16.03.2004 00:00

Premiéru baletu Giselle ozdobí cena pro nejlepšího baletního umělce

U příležitosti premiéry baletu Giselle bude dne 1.dubna v ND předána Philip Morris Ballet Flower Award pro nejlepšího baletního umělce.

Po tříleté odmlce uvede balet ND jeden z nejslavnějších titulů romantické éry - balet Giselle. Světová premiéra se uskutečnila 28. 6. 1841 v pařížské Opeře v choreografii Jeana Coralliho a sklidila velký úspěch. V Národním divadle uvedl Giselle se značným zpožděním Augustin Berger v roce 1886 a pouhých jedenáct repríz nesvědčí o výrazném úspěchu, podobně jako čtyři reprízy nového nastudování Achilla Viscusiho z roku 1909. Na repertoár se tento titul vrátil o třicet let později v roce 1939 v choreografii Jelizavety Nikolské (7 repríz) a po druhé světové válce až v roce 1969 v úspěšném nastudování Jiřího Blažka (267 repríz). Poslední verze tohoto baletu byla opět Blažkova, která měla premiéru 9. 2. 1996 a získala na své konto 57 repríz.

Choreografie a režie nového nastudování se chopí mladý, ovšem velmi zkušený anglický choreograf a pedagog Christopher Hampson. Jeho choreografická práce začala již v době studií vítězstvím v choreografické soutěži Ursuly Moreton a pokračovala v English National Ballet. V roce 1999 definitivně opustil aktivní dráhu tanečníka a rozhodl se věnovat pouze choreografické tvorbě. Zpočátku vytvořil několik choreografií pro City Ballet of London, Wayne Sleep´s companies a taneční kusy pro Gala představení sólistům jako Thomas Edur, Agnes Oak, Tamara Rojo a Johan Kobburg. V roce 2000 měl svou první premiéru celovečerního baletu s názvem A Christmas Carol v London´s Royal Festival Hall, následovalo Saltarelo a Romeo a Julie pro Royal New Zealand Ballet a Perpetuum Mobile, Country Garden, Concerto Grosso, Double Concerto, Nutcracker, Trapeze pro English National Ballet.

Tradičně pojatá verze baletu Giselle se opírá o původní libreto a hudbu, a navíc bude obohacená výtvarně-scénografickým konceptem současného britského výtvarníka Bruce Frenche, který je mimo jiné autorem výtvarné produkce na projektech The Rolling Stones, Björk, Christiny Aguilery, Ms Dynamite, Pulp a Roda Stewarta. Získal několik významných cen a uznání, např. Theatre Design Trust Award v roce 1993 a 1994, Angel Award v roce 1998 za nejlepší výtvarnou produkci na Edinburgh Festival a nominaci na prestižní Live Awards Stage Designer roku 2002.

Choreografický jazyk Christophera Hampsona dodá klasické verzi novou dynamiku, založenou na rozmanitém krokovém "textu", v němž špičková taneční technika vyzdvihuje univerzální a nadčasovou hodnotu klasické umělecké virtuozity. Tanec a příběh budou více provázány jednotným tanečním vyjádřením bez umělých pasáží pantomimy, gestikulace a manýry. Christopher Hampson chce představit postavy ve více odstíněných polohách jejich charakterů tak, aby vystihl romantickou tragiku celého díla. Giselle a Albert se touží vymanit světu, který je svírá, aby poznali šťastnou lásku a osud "obyčejných" lidí. Utrpení lásky ve zkoušce, jejímž dějem je čarovný svět nadpřirozených bytostí - vil, podstupují hlavní postavy v souladu se střetem dobra a zla, lásky a špatných pohnutek. Tento nesmrtelný příběh o dívce, která z nešťastné lásky zemře ještě před svatbou a po smrti se změní ve vílu, je doprovázen krásnou hudbou A. Ch. Adama, která podtrhuje romantického ducha celého díla. Balet ND v Praze vrací téměř po třech letech na scénu Národního divadla jeden z nejvýznamnějších titulů romantické éry, která výrazně formovala baletní žánr. Christopher Hampson je v pořadí pátým autorem, který ztvární toto téma na prknech ND.

V hlavní roli uvidíte Terezu Podařilovou, první sólistku baletu ND (držitelka ceny Philips Morris Ballet Flower Award z roku 1993 a Ceny Thalie z roku 1998 - Carmen, Svanilda v Coppélii, Odeta a Odilie v baletu Labutí jezero, Giselle, Popelka, Sylvie a Raymonda ve stejnojmenných baletech, Sugar v Někdo to rád…, Mášenka v Louskáčkovi, Taťána v Oněginovi, Julie v baletu Romeo a Julie, Princezna ve Spící krasavici, Kateřina ve Zkrocení zlé ženy) a Zuzanu Susovou, první sólistka baletu ND (laureátka Philip Morris Ballet Flower Award 1997 - Giselle, Odetta a Odilie v baletu Labutí jezero, Mášenka v Louskáčku, Růženka v Šípkové Růžence, Micaela v Carmen ou la tragédie de Don José, Taťána v Oněginovi, Julie v Romeovi a Julii, Isadora Duncan, Svanilda v Coppélii, Kateřina ve Zkrocení zlé ženy). V hlavních mužských rolích se vám představí Michal Štípa j.h., sólista Národního divadla v Brně a Alexander Katsapov, první sólista baletu ND.

Cristopher Hampson

Narodil se v Middletonu, Manchestru a studoval klasický tanec v Royal Ballet School v Londýně. Po ukončení studií se stal sólistou v English National Ballet v Londýně, kde později plynule pokračoval v choreografické tvorbě. V té době vytvořil pro tento soubor tři choreografie: Perpetuum mobile (na hudbu J. S. Bacha), Country Garden (na hudbu P. Graingera) a Concerto Grosso (na hudbu A. Schnittkeho). V roce 1999 odešel ze souboru ENB a pokračoval ve své choreografické kariéře. Od té doby uvedl např. Dinaresade a Canciones pro City Ballet v Londýně, Coda for Three Men pro Wayne Sleep´s Coliseum Season a Homage to a Princess - zvláště vytvořené při příležitosti oslav narozenin princezny Margarety. Dále vytvořil choreografii a spolurežíroval představení A Christmas Carol, které bylo poprvé uvedeno v Royal Festival Hall. V poslední době vytvořil choreografie Saltarello pro Royal New Zealand Ballet a Double Concerto (na hudbu F. Poulence) pro English National Ballet, kde v prosinci roku 2002 uvedl rovněž Louskáčka. V roce 2003 vytvořil balet Romeo a Julie (na hudbu S. Prokofjeva) pro Royal New Zealand Ballet. Christopher Hampson rovněž působí jako baletní pedagog, v Praze pravidelně hostuje v Laterně magice, Národním divadle a na seminářích mistrovských kurzů International Ballet Masterclass in Prague, pravidelně pořádaných slavnou balerínou českého původu Dariou Klimentovou.

Bruce French

Vystudoval na Central St. Martins School of Art. Výtvarné návrhy, které vytvořil pro balet vznikly např. ve spolupráci s Chistopherem Hampsonem - Canciones (City Ballet of London) a A Christmas Carol (Royal Festival Hall), Vanessou Fenton - Ad infinitum, Frozen, Knots, Absolutly not a Deliverence (Royal Ballet) a Glenna Wilkinsona - Three Finger Soup a Six Pack (Rambert Dance Company). Dále vytvořil scénografie Buoy (Bunty Matthias/Peter Farley), Alienation (Theater Royal, Drury Lane), Mary Rose (The Place). Do součtu dalších divadelních scénografií ještě patří: Brave New World (Torsion Theatre Company), Richard III., Threepenny Opera, Titus Andronicus, Hamlet a Romeo a Julie (English Shakespeare Company), A Cristmas Carol (Munich, Ludwigshaven), A Midsummer Night Dream a Macbeth (Shakespeare in the Park). Bruce French byl rovněž autorem výtvarné produkce na projektech The Rolling Stones, Björk, Christiny Aguilery, Ms Dynamite, Pulp a Roda Stewarta. Získal několik významných cen a uznání, např. Theatre Design Trust Award v roce 1993 a 1994, Angel Award v roce 1998 za nejlepší výtvarnou produkci na Edinburgh Festival a nominaci na prestižní Live Awards Stage Designer roku 2002.

Caroline Palmer

Caroline vystudovala klasickou taneční techniku v Londýně u Andrew Hardie, Maria Fay a Anne Northcote. Destet let působila v angažmá převážně v Deutsche Oper am Rhein v Dusseldorfu. Po ukončení své kariéry učila na Royal Academy of Dance a později také v Laban Centre v Londýně. V roce 1998 odešla studovat systém profesionální taneční notace do Benesh Institute. Po absolvování kurzu začala pracovat jako choreoložka v London City Ballet, Royal Swedish Ballet a English National Ballet a rovněž zaznamenává všechny choreografie Christophera Hampsona.

Philip Morris Ballet Flower Award

Při slavnostní I. premiéře představení Giselle v Národním divadle bude 1. dubna 2004 udělena cena Philip Morris Ballet Flower Award. Sošku baletky spolu s šekem na čtvrt milionu korun dostane nejlepší tanečnice nebo tanečník klasického baletu. Porota udělí také druhou cenu, Poupě baletu. Ta je určena mladému umělci, který na sebe upozornil mimořádnými výkony v prvním roce svého angažmá. Laureát ceny převezme také finanční dar v hodnotě padesát tisíc korun. Cena se v České republice uděluje již už od roku 1993 a její patronkou je od samého počátku paní Livia Klausová.

Společnost Philip Morris podporuje balet i v jiných zemích Evropy. Poprvé byla cena Philip Morris Ballet Flower Award udělena v roce 1977 ve Finsku.
Philip Morris Ballet Flower Award v minulosti získali sólisté Národního divadla v Praze: Tereza Podařilová, Jiří Pokorný, Hana Vláčilová, Zuzana Susová, Stanislav Fečo, Jiří Jelínek, Zuzana Pokorná, Michal Štípa, Nikola Márova a sólistka baletu Národního divadla v Brně Jana Kosíková - Přibylová.

Odbornou porotu, která vybírá vítěze, tvoří přední čeští taneční kritici, publicisté a pedagogové. Předsedou poroty je baletní mistr pan Vlastimil Harapes. Dalšími členy jsou: PhDr. Dana Paseková - taneční kritička a publicistka, Prof. Ivanka Kubicová - vedoucí taneční katedry HAMU v Praze, Mgr. Zdeněk Kárný - ředitel Taneční konzervatoře v Brně a Dr. Václav Janeček - dramaturgický poradce baletu Národního divadla v Praze a dramaturg divadla Laterna Magica.

Adolphe Charles Adam (1803-1856)
GISELLE


Slavný balet o lásce, která překoná smrt
Choreografie / Choreography: Christopher Hampson podle J. Coralliho, J. Perrota, M. Petipy
Režie / Stage director: Christopher Hampson
Scéna a kostýmy / Sets and costumes: Bruce French
Choreolog / Choreologist: Caroline Palmer
Světla / Lighting: Mark Cooper
Asistenti choreografie / Assistant choreographer: Marie Hybešová, Igor Žukov, Michaela Černá, Luboš Hajn
Dirigent / Conductor: Sergej Poluektov, Tomáš Hála

Tančí / Dancers:

Giselle - Tereza Podařilová (první sólistka baletu ND) / Zuzana Susová (první sólistka baletu ND) / Nikola Márová / Keiko Sakamoto / Michaela Wenzelová
Albert - Michal Štípa j.h. (sólista ND v Brně) / Alexander Katsapov (první sólista baletu ND) / Jiří Kodym
Myrtha - Nikola Márová / Michaela Wenzelová / Klára Kutilová / Pavla Hrubešová / Hana Urbanová
Hilarion - Jiří Vrátil / Lubor Kvaček / Pavel Pišan
Monna - Klára Kutilová / Marie Lepíčková / Ida Fišerová / Pavla Hrubešová
Zyulma - Pavla Sýkorová / Karolína Pogatsová / Anna Vrabcová / Nicole Delacretaz
Wilfred - Mário Čermák / Martin Winter / Jurij Slipič
Bertha - Michaela Černá / Jana Jodasová
Bathilde - Jana Jodasová / Michaela Černá
Duke - Luboš Hajn / Lubor Kvaček
Svatební tanec - Keiko Sakamoto, Jurij Slipič / Zuzana Šimáková / Pavla Hrubešová, Pavel Pišan / Nicole Delacretaz , Roman Šolc / Miroslav Urban / Vittorio Galloro

I. premiéra: 1. dubna 2004 v Národním divadle
II. premiéra: 3. dubna 2004 v Národním divadle
Reprízy: 7.4., 24. a 25.6. 2004

Autor článku: příspěvky veřejnosti