28.02.2017 13:25

Oběšený papež na divadelní scéně vyvolal v Polsku skandál

Rozruch vyvolala v Polsku hra "Klątwa" (Prokletí), kterou na scéně varšavského divadla Teatr Powszechny uvedl chorvatský režisér Oliver Frljić, kterého provází pověst uměleckého provokatéra. V jeho pojetí na jevišti vystupuje i nejslavnější Polák, papež Jan Pavel II., a to jak ve scénce s orálním sexem, tak v oprátce a s nápisem „Obránce pedofilů". "Opravdové divadlo začne až po představení," předpověděl Frljić a nespletl se.

V Polsku vlivná katolická církev protestuje proti znevažování „svatého papeže", jehož urážení je pro polské věřící „mimořádně bolestné". Proti „ohyzdnému rouhání" demonstruje před divadlem krajní pravice a herci čelí výhrůžkám. Prokuratura zahájila vyšetřování kvůli „urážce náboženského cítění a veřejnému vybízení ke spáchání vraždy". Za to v případě usvědčení hrozí až tři roky za mřížemi. „To představení je prostě žumpa a nemělo by mít místo v polské kultuře," prohlásil poslanec Robert Winnicki z vládnoucí konzervativní strany Právo a spravedlnost (PiS).

Divadlo předem upozornilo, že představení je určeno pouze pro dospělé. Nyní se hájí tím, že svobodu umělecké tvorby zaručuje polská ústava a že představení by mělo být posuzováno jako "celistvá umělecká vize", nikoli podle jednotlivých scén "vytržených z kontextu".
Spor rychle získal i politický rozměr. Vládní politici volají po odebrání dotací divadlu, které ale spadá pod varšavskou radnici, jež dosud zůstává v rukách opozičních liberálů.
„Všichni bychom se měli těšit, že divadlo v Polsku je stále schopno vyvolat takový povyk. Kdyby přece šlo o lacinou provokaci, emoce by opadly den po premiéře. Znamená to tedy, že umělci řekli něco důležitého," napsal dnes na webu týdeník Newsweek ve svém polském vydání. Podle recenzenta hra "nastavuje zrcadlo" oběma navzájem se nenávidícím táborům rozděleného Polska, které jsou ve své nenávisti čím dál bezradnější - a oběma táborům se hra vysmívá.

 „Skoro všichni o představení mluví a píší, ale skoro nikdo jej neviděl - a to se sleduje prostě skvěle," usoudil kritik o „jednom z nejzábavnějších divadelních kousků posledních let". O tom podle něj svědčí i scéna, ve které šílený herec znásilňuje režiséra hry a do toho křičí, že roli dostal, protože je ještě šílenější než autoritářský vůdce vládní strany Jaroslaw Kaczyński! A tak možná pár grošů, vynaložených na další představení, zachrání polskou demokracii před upadnutím do spárů diktatury, usoudil Newsweek.

Autor článku: ČTK: msk, hej

Oběšený papež na divadelní scéně vyvolal v Polsku skandál

Zahraniční divadlo

27.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.

26.03.2024

Česká pantomima opět v zahraničí: Radim Vizváry na prestižním Belgrade Dance Festival

Přední český mim Radim Vizváry vystoupil na 21. ročníku Belgrade Dance Festival, jednoho z nejvýznamnějších evropských tanečních festivalů. Ve dnech 19. a 20. března zde odehrál svou slavnou inscenaci Sólo, stal se tak prvním umělcem, který zde publiku představil umění pantomimy a teprve čtvrtým českým autorem, jehož dílo bylo na festivalu uvedeno.

25.03.2024

V nové inscenaci z NT Live Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes střet dvou hereckých legend

Přijďte se podívat na novinku Hamletův motiv od dramatika Jacka Thornea, čerstvě nominovanou na tři ceny Olivier za nejlepší novou hru, režii a herce v hlavní roli. Gielguda a Burtona na jevišti britského Národního divadla oživili Mark Gatiss a Johnny Flynn. Tuzemští fanoušci divadla se díky distribuční společnosti Aerofilms mohou na přenos s českými titulky těšit 2. dubna v kině Aero v Praze a 12. května v pražském kině Světozor.