21.05.2001 00:00

Švejkovský muzikál měl premiéru v Berlíně

BERLÍN 20. května (zpravodaj ČTK) – Světoznámý a nesmrtelný. Oba tyto přívlastky patří českému Švejkovi v nejnovějším původním německém muzikálu Schwejk it easy! (Prošvejkuj to v pohodě), který měl v sobotu večer premiéru v berlínském divadle Theater des Westens a osm stovek diváků ho vděčně přijalo.

Už tradiční hudební scéna německé metropole si postavu pražského chlapíka vypůjčila pro satiru proti byrokratismu, v níž „malý člověk“ i odzbrojujícím idiotismem vyhrává boj s útlakem a vrchností.

Kdo by čekal klasické vyprávění Haškových Osudů dobrého vojáka Švejka, bude zklamán. Berlínská inscenace je především moderní rocková a výpravná taneční show, kterou se však „nejslavnější Čech rakousko-uherské monarchie“ i motivy románu neustále prolínají.

Hudební skladatel Konstantin Wecker a textaři Michael Kort a Peter Blaikner Haškův příběh z počátku 20. století vedou až do počátku 21. století. Švejka autoři konfrontují i s komunistickým dohlížecím systémem, „pražským jarem“ 1968 a nakonec ho posílají prostřednictvím „tance burziánů“ do konzumní kapitalistické společnosti. Výsledek předkládaný tvůrčím triem tak zní: „Švejk přežije vždycky, ten je nezničitelný.“

Muzikálně v produkci zaznívá nejen styl hudby roku 1914, kdy příběh začíná, ale pro pozdější dobu příznačný i poprock s africkými vlivy.

„Švejka musí být moc těžké převést do zpívané podoby. Líbilo se mi to,“ komentoval novou produkci bývalý spolkový prezident Walter Scheel, který funkci zastával v letech 1974-79 a v sobotu byl mezi prominentními hosty premiéry.

Autor hudby Wecker soudí, že i v nynější době „ostrých loktů“ je aktuální příběh českého samorosta, který vypekl nejednoho mocipána. „Stejně jako Švejk jsme často vystaveni byrokratickému aparátu a cítíme se bezradní,“ dodává ředitel divadla Elmar Ottenthal. Sám pochází z rakouského Innsbrucku, a tak nepřekvapuje jeho bližší vztah k motivům ze staré monarchie. Švejk podle něj ukazuje, jak se dá s problémy nakládat snadněji, což naznačuje i titul dílka.

Berlínskou scénu Ottenthal vede od roku 1999. Se švejkovským experimentem se pouští v německé metropoli už podruhé na tenký led, když jako první původní produkci uvedl loni na podzim jiné „rakouské“ téma, dnes již úspěšný muzikál Falco potkává Amadea. Hypotetický příběh svedl dohromady rakouského rockového zpěváka Falca, který zahynul v roce 1998, a hudebního génia Wolfganga Amadea Mozarta.

Stejně jako v řadě dalších zemích světa je Švejk i v Německu oblíbená postava, a tak se tam už nejednou objevil i na divadelních scénách. Známé je i německé zfilmování Haškova románu z roku 1960 v titulní roli s Heinzem Rühmannem.

Autor článku: redakce