13.05.2015 16:27

Polská choreografka Aleksandra Dziurosz připravuje komponovaný večer s Pražským komorním baletem

Premiéra nového komponovaného večera Pražského komorního baletu proběhne sice až počátkem příští divadelní sezóny, už nyní však do metropole zavítala choreografka, která se na ní bude autorsky podílet. Polská rodačka Aleksandra Dziurosz přijela, aby zde pracovala se sólisty souboru. Tanečníkům se po celý minulý týden velmi intenzivně věnovala - zadávala tréninky, po kterých denně následovaly dva velké bloky workshopů.

„S tanečníky Pražského komorního baletu pracuji poprvé. Zaměřuji se na kreativní práci, postupně poznávám jejich kvality, a musím říci, že jsou ve velmi dobré formě,“ říká choreografka. „Používám mix různých technik a improvizace, líbí se mi, jakým způsobem vytvářejí pohyb, je to ale zatím opravdu jen začátek. Série dalších zkoušek mé nové choreografie, která bude uvedena v rámci nové premiéry, začne až v září. Spolupráce s Pražským komorním baletem je pro mě výzva, na niž se moc těším. Zatím mohu prozradit třeba to, že jsem si pro mou tvorbu vybrala hudbu českých skladatelů barokní éry.“

Pražský komorní balet pokračuje samozřejmě i v turné po českých regionech. V sobotu 16. května soubor v Městském divadle v Mostě reprízuje úspěšný triptych s názvem 3 české kvartety. Uvede zde tři choreografie tří renomovaných autorů různých generací – Pavla Šmoka, Mária Radačovského a Hany Polanské Turečkové – na hudební předlohu tří významných českých skladatelů.

Večer otevře Slovanský kvartet, dílo Antonína Dvořáka, pro něž se inspiroval lidovou hudbou slovanských národů. Stejně energická a emotivní jako Dvořákova hudba je i choreografie Mária Radačovského, v níž autor akcentuje téma ženy. Prostřední část představení s názvem Černé zrcadlo je abstraktní, výtvarně velmi zajímavé dílo Hany Polanské Turečkové. Impulsem pro jeho vznik byla skladba Vladimíra Sommera, stejně jako abstraktní, geometrické práce malíře Vladimíra Houdka. Vyvrcholením působivého večera pak bude choreografie Z mého života, kterou vytvořil mistr svého oboru, zakladatel Pražského komorního baletu Pavel Šmok. Tematicky se inspiroval hudební předlohou Bedřicha Smetany se stejným názvem. Poselství nesmírně muzikálního autorského díla zůstává dodnes zcela aktuálním.

Autor článku: Johana Mücková

Polská choreografka Aleksandra Dziurosz připravuje komponovaný večer s Pražským komorním baletem