10.11.2015 12:53

Schubertova Zimní cesta jako scénické hudební drama v hlavní roli s Tobiasem Greenhalghem

V Brně a Opavě se v předvánočním čase 17. – 19. 12. v originální jevištní adaptaci Schubertova slavného písňového cyklu WINTERREISE: Zimní cesta představí sólista Kammeroper Wien – Theater and der Wien Američan Tobias Greenhalgh v režii a tanečním doprovodu Martina Dvořáka, společně s polským klavíristou Marcinem Kozielem.

Tento netradiční hudebně-divadelní projekt vznikal ve Vídni, kde měl i v říjnu svou premiéru v Kammeroper Wien. Jedná se o scénický koncert nebo-li hudební divadlo pro jedno zpěváka, tanečníka a klavír. S melancholickým podtónem nazývají tvůrci tento jevištní tvar jako hudební divadlo o lásce a smrti aneb psychologické hudební drama o zimní cestě jednoho poutníka.

Cílem bylo propojit výrazové prostředky zpěváka a tanečníka v působivé minimalistické hudební drama na pozadí Schubertových písní s texty Wilhelma Müllera. Cyklus vznikl ve dvou částech v letech 1827-28 a byl původně psán pro tenor a klavír. Záhy byl ale transponován a je součástí repertoáru zpěváků a zpěvaček různých hlasových poloh. V naší inscenaci je to baryton.

Ve 24 obrazech, pojednávajících o zrání muže na jeho pomyslné životní cestě a filozofování o životních hodnotách a citových vzplanutích a zklamáních, si tvůrci a interpreti Martin Dvořák a Tobias Greenhalgh kladou otázky o proměně (růstu) člověka-muže a jeho hodnot v závislosti na jeho schopnosti přijímat osud a životní okolnosti jako výzvu k zrání či pouze jako osobní souboj s nemilosrdným údělem a předem „rozdělenými kartami ke hře“.

Formálně jde o propojení výrazových možností operního pěvce-herce a tanečníka-performera. Nejde o doslovné vyprávění příběhu a popisování lyrického textu, spíše o hledání paralel či protivýznamů k textu a hudbě. Oba interpreti rozehrávají své party z části odděleně, z části se jejich charaktery prolínají do jednoho. Velký důraz je kladen na odlišnosti a spojitosti jejich výrazových a interpretačních možností, kdy zpěvákův stavební materiál stojí na předem zkomponované hudbě a textu, oproti tanečníkovu „výchozímu bodu nula“. Jeho „slova“ – výrazové prostředky je nutné teprve vytvořit a budovat citlivě k pevné formě zpěváka. Na druhé straně zpěvákovi výrazové možnosti mohou vycházet či reflektovat taneční a pohybový materiál a formy tanečníka. Toto trvalé a všudypřítomné pnutí mezi žánry je největší výzvou a dramaturgickou linií tohoto večera.

Martin Dvořák (CZ/AT) – Tobias Greenhalgh (USA/AT)
Schubert: WINTERREISE… Zimní cesta

Současné hudební divadlo o lásce a smrti pro zpěváka, tanečníka a klavír. Psychologické hudební drama o zimní cestě jednoho poutníka na hudbu Franze Schuberta.
Martin Dvořák (CZ/AT) – režie, tanec
Tobias Greenhalgh (USA/AT) – baryton
Marcin Koziel (PL/AT) – klavír
Jindra Rychlá (CZ) – kostýmy
 

17. 12. 15 / Brno / Uměleckoprůmyslové muzeum (19:30)
18. 12. 15 / Brno / Uměleckoprůmyslové muzeum (19:30)
19. 12. 15 / Opava / Slezské divadlo (19:30)
 

http://www.proart-festival.cz/cz/winterreise/


Autor článku: Martin Dvořák, Alena Pajasová

Schubertova Zimní cesta jako scénické hudební drama v hlavní roli s Tobiasem Greenhalghem