05.11.2004 00:00

Nový taneční projekt v NoDu Roxy

CRISTINA MALDONADO (MEXIKO) – BRUTALITY OF FACT

 

 

Je dlouhodobý projekt, který vychází z estetiky a filozofie malíře Francise Bacona, v němž je dovoleno “neznámému, aby bylo aktivní silou díla”. Bezprostřední setkání lidí, kultur a myšlenek má přímé následky.

 

Brutality of Fact tvoří dvě samostatné choreografie – Fact and Fragility / Skutečnost a křehkost a The Mystery of the Bull´s Eye / Tajemství býčího oka

 

 

 

 

TAJEMSTVÍ BÝČÍHO OKA / The Mystery of the Bull´s Eye je setkáním tanečnice Cristiny Maldonado se světelným designérem Janem Benešem, kteří se společně zaměřili na nelidské faktory, které z nás dělají lidi.

 

Jan Beneš – McGadi (1974) absolvoval konzervatoř Duncan Centre a jednoletý kurs Professional Diploma in Dance Studies v Laban Centre v Londýně. V letech 1996 – 03 spolupracoval jako technický ředitel a tanečník se skupinou Dejá Donné. Je autorem taneční choreografie K bydlení nevhodné (1998) a jako světelný designer se podílel na projektech českých i zahraničních choreografů (S.Koseki, P. Nadaud, S. Sandroni, P. Tyc, P. Hauerová a další.)

 

 

 

 

SKUTEČNOST A KŘEHKOST / Fact and Fragility je sólové představení inspirované prací malíře Francise Bacona, jehož děj a choreografie určují výtvarné instalace na scéně.

 

Žena se svým tělem provádí všechny možné druhy pokusů, zkoumá ho a analyzuje jeho podobu, omezení a zranitelnost. Pracuje s magnety, zvětšovacími čočkami a chirurgickými nástroji a s jejich pomocí se snaží porozumět podstatě materiálu, z něhož se skládá lidské tělo.

 

Bacon považoval lidské tělo a maso za nádherný materiál, cenil jeho barvu, záři a texturu.

Při takovém přístupu se lidské tělo, složené z masa a krve, stává drsným materiálem omezeným a přetvářeným přírodními zákony. Tato skutečnost se stává metaforou situace člověka.

 

“Hlavní postava rozvíjí riskantním a velice vědomým způsobem volný příběh v prostoru vytvořeném výtvarnou instalací.....a ponechává otevřené dveře nespočetnému množství interpretací.“

Arturo Jimenez, La Jornada, Newspaper, Mexico 2004

 

 

 

Cristina Maldonado (1974) je představitelkou mladé generace mexických choreografů. Účinkovala v Mexiku, New Yorku, Montrealu a České Republice. Od roku 1994 se věnuje tanci na profesionální úrovni, vyučuje moderní taneční techniky a v období od roku 2000 vytvoří a režíruje své vlastní inscenace za podpory klíčových mexických kulturních institucí.

 

Cristina je průzkumníkem pohybového aparátu lidského těla a jeho potenciálu vytvářet metofory; v současné době pracuje s tělem jako s materiálem, který lze definovat rozličnými uměleckými disciplínami jako je mimo jiné video art, umění instalace, light design či ready-made.

Více informací na www.divadlo.cz/maldonado

 

Tento projekt vytvořili Cristina Maldonado a Alain Kerriou ve spolupráci s Albertem Cerecerem a výzkumnou jednotkou ve složení Edaena Mata, Vanessa Larios a Ariadna Cossío. Je součástí choreografického triptychu s názvem Tři studie na téma Skutečnost a křehkost vytvořeného v České republice a Mexiku v letech 2003 – 04 za podpory Ministerstva kultury České republiky, Foreign Affairs Secretariat (SRE), National Foundation for Culture and Arts (FONCA), National Council for Culture and Arts (CONACULTA) a National Institute of Fine Arts (INBA).  

 

Produkce:

Čtyři dny / Four Days – Pavel Štorek

 

Koprodukce:

Universální prostor NoD

Autor článku: příspěvky veřejnosti