19.06.2017 10:58

V Pardubicích se rozloučí s Topolovým Koncem masopustu

Východočeské divadlo na konec sezóny naplánovalo nejen premiéru Rasputina, ale také derniéru Konce masopustu, kterou uvede ve středu 21. června. Úplně poslední reprízu však uvidí až pražští diváci po prázdninách v Divadle v Dlouhé.

Vrcholné dílo dramatika, básníka a překladatele Josefa Topola s pardubickým souborem nastudoval režisér Břetislav Rychlík, jenž byl autorovým osobním přítelem a natočil s ním televizní cyklus Zblízka. V hlavních rolích hrají Martin Mejzlík, Milan Němec, Petr Borovec, Jana Ondrušková, Josef Pejchal a v neposlední řadě samozřejmě i masopustní maškary.

Básnické drama o ohroženosti přirozených lidských hodnot se odehrává na konci masopustního veselí. Nekončí však jen masopust s průvodem maškar, ale také socialistická kolektivizace vesnice. „O politiku nám však v naší inscenaci tolik nešlo. Podstatné jsou především mezilidské vztahy ve všech svých rovinách a otázky, které se po generace opakují. Sledujeme souboj jedince se společností ve vypjaté chvíli, čili nahlížíme do běžného lidského života,“ říká dnes již bývalý dramaturg pardubické scény Zdeněk Janál.

Klíčovým tématem hry je dle režiséra faustovský zápas o duši člověka. „Zdali člověk obstojí sám, aniž by se definoval jako nějaký hrdina, jestli obyčejný člověk z venkova obstojí proti takovému šílenství, jaké představoval komunismus – a za ten si v dnešní době můžeme dosadit cokoliv. Skupina, masa lidí útočí na jednoho člověka, který je ale špatným svědomím všech těch ostatních – znali se, vyrůstali spolu a najednou stojí proti sobě! A v této hře je pak ten zásadní prvek rituální, který je divadelně fascinující – antický chór v podobě českého masopustu. Je tam nejen jazyk, ale také příběh, vyprávěný zcela moderně – tolik paralelních dějů najednou!“ upřesňuje Břetislav Rychlík.

Josef Topol (1. dubna 1935 – 15. června 2015), rodák z Poříčí nad Sázavou a bytostný znalec českého venkova, napsal toto mimořádně poetické, a zároveň jadrně zemité drama v roce 1962. Ve Východočeském divadle bylo uvedeno rok poté v režii Jaroslava Novotného a Heleny Glancové a hráli ho herci, kteří nemohou upadnout v zapomenutí – Anna Ferencová, Eliška Kuchařová, Bohumila Dolejšová, Josef Somr, Pavel Landovský, Petr Skála, Vladimír Ptáček, Alexej Gsöllhofer a další.

Současná inscenace Konce masopustu měla na pardubickém jevišti premiéru 27. února 2016. Autor se jí bohužel nedočkal, ale o přípravách inscenace věděl a tvůrci ho ještě stihli potěšit osobní návštěvou krátce před tím, než se musel uchýlit do nemocnice, odkud se již nevrátil. Derniéra Konce masopustu bude 27. reprízou a uskuteční se 16 měsíců od premiéry. Na tak krásnou hru a inscenaci smutně krátký život. Na tak složité drama úctyhodný život!

http://www.vcd.cz/

Autor článku: Radek Smetana

V Pardubicích se rozloučí s Topolovým Koncem masopustu

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.