15.03.2017 11:26

Startuje festival Bazaar, zahájí jej představení kontroverzního Olivera Frljiće

Taneční a divadelní festival Bazaar nabídne již tento týden od pátku 17. do neděle 19. března přehlídku nezávislé divadelní a taneční tvorby ze střední, východní a jižní Evropy. Heslo letošního ročníku je Víc než národ. V pátek festival zahájí inscenace radikálního režiséra Olivera Frljiće a progresivního slovinského souboru Mladinsko Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně!. Frljić, kterému v Polsku hrozí soudní žaloby za nedávnou varšavskou premiéru inscenace Klatwa (Prokletí), uvede svou práci v České republice poprvé. Festival dále nabídne anti-muzikál Transformability bulharského tanečníka a performera Willyho Pragera, představení Matky z oceli, které zkoumá mechanismy spojené s veřejnými a soukromými projevy emocí či divadelní výzkum post-sovětské ženy nazvaný Dior v Moskvě. Bazaar proběhne v prostorách tří pražských scén – Alfreda ve dvoře, Studia Hrdinů a Studia Alta. 

První den letošního festivalu Bazaar uvede v české premiéře představení Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! balkánského režiséra Olivera Frljiće. Představení se věnuje tématu občanské války v Jugoslávii skrze osobní zpovědi herců souboru Mladinsko. Inscenace je obžalobou i humanistickým manifestem, v němž se vzájemně proplétají osobní a historická dramata. „Celý festival Bazaar 2017 si dává za cíl nabídnout návštěvníkům pohled do duše společnosti, která se v posledních letech rapidně proměnila. Je příznačné, že představení Olivera Frljiće uvádíme právě v období, kdy kvůli jiné jeho inscenaci, Klatwa (Prokletí), dochází v Polsku k velmi aktivní snaze jeho hlas umlčet. Beru to jako naši jasnou podporu svobodě uměleckého projevu a Oliveru Frljićovi osobně,dodává šéfdramaturg festivalu a umělecký ředitel divadla Alfred ve dvoře Ewan McLaren.  V rámci pátečního programu festivalu bude uvedena také rumunsko-polská spolupráce Mădăliny Dan a Agaty Siniarske Matky z oceli. V divadelní science fiction z blízké budoucnosti, kdy neexistují národnostní státy, se dvě robotky ohlížejí a zkoumají mechanismy veřejných a soukromých projevů emocí. První festivalový den doplní také prezentace výrazného rakouského souboru SILK Fluegge a workshop uměleckého ředitele divadla Mladinsko Gorana Injace.

Festival Bazaar je jediným divadelním „development festivalem“ ve střední Evropě, tedy přehlídkou ukázek připravovaných inscenací a work-in-progress, které nabízejí vhled do procesu vzniku uměleckého díla. Program Sobotního Bazaaru proto představuje celodenní maraton scénických a tanečních projektů umělců z ČR, Polska, Německa, Izraele, Srbska, Slovenska a dalších zemí. Mezi účastníky letošní přehlídky patří Agata Siniarska (Berlín–Varšava) a Xenia Taniko Dwertmann (Berlín), kolektiv friendly fire  (Lipsko) a jejich hosté z Izraele. Z budoucích českých prací uvidí diváci ukázky od Zdenky Brungot Svítekové (Praha), Cristiny Maldonado a Sodji Lotker (Praha), kolektivu Ufftenživot (Praha) nebo Markéty Jandové (Praha). Po dopoledním i odpoledním bloku budou následovat diskuze z cyklu RespondArt.

Poslední festivalový den otevře inscenace Dior v Moskvě Ingridy Gerbutavičiūtė a Agnijy Šeiko, za kterou stojí výzkum ženské identity a jejích proměn v post-sovětských společnostech. Performerky přicházejí s jasnou tezí: tělo naslouchá příběhům a vypráví je dál, prolíná se v něm tradice, komunikace a autenticita. Tělo tak přetváří svoji identitu v kontextu daného místa a času. Zdroji výzkumu byly mimo jiné rozhovory s litevskými a českými ženami, kterým bylo v období pádu Železné opony mezi třiceti a čtyřiceti lety.

Festival uzavře anti-muzikál Transformability bulharského tanečníka a umělce Willyho Pragera, který si klade otázku, zda je vůbec možné tančit filozofický text. Může se esej určený vzdělaným elitám stát mainstreamovým obsahem pro běžného konzumenta? Trojice tanečníků a performerů převádí teoretický text bulharského filozofa a teoretika kultury Bojana Mančeva do podoby velmi specifického tanečního formátu.

www.alfredvedvore.cz/cs/bazaar