20.01.2016 09:16

Skandál v životě i na jevišti

Druhým v pořadí ze tří mladých režisérů, absolventů brněnské Janáčkovy akademie múzických umění, který se představí v letošní sezoně v rámci operních premiér, je Tomáš Studený, jenž v současnosti působí jako šéf opery Jihočeského divadla. Jemu připadl úkol v podobě současné komorní opery Powder Her Face světově uznávaného britského skladatele Thomase Adèse, která je založena na životním příběhu a skandálním rozvodu Margaret Campbell, vévodkyně z Argyllu. Inscenace bude uvedena v České republice poprvé, a to v hudebním nastudování šéfdirigenta Janáčkovy opery Marka Ivanoviće. Premiéra se uskuteční 29. ledna 2016 v komorné atmosféře Mozartova sálu divadla Reduta. Inscenace se bude hrát na tzv. „arénu“ – tedy s jevištěm uprostřed a publikem usazeným po obou stranách, čímž se Powder Her Face dostane k divákům skoro na dosah.

Inscenaci Powder Her Face napsal na objednávku pro Letní International Festival of Contemporary Music and Performance mladý a talentovaný britský skladatel Thomas Adès, jenž o napsání libreta požádal svého přítele spisovatele a novináře Philipa Henshera. Powder Her Face měla premiéru 1. července 1995 v Cheltenhamu a tentýž měsíc i v londýnském Almeida Theatre. Opera byla přijata dobře, přestože známou se stala v počátku především díky scéně s orálním sexem. To, že kvality díla byly i jiné, než jen árie explicitně předvádějící sex, je zřejmé z množství uvedení, které následovaly po premiéře.

Námět, který si autoři vybrali, byl pro operu jako dělaný. Rozvod proslulé Margaret Campbell, jež byla řadu let středem vysoké britské společnosti a strávila většinu života sledována fotografy a médii, se stal na počátku 60. let v Británii společenským i politickým skandálem největšího kalibru.  U rozvodu se ocitly mezi důkazy mimo jiné i polaroidové fotografie, na jedné z nich byla vévodkyně pouze se třemi řadami perel na krku uprostřed orálního sexu s mužem, jehož hlava ovšem na obrázku chyběla. Dalším důkazem byl vévodou sestavený seznam jmen 88 mužů, které podezříval z poměru se svou ženou.

Děj opery sice vychází ze skutečných událostí, není však přesným popisem sledujícím životní osudy vévodkyně. Opera rozdělená do osmi scén, které nesou v názvu vždy jen letopočet, je spíše zachycením krátkých momentů než celého života vévodkyně.  Také v celé opeře nepadne jediné pravé jméno, i data vztahující se k jednotlivým scénám jsou většinou změněna. Libreto je plné černého humoru a dvojznačností tolik typických pro britskou kulturu. Zároveň zachycuje střípky obrazů z mizejícího světa britské šlechty, jak vypadal před 2. světovou válkou, prostřednictvím ženy, která urputně lpí na svém stylu života bez ohledu na reálnou situaci. Dle slov Tomáše Studeného ten příběh a ta osobnost v sobě koncentrují a sugestivně vystihují paradoxy našeho vnímání hodnot, úspěchu, morálky, krásy… Ta opera ve své podstatě obnažuje princip krize naší evropské civilizace.“, dále pak dodává, „Pojďme se tedy společně kouknout paní Evropě pod sukni.“  

První inscenace této skandalózní opery za hranicemi Británie se odehrála v září 1996 v německém Magdeburgu a rychle následovala provedení ve Spojených státech, Austrálii a dalších evropských divadlech. Powder Her Face je dnes stálou součástí repertoáru světových divadel, jen v loňském roce měla tři inscenace – v americkém Bostonu, v Brusselu a ve Varšavě. Opera se také dočkala filmové verze, která byla vysílána na Vánoce 1999 na britské stanici Channel 4, záznamu na CD i DVD.

Premiéra 29. ledna 2016, divadlo Reduta, Mozartův sál

www.ndb.cz 

Autor článku: Simona Luteránová

Skandál v životě i na jevišti