26.04.2011 08:46

Stavovské divadlo aplaudovalo áriím kontratenoristy Mehty

Téměř zaplněné Stavovské divadlo v Praze dnes aplaudovalo americkému kontratenoristovi Bejunu Mehtovi, který zde představil operní árie Georga Friedricha Händela. Mehtu doprovodil soubor Collegium 1704 pod taktovkou uměleckého vedoucího Václava Lukse. Z instrumentálních čísel soubor nabídl například Concerto grosso op. 3, č. 5 D moll.
Program večera otevřela předehra k opeře Rinaldo, jejíž první verze měla premiéru v Londýně v roce 1711. Poté poprvé před pražské diváky předstoupil Mehta, specialista na interpretaci barokní hudby, který si na úvod svého koncertu vybral árii titulního hrdiny Sento la Gioia, chi'in sen mi brilla (Mé nitro plane radostí) z opery Amadigi di Gaula. Prvním představitelem Amadigiho byl v roce 1715 italský kastrát Nicolo Grimaldi. Dnes již jsou role dříve určené kastrátům obsazovány ženami nebo kontratenoristy, jakým je Mehta.
V programu dále zazněly árie z oper Richard I., král anglický, Giulio Cesare in Egitto, Radamisto a Orlando, které doplnila instrumentální čísla z Agrippiny, Josepha, Atalanty, Athalie a Šalamouna. Nadšené publikum po každé árii odměňovalo Mehtu dlouhotrvajícím potleskem a výkřiky "bravo". Jeden z nejvyhledávanějších kontratenorů své generace a bývalý violoncellista debutoval v roli Arminda v Händelově opeře Partenope v newyorské opeře a vystoupil v hlavních rolích v nejznámějších světových operních domech, jakými jsou Královská opera Covent Garden, Národní opera v Paříži, Státní opera v Berlíně nebo Metropolitní opera v New Yorku.
Na prestižním festivalu v Salcburku debutoval v roce 2005 jako Farnace v Mozartově Mitridatovi pod taktovkou Marca Minkowského a v létě 2009 se zde představil jako Didymus v Händelově opeře Theodora.
Umění Mehty vyzdvihl i Leonard Bernstein,který o jeho debutovém albu Bejun z roku 1983 prohlásil: "Je těžké uvěřit, kolik bohatství a zralosti hudebního porozumění je v tom dospívajícím chlapci."
Soubor Collegium 1704, který se specializuje na provádění děl staré hudby, založil dirigent Luks ještě během svého studia roku 1991. Kromě koncertní činnosti se Luks intenzivně věnuje studiu hudebních historických pramenů Čech, Rakouska a Německa.
Od roku 2005 je soubor pravidelně každé dva roky zván na festival Pražské jaro a od roku 2007 působí jako rezidenční soubor Svatováclavského hudebního festivalu v Ostravě.

Autor článku: Roman Jireš, pba