30.06.2014 11:29

ProART Festival 2014: Tělo mezi hlasem a obrazem

Letošní  XI. ročník multižánrového workshop festivalu ProART se ponese v duchu tématu Tělo jako hlas – Slovo jako obraz. Tradiční letní festival spojující denní umělecké ateliéry s večerními představeními letos proběhne v Brně od 19. 7. – 26. 7. v Divadle na Orlí a v Praze od 26. 7. – 3. 8. opět ve Státní opeře Národního divadla a v Experimentálním prostoru Roxy / NoD.

Mezi prvními umělci se na festivalu představí Iva Bittová, jež v Brně o víkendu 19. – 20. uvede svou pěveckou masterclass pro 30 vyvolených. Kromě v Domě umění si její účastníci zazpívají i v „červeném kostele“ Jana Amose Komenského na Joštove ulici. V neděli se poté plně rozjedou další workshopy mj. v žánrech klasického, moderního a současného tance, tanečního divadla, herectví, jógy, Pilates, klavíru, smyčců a fotografie.
Pondělkem 21. července následně odstartuje v divadle i večerní program projektem USPUD_emoticon pořádající ProART Company. Půjde o přenesení květnové premiéry – s hudbou Erika Satieho a elektroakustické dvojice Piano Interrupted Toma HodgeFranze Kirrmanna – ze slavné brněnské Vily Tugendhat do divadelních prostor.
V úterý 22 7. se představí hostující soubor Budapest Dance Theatre s choreografií Moje dcera, Anna Franková. ProART vedle toho uvede choreografie Martina Dvořáka a Izraelce Nira Ben Gala věnované českým mučedníkům své doby – Miladě Horákové a Janu Palachovi.
V následujícím večeru vystoupí japonská tanečnice Yukie Koji s představením Plavkyně, v doprovodu Divadla Kolonie s představení Stíny rakouské držitelky Nobelovy ceny Elfriede Jelinekové v režii Lucie Ferenzové z pražského divadla Na zábradlí. Druhý den bude patřit dvěma mužským sólistům – Olafu Reineckemu z Německa s choreografií Büchsenlicht o pocitech interpreta na jevišti autorky Baerbel StenzebergerHyginu Delimat z Polska v autorské choreografii inspirované sterilitou panelových domů – For Living In.
V páteční podvečer 25. 7. se ponese v duchu hudby a sice účastníků klavírní masterclass Richarda Pohla a smyčcové třídy Graffova kvarteta. Poté od 20 hodin přijde na řadu slovenský soubor Elledanse se svým nejnovějším představením YouMake Remake izraelské choreografky Renany Razy. V tomto představení se prolíná tanec s novým společenským fenoménem – YouTube.
Sobotní závěr festivalu obstarají studentské projekty Neila Parise z Anglie a domácí Kamily Valůškové z HaDivadla. Po pauze bude uveden jako work in progress projekt k Roku české hudby Motion Scores na hudbu deseti českých skladatelů od deseti mezinárodních choreografů. První ukázky budou patřit tvůrcům – Eranu Gisinovi, Vladimíru Šoltýsovi, Neilu Parisovi a Baerbel Stenzeberger.

Pražský týden odstartuje operní pěvec Adam Plachetka, koncem června debutující v milánské La Scale. O víkendu 26. – 27. července uvede svou pěveckou masterclass pro 6 vyvolených zpěváků. V neděli se poté plně rozjedou další multižánrové workshopy.
Úterkem 29. července následně odstartuje v divadle NoD i večerní program festivalu projektem USPUD_emoticon. Ve středu 30. 7. na prkna NoD zavítá choreograf Nadar Rosano z Izraele a Slovenka Eva Klimáčková tvořící v Paříži. Trojdílný večer nabídne tři různé pohledy na současný tanec s rozdílným kulturním i společenským background. Inovace i tradice v jednom večeru: Off Line – Move – Asphalt.
Čtvrteční večer bude patřit domácí ProART Company v choreografiích věnovaných Miladě Horákové a Janu Palachovi tvůrců Nira Ben Gala z Izraele a Martina Dvořáka. Ty doplní italský soubor MDdanza s variací na Tristana a Isoldu v choreografii Veronicy Sassi.
V pátek na jeviště NoD zavítají postavy tří mušketýrů ze stejnojmenného Dumasova románu v choreografii Fenii Apostolou a Konstantina Kasiarise z Řecka.
V sobotu přijde na řadu slovenský soubor Elledanse se svým nejnovějším představením YouMake Remake izraelské choreografky Renany Razy.
Samotný závěr festivalu obstará zpěvačka Bára Basiková s adepty vlastní pěvecké masterclass a účastníci hereckých a tanečních searching projektů Evy Klimáčkové a Lucie Ferenzové. Po pauze od 20h bude uveden jako work in progress projekt k Roku české hudby Motion Scores na hudbu deseti českých skladatelů od deseti mezinárodních choreografů. První ukázky budou patřit tvůrcům – Eranu Gisinovi, Vladimíru Šoltýsovi, Neilu Parisovi, Baerbel Stenzeberger, Janu Březinovi, Leonie Wahl, Gabrielu Wongovi a Evě Klimáčkové.

Umělecký ředitel Martin Dvořák k lákavému večernímu programu dodal: „Letošní festival se nese v duchu nadžánrovosti. Proto to motto „Tělo jako hlas – Slovo jako obraz“. Snažili jsme přizvat hosty, kteří nejsou úplně žánrově vyhranění, propojují umělecká odvětví a hledají nové cesty. Inspirují se literaturou, krásným uměním, reagují na nějaká sociální témata, či objevují sami pro sebe novou a nezvyklou jevištní estetiku. Věřím, že všichni hostující umělci letošního festivalu přinášejí své umělecké výpovědi na vysoké profesní úrovni a s otevřeným srdcem.

Kurzy, určené laikům a profesionálům, jsou odstupňovány podle obtížnosti. Letos vyučuje celkem 29 pedagogů z jedenácti světových zemí. V Brně je dějištěm festivalu Divadlo na Orlí / Hudebně-dramatická laboratoř JAMU. V Praze se festival odehraje tradičně v prostorách Státní opery Národního divadla, večerní program pak v Experimentálním prostoru Roxy / NoD. 

www.proart-festival.cz

Autor článku: Klára Kadlecová

ProART Festival 2014: Tělo mezi hlasem a obrazem