10.01.2017 14:25

V anketě Divadelních novin zvítězila inscenace Olga (Horrory z Hrádečku) Divadla Letí

Téměř devět desítek respondentů hlasovalo v anketě Divadelních novin o Inscenaci roku 2016 a upozornilo na 51 titulů. Nejvíce hlasujících, sedm, se vyslovilo pro inscenaci Olga (Horrory z Hrádečku) ve Vile Štvanice v produkci Divadla Letí a šest pro Káťu Kabanovou z Národního divadla Brno. Pět oslovených osobností jmenovalo Vzkříšení z Dejvického divadla v Praze, čtyři hlasy získal projekt Pomezí autorského týmu Kateřina Součková, Lukáš Brychta a Štěpán Tretiag. ČTK to dnes oznámil šéfredaktor odborného čtrnáctideníku Josef Herman.

Upozornil, že ani ve 24. ročníku nešlo o soutěž. „Na rozdíl od divadelních cen je anketa hrou bez pravidel – nemá porotu ani kritéria rozhodování, postrádá kategorie,“ uvedl. Označil ji za souhrn názorů lidí, kteří mají rozhled po současném českém divadle. „Neupírejme nejúspěšnějším vavříny, jen je spíš než za prostý součet hlasů udělme za tendence, které ony inscenace reprezentují. Ostatně ty s nejvyšším počtem hlasů (Olga a Káťa Kabanová) jsou odlišné, nerozhodly jen jejich kvality, ale i početní zastoupení dvou rozdílných skupin hlasujících,“ vysvětlil.

V činoherním divadle se prosadila inscenace Olga (Horrory z Hrádečku). Obrazy ze života Olgy Havlové napsala Anna Saavedra pro Divadlo Letí. Režisérka Martina Schlegelová se scénografkou Pavlou Kamanovou prostor Vily Štvanice proměnily na chalupu na Hrádečku, což oceňovala, vedle herectví Pavlíny Štorkové, většina hlasujících. Na Štvanici bude od 18. ledna do poloviny února uvedeno dalších pět repríz.
Tradičně se mezi nejoblíbenější inscenace řadí ty z Dejvického divadla. Vzkříšení režíroval odcházející umělecký šéf Michal Vajdička. Jako autor je uveden Daniel Doubt – D. D., což je pseudonym pro autorství této scény.

„Opernímu roku vládl festival Janáček Brno 2016 a Carsenova Káťa Kabanová byla jednou z jeho dvou ikon. Inscenace Modrovousův hrad / Očekávání v režii Davida Radoka i Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas deklarují zájem o velkorysé operní projekty brněnské opery. Pražské operní domy uspěly jen soudobou dramaturgií; sem lze zařadit i operně-muzikálovou plzeňskou novinku Liduschka,“ dodal Herman.

Česká teatrologie už po uvedení Golema na Štvanici (2014) vymezila termín imerzivní divadlo, které vtahuje diváka do dění, do prostoru hry, umožňuje mu zážitek podobný počítačové hře. Loňskou událostí toho druhu byl projekt Pomezí, jímž do soudobého „mluveného“ divadla vtrhla nová estetika. Pracuje s nedramatickým časem, kloubí hyperrealistický prostor s demonstrací a nadsázkou a stírá rozdíly mezi alternativním a činoherním divadlem.
Podle Hermana prakticky vůbec nezabodovalo politické divadlo. Výsledky poukázaly na silná divadelní centra Praha a Brno, opomenuty nezůstaly regionální scény – Klicperovo divadlo z Hradce Králové či ostravská Komorní scéna Aréna. Skokany roku jsou Národní divadlo Brno, Divadlo Letí a sdružení Pomezí.

http://www.divadelni-noviny.cz/

Autor článku: ČTK: bor, mal