28.01.2004 00:00

Nicholas E. Baehr: Incident

Tisková zpráva divadla

Inscenace Martina Huby, HaDivadlo, premiéra 30. ledna 2004 v ALFA pasáži

 

Noční jízda metrem.

Síla agresivity. Bezcitnost zbabělosti.

Tady jsou slušný lidi. Jak dlouho to bude trvat?

Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají.

 

úprava filmového scénáře                M. Hubová, V. Schulczová

překlad a dramaturgie                      Valeria Schulczová

pohybová spolupráce                       Juraj Letenay

scéna                                                Jozef Ciller

kostýmy                                             Milan Čorba

hudba                                                Henrich Leško

režie                                                  Martin Huba

 

Hrají: Hynek Chmelař j.h., Kryštof Rímský, Martin Chamer, Petr Halíček, Mariana Chmelařová, Miloslav Maršálek, Marie Ludvíková, Roman Slovák, Valeria Schulczová, Cyril Drozda, Iva Volánková, Ján Sedal, Jakub Žáček, Jan Herget, Pavel Gajdoš, Helena Plecháčková, Gabriela Čechová j.h. nebo Zuzana Zítková j.h., Roman Švanda j.h. nebo Radek Nečas j.h.

 

 

Představení INCIDENT vzniklo na motivy stejnojmenného oscarového filmu Larry Peerceho z roku 1967.

Inscenace disponuje atributy jednoty děje, místa a času. Příběh začíná expozicí jednotlivých postav na různých stanicích metra. Postavy příběhu vidíme ve zlomovém životním okamžiku, ve stavu krize, rozpadajících se vztahů, v momentě řešení. Z jednotlivých parů se postupně stávají cestující jednoho vagonu metra. Jako poslední do vlaku nastupují Joe a Artie.

Dva muži krátící si dobře rozjetou noc. Muži, kteří se chtějí zabavit, ještě víc zvednout hladinu adrenalinu. Jejich devizou je agresivita, akční psychologie, absence sociálního myšlení a empatie. Muži podivného intelektu. Jejich násilí má „filozofii“. Je dva víc než šestnáct? Artie a Joe jsou obdařeni schopností rychle ohodnotit, zmapovat člověka a zaútočit na jeho slabá místa. Zaútočit fyzicky i psychicky. Postupně terorizují všechny postavy, rozkrývají alibizmus, zbabělost a pokrytectví všech cestujících. Jejich zásah do integrity postav působí jako katalyzátor. Ventilují křivdy a traumata. Stírá se rozdíl mezi jejich agresivitou a malou nenápadnou „agresí“ běžného života, kterou na sebe vzájemě páchají jednotlivé páry.      

V Incidentu jde o konfrontaci agresivity s naší schopností reagovat a zaujímat stanoviska. Je i o odvaze rozhodnout se a převzít zodpovědnost za svoje rozhodnutí a konání.

Násilí postavené proti lhostejnosti relativizuje „slušné lidi“.

 

Valeria Schulczová

šéf HaDivadla

 

Martin HUBA

Narodil se 16. 7. 1943 v Bratislavě. Po absolvování studia herectví na VŠMU v Bratislavě se v roce 1964 stal členem činohry Státního divadla v Košicích. Od roku 1967 působí v Bratislavě. Začínal v Divadle poezie, v letech 1968-1971 působil v Divadle na Korze, ze kterého pak po jeho zákazu přešel na Novou Scénu. Členem činohry SND se stal v roce 1976. Od roku 1999 hostuje na řadě slovenských i českých scén. Je výraznou osobností slovenského dramatického umění.Výborný herec, renomovaný režisér a úspěšný vysokoškolský profesor.

Za svoji hereckou a režijní tvorbu získal řadu ocenení. Získal Cenu Alfréda Radoka, Cenu Thálie, Krištálové krídlo, Dosky.

Výběr divadelních rolí: Pozzo (Čakanie na Godota, Divadlo na Korze, 1968), Anučkin (Ženba, Divadlo na Korze, 1969), Tuzembach (Tri sestry, Nová scéna, 1972), Hamlet (Hamlet, Nová scéna, 1974), Clavijo (Clavijo, Nová scéna, 1976), Tartuffe (Tartuffe, SND, 1979), Norman (Garderobier, SND, 1985), Hans Christian Andersen (Zo života dážďoviek, SND, 1988), Dr. Tomáš Stockmann (Nepriateľ osudu, SND, 1989), Usporiadateľ (Showmen, SND, 1990), Ctihodný Lionel Espy (Súboj s démonom, SND, 1992), Pocestný (Višňový sad, SND, 1995), Ževakin (Ženba, SND 1997), Sir Lawrence Wargrave (Desať malých černoškov, SND, 1999), Bruscon (Divadelník, Divadlo na Zábradlí, 1999), Prospero (Búrka, SND, 2000), Sir (Garderobiér, Divadlo v Dlouhé, 2003)

 

Výběr divadelních režií: Showmen (SND, 1990), Súboj s démonom (SND, 1992), Incident (Divadlo Astorka – Korzo ´90, 1993), Višňový sad (SND, 1995), Desať malých černoškov (SND, 1999), Tančiareň (SND, 2001), Král Lear (Letní shakespearovské slavnosti, 2002), Garderobiér (Divadlo v Dlouhé, 2003)

Film : Javor a Juliana (1972), Do zbrane, kuruci! (1974), Trofej neznámeho strelca (1974), V každom poèasí (1974), Kouzelníkùv návrat (1976), Svědek umírajícího času (1990), Fany (1996), Kuře melancholik (1999), Musíme si pomáhat (2001).

Televize: Žena z antisveta, Jubileum, Slabé srdce, Timon Athénsky, Netrpezlivos srdca, Rembrandt van Rijn, Tá dráma, Spolužiak, Hranica únavy, S Rozárkou, A. C. Dupon zasahuje, Nepokojná láska, Håbkový rekord, Dědictví slečny Innocencie,

Jako televizní režisér debutoval v roce 1992 s inscenací Jakubowski a plukovník. Další televizní režie: Majstrovský kurz, Slepý Geronimo a jeho brat, Hra o láske a smrti.

 

 

Další informace o dění v HaDivadle ráda podá:

Zuzana Vitouchová, manažerka HaDivadla, 542 216 870, 777 800 856, hadi@hadivadlo.cz

Autor článku: příspěvky veřejnosti