13.06.2013 13:17

Představení Peeping Tom překračuje hranice žánrů i představ o možnostech pohybu

Jubilejní 25. ročník Mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla TANEC PRAHA 2013 připravil opravdovou lahůdku pro milovníky tance, divadla, filmu, ale i hudby! Vlámský soubor Peeping Tom (BE/IT/AR/FR) uvede 18. a 19. června od 20.00 v Hudebním divadle Karlín jedinečnou inscenaci 32 rue Vandenbranden. Dílo představuje dramatické osudy komunity žijící osamoceně vysoko v zasněžených horách. Obří cyklorama (30x8 metrů) vytvoří během letního večera iluzi nekonečné zimní oblohy. Strhující výkony performerů podtrhne živý zpěv osobité operní pěvkyně i fascinující scénografie.

Vlámští Peeping Tom vystoupí před českým publikem vůbec poprvé a poprvé také bude představena tvorba choreografické dvojice Gabriely Carrizo (ARG/IT) a Francka Chartiera (FR). Jedním ze zdrojů inspirace byl pro autory film japonského režiséra Shōhei Imamury „The Ballad of Narayama“. Scénu tvoří kromě závějí sněhu také tři sta metrů čtverečních noční oblohy a dva karavany, které jsou útočištěm pro mladý pár, těhotnou ženu a tulačku. Bílá barva, která je v některých asijských kulturách barvou smutku, koreluje s osudy postav, které jejich životní prostředí bez milosti konfrontuje s vlastní osamělostí. Inscenace o psychologických břemenech, která s sebou vlečou mladí lidé, je však i přesto plná humoru a neuvěřitelných fyzických výkonů. Hudební dramatičnost tohoto odlehlého světa, vykresleného ve filmovém stylu, dotváří podmanivé melodie Belliniho, Pink Floyd a Stravinského v živé interpretaci mezzosopranistky Eurudike De Beul (BE). Ta také povede v rámci doprovodného programu festivalu TANEC PRAHA 2013 workshop na téma Práce s hlasem, který se uskuteční 19. 6. od 10.00 od 12.30 ve studiu DANCE PERFECT.

Dílo se pohybuje na hranici reality a snu, pracuje se speciálními trikovými efekty, které nachází silnou oporu právě ve filmových technikách. Fascinaci filmovým světem se snažili tvůrci obsáhnout i při práci na divadle. Napsali jsme scénář, jaký se obvykle připravuje pro film, aby představení mělo narativní rozměr. Ve finální fázi jsme spolupracovali s filmovým střihačem, který s námi pracoval i na prvním představení, a ten nám pomohl s jeho strukturou. Ta narativnost, myslím, hodně podpořila výsledný „filmový“ efekt. Když sedíme v hledišti, samotné nás to baví a říkáme si: Wow, to je jak v kině. Dalším filmovým prvkem je hra s realitou, nejasná hranice mezi tím, co se děje skutečně a co pouze v představách některé z postav,“ vysvětlil choreograf Franck Chartier vliv paralely s filmem na výsledné zpracování díla.

Inscenace 32 rue Vandenbraden se však vyznačuje nejenom výraznými vizuálními prostředky, ale také nadstandardními výkony interpretů. Choreografie vznikala poměrně dlouho. Hodně pracujeme s materiálem, který si přinesou sami tanečníci. Oni toho nabízejí většinou neobyčejně moc, ale my je pak musíme samozřejmě korigovat. Sami mají rádi, když ve fyzické rovině dochází k extrému za hranicemi možností lidského těla. Vždycky se ale snažíme vycházet z reality kolem nás a ne z umělého světa divadla,“ uvedla ke vzniku díla choreografka Gabriela Carrizo.


 

Druhou Událost sezony – inscenaci DESH od Akram Khan Company (UK) – uvede festival TANEC PRAHA 3. a 4. července od 20.00 ve Státní opeře. Program festivalu potrvá až do 4. července a kromě Prahy se bude konat v dalších jedenácti městech České republiky. Kompletní informace k programu festivalu na www.tanecpraha.cz.

                       

Autor článku: Zlata Žahourková

Představení Peeping Tom překračuje hranice žánrů i představ o možnostech pohybu