05.05.2017 14:25

Renée Fleming a Elina Garanča se do sebe zamilují v Růžovém kavalírovi v novém kabátě z Met

V Metropolitní opeře se schyluje k sezónnímu grande finale. Postará se o něj v první řadě americká sopránová legenda Renée Fleming. Její strhující výkon v nejnovějším nastudování rozšafného Růžového kavalíra, které nahradí inscenaci z roku 1969, vynáší do nebes zahraniční tisk od NY Times po Wall Street Journal, dokazuje, že hvězda přední pěvkyně zdaleka nehasne. V sobotu 13. května bude Straussův Růžový kavalír přenášen jako poslední představení z přenosové sezóny 2016-17 přenášeno v rámci série Met: Live in HD do více než 2000 kinosálů v 70 zemích na celém světě včetně České republiky. V titulní roli se objeví také jedna z největších operních hvězd současnosti, mezzosopranistka lotyšského původu Elina Garanča.

Přestože ještě loni mnozí předpovídali osmapadesátileté operní divě Renée Fleming brzký konec kariéry, ukázalo se, že šlo o ničím nepodložený šum. Hvězdná sopranistka se totiž do důchodu rozhodně nechystá: jak uvedla pro Vanity Fair, je naopak pevně rozhodnuta soustředit se v následujících letech na četné koncerty a recitály v rámci turné po celém světě. Přesto je Straussův opus možná jednou z posledních příležitostí, jak ji vidět na pódiu v charakterní operní roli. Jak se sama domnívá, pro většinu svých typických partů je příliš zralého věku. „Snad právě kromě Maršálky v Růžovém Kavalírovi,“ uvádí Fleming.

Rokokovému Růžovému kavalírovi, odehrávajícímu se ve Vídni za vlády Marie Terezie, se obvykle dostává ztvárnění v podobě opulentní romance s lehkým nádechem kýče. Režisér nové inscenace Robert Carsen se protentokrát rozhodl vsadit na komické aspekty příběhu a okořenit je trochou pikantérie. Děj přenesl v čase o několik dekád vpřed, konkrétně do období před vypuknutím první světové války, a časového posunu využil ke zdůraznění nastupující dekadence. Výjevy ze života do sebe zahleděné vídeňské aristokracie vizuálně umocňuje scéna laděná převážně do odstínů červeného sametu a využívající lokací budoárů, komnat i nevěstinců.

V poněkud neobvyklých kulisách se rozehrává romantické drama plné převleků a záměn, v jehož ústředních partech se představí hned několik dobře známých operních jmen. Vedle už zmíněné lotyšské mezzosopranistky Eliny Garanči v kalhotkové roli Oktaviána zazáří na podiu Günther Groissböck coby baron Ochs, Erin Morley jako mladičká Sofie, v Metropolitní opeře debutující Marcus Brück jako bohatý měšťan a Sofiin otec Faninal, či Matthew Polenzani v komické vedlejší roli italského pěvce. Orchestr řídí německý dirigent Sebastian Weigle.

Zatímco bulvár hojně spekuluje o konci kariéry Renée Fleming, všímají si odborné recenze jejích bezchybně odvedených partů. Uznalé reakce si jen nedlouho po dubnové premiéře vysloužily zejména výkony Günthera Groissböcka a Eliny Garanči. V případě mezzosopranistky oceňuje tisk zejména procítěné podání a hřejivou barvu hlasu, připomínající podle Washington Post „tekuté zlato“. U Guntera Groissböcka je pak podle Observeru pamětihodný „sexy vzhled“ a „nonšalantní lehkost“, s jakou se náročné role zhostil. „Osvěžující a k zamyšlení nutící pojetí stoleté klasiky,“ uzavírá svou kritiku Observer. „Existuje snad pro příznivce opery lepší důvod, proč navštívit Met?

www.metopera.cz
www.vicnezfilm.cz
https://www.facebook.com/vicnezfilm

Autor článku: Zuzana Raušová

Renée Fleming a Elina Garanča se do sebe zamilují v Růžovém kavalírovi v novém kabátě z Met

Zahraniční divadlo

27.03.2024

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka s tenoristou Pavlem Černochem a dirigentem Tomášem Hanusem

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica Bechtolfa. Inscenace pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse bude ve Vídni uvedena 31. března a následně 2. a 4. dubna. Ve Vídeňské státní opeře se k roli Prince vrací přední český tenorista Pavel Černoch, který zde naposledy vystupoval jako Lenský v Evženu Oněginovi.

26.03.2024

Česká pantomima opět v zahraničí: Radim Vizváry na prestižním Belgrade Dance Festival

Přední český mim Radim Vizváry vystoupil na 21. ročníku Belgrade Dance Festival, jednoho z nejvýznamnějších evropských tanečních festivalů. Ve dnech 19. a 20. března zde odehrál svou slavnou inscenaci Sólo, stal se tak prvním umělcem, který zde publiku představil umění pantomimy a teprve čtvrtým českým autorem, jehož dílo bylo na festivalu uvedeno.

25.03.2024

V nové inscenaci z NT Live Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes střet dvou hereckých legend

Přijďte se podívat na novinku Hamletův motiv od dramatika Jacka Thornea, čerstvě nominovanou na tři ceny Olivier za nejlepší novou hru, režii a herce v hlavní roli. Gielguda a Burtona na jevišti britského Národního divadla oživili Mark Gatiss a Johnny Flynn. Tuzemští fanoušci divadla se díky distribuční společnosti Aerofilms mohou na přenos s českými titulky těšit 2. dubna v kině Aero v Praze a 12. května v pražském kině Světozor.