoval na „nevhodné chování“ Johna Copleyho a Met poté s předním britským režisérem bezodkladně rozvázala spolupráci. Vedení operní inscenace, která je považována za vrcholnou syntézu Rossiniho italského období, tak převzal americký režisér Ray Rallo.

Rossiniho Semiramis, jejíž libreto vznikalo na motivy stejnojmenné Voltairovy tragédie, přitom patří mezi výzvy z hlediska náročnosti pro orchestr a pěvce, také proto je spíše vzácným hostem operních scén. Důvěru pro obtížný titulní part Semiramis dostala pak jedna ze stálic Met posledních sezón, sopranistka Angela Mead, zatímco roli velitele asyrského vojska Arsaceho působivě ztvární mezzosopranistka Elizabeth DeShong. A portál Opera Wire se nad jejím výkonem doslova rozplývá chválou: „Od první do poslední noty postihla vokální linie dokonale. Její koloratura byla ryzí a čistá v každém okamžiku a stejně důkladně prociťovala výraz.“

Na scéně Johna Conklina, která evokuje bortící se stav babylónské říše, jim oběma sekundují mexický tenorista Javier Camarena jako indický král Idreno a ruský basista Ildar Abdrazakov jako princ Assur. Jedním z největších objevů inscenace je ale nejvyšší kněz Oroe v podání amerického basisty Ryana Speedo Greena. Opera Wire vzdává hold jeho hlubokému basu, jehož „velikost a plnost uchvátí vaši pozornost“ a předvídá mu hvězdnou budoucnost.

Inscenaci Rossiniho Semiramide diriguje v Met mezinárodně uznávaný Maurizio Benini.

www.metopera.cz
www.vicnezfilm.cz

Autor článku: Zuzana Raušová

Nestárnoucí Bohéma s Jončevou a Fabianem a vzácná Rossiniho Semiramis v dalších přenosech z Met

Zahraniční divadlo

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.

09.04.2024

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror.

30.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.