24.10.2014 11:35

Ohnivá Carmen odevzdaná svému osudu: Anita Rachvelishvili propůjčuje nový rozměr Eyreově inscenaci. Na plátnech se objeví 1. listopadu

Kdykoli brilantní divadelní a operní režisér Richard Eyre, jehož dílem byla i Figarova svatba z minulého přenosu, nastuduje v Met nějaký kus, je prakticky zárukou, že se tato produkce stane hitem a vydrží na repertoáru po dlouhá léta. Jeho Carmen, poprvé uvedená v roce 2009, se dokonce v novém obsazení vrací na program HD přenosů. Po všemi uznávaném výkonu Elīny Garanči se nyní jako Carmen představí gruzínská mezzosopranistka Anita Rachvelishvili. „Carmen v podání Rachvelishvili je plná žáru a nezkrotnosti. Vládne silným hlasem a do nejjemnějších nuancí jím vykresluje svobodomyslnou ženu odevzdanou osudu i tváří v tvář smrti,“ vyzdvihuje její výkon The Huffington Post. 1. listopadu budou moci její výkon ocenit i diváci ve 27 kinech napříč Českou republikou.
 

Carmen se nic nevyrovná

 „Našli bychom jen velmi málo oper, které se mohou měřit s Carmen v zobrazení vášně, žárlivosti, msty a závěrečné tragédie, za doprovodu strhující a božsky nádherné hudby. Velkolepá inscenace Richarda Eyrea pro Met všem těmto elementům vdechuje život,“ podtrhuje dále Huffington Post výjimečnost této opery a Eyreovy inscenace zvláště. Bez Carmen, jež je v současnosti druhou světově nejinscenovanější operou vůbec, si nelze představit repertoár žádného velkého operního domu. Bizet se přitom kladného přijetí svého veledíla nedožil. Krátce před svou smrtí v mladém věku 36 let sklidil výsměch pařížské kritiky a teprve rok poté Carmen zaznamenala průlomový úspěch ve Vídni. Jen na jevišti Met má tato opera (v rozličných nastudováních) na kontě na tisíc repríz.
 

Hlas a temperament Anity Rachvelishvili

I přes tak časté uvádění – anebo právě proto – zůstává postava Carmen stále záhadnou a proměnlivou. Každá mezzosopranistka, která se v její roli vystřídala, vtiskuje hlavní postavě odlišný ráz, jednou extrovertně rozverný, jindy zádumčivý. V podání Gruzínky Anity Rachvelishvili (na foto) vyniká zejména osudovost a melancholie: „Když jsem sledoval kamenně upřený pohled Anity Rachvelishvili na tenoristu Aleksandrse Antonenka v roli Dona José, uvědomil jsem si tak jako nikdy předtím východisko této opery, že totiž obě postavy byly svedeny dohromady pouze neštastným zásahem osudu,“ komentoval Zachary Woolfe pro NY Times výkon pěvkyně začátkem října. Jako Carmen Anita Rachvelishvili před čtyřmi lety na jevišti Met debutovala a v loňské sezoně se představila také jako Končakovna v Knížeti Igorovi. Zde je ke zhlédnutí árie „L’amour est un oiseau rebelle“, jedna z nejznámějších operních melodií vůbec, v jejím podání.
 

Španělská taktovka, britská choreografie, východoevropské obsazení

V dalších rolích se vedle lotyšského tenoristy Aleksandrse Antonenka v roli Dona José objeví rumunská sopranistka Anita Hartig jako Micaela. Na její debut se těšili diváci přenosů již při letošním dubnovém uvedení Bohémy, tehdy však hrdinně na poslední chvíli vystřídala indisponovanou Hartig Kristine Opolais. V roli Micaely odzpívá vůbec nejkrásnější party, které Bizet složil, včetně něžné pasáže „Je dis que rien ne m'epouvante“ ze třetího dějství. V roli Escamilla uvidíme Ildara Abdrazakova, s nímž byla Rachvelishvili na jednom jevišti již jako s Knížetem Igorem. Abdrazakov si také zahrál Figara v minulém přenosu. Taktovky se ujme šestatřicetiletý španělský dirigent Pablo Heras-Casado. Pod choreografií je podepsán britský uznávaný tvůrce Christoper Wheeldon, který proslul zejména autorským baletem Alenka v říši divů, na nějž navázala loňská Zimní pohádka (oba balety budou na programu Baletu v kině v probíhající sezoně). Zajímavostí je, že stejně jako Figarovu svatbu i Carmen zasadil režisér Richard Eyre do kulis Sevilly 30. let. A následujícím přenosem po Carmen bude opět do Španělska situovaný Lazebník sevillský.
 

Dále v listopadu

V listopadovém programu došlo k programové změně, jež byla ohlášena již v červnu: přenos Adamsovy opery Smrt Klinghoffera, plánovaný na 15. listopadu, byl zrušen a nahrazen Lazebníkem sevillským. Na oblíbenou Rossiniho komickou operu se mohou diváci těšit v sobotu 22. listopadu. Výjimkou jsou kina pražská kina Světozor, Aero a Bio Oko a brněnská Scala, jež uvedou tento titul ze záznamu v nejbližších možných termínech (přesná data na konci tiskové zprávy). Počínaje Lazebníkem sevillským se k přenosům jako osmadvacátý sál připojí kino v Benešově.

 

www.metopera.cz.

www.vicnezfilm.cz

https://www.facebook.com/vicnezfilm

 

Autor článku: Radka Ondráčková

Ohnivá Carmen odevzdaná svému osudu: Anita Rachvelishvili propůjčuje nový rozměr Eyreově inscenaci. Na plátnech se objeví 1. listopadu