30.11.2001 00:00

Veřejná diskuse k návrhu koncepce Činnosti Národního divadla v Brně

4. 12. 2001, Sněmovní sál Nové radnice v Brně Dominikánské nám. 1

Program

10:00 - 11:00 hodin

Úvodní slovo
Mgr. et Mgr. Martin Reissner, vedoucí Odboru kultury Magistrátu města Brna

Představení návrhu koncepce činnosti Národního divadla v Brně
Mojmír Weimann, ředitel Národního divadla v Brně

Oponentura koncepce činnosti Národního divadla v Brně
Ondřej Černý, ředitel Divadelního ústavu Praha

Stanovisko k oponentuře
Mojmír Weimann, ředitel Národního divadla v Brně

11:00 - 12:30 hodin
Restrukturalizace Národního divadla v Brně z hlediska koncepce uměleckého programu
programový blok - diskuse

12:30 - 13:30 hodin Přestávka - oběd

13:30 - 15:00 hodin
Restrukturalizace Národního divadla v Brně z hlediska provozního

programový blok - diskuse

15:00 - 16:00 hodin
Závěrečná diskuse a shrnutí


RESUMÉ NÁVRHU KONCEPCE ČINNOSTI NÁRODNÍHO DIVADLA V BRNĚ PRO NÁSLEDUJÍCÍ OBDOBÍ

Návrh koncepce činnosti Národního divadla v Brně pro následující období si klade za cíl vymezit základní směrování činnosti Národního divadla v Brně ve smyslu jeho postupné restrukturalizace do co nejfunkčnějšího tvaru, který bude schopen v maximálně účinných organizačních a ekonomických podmínkách být významným reprezentativním centrem české divadelní kultury v souladu se zavazujícími tradicemi.
Materiál vychází z historického vývoje divadelních struktur ve městě Brně a z vymezení současného postavení NDB v kontextu brněnského divadelnictví.
Typ vícesouborového divadla vznikl ve specifických podmínkách středoevropské divadelní kultury a v současné době je již do jisté míry anachronismem a v okolních zemích se od něj vesměs upouští. Vzhledem ke specifickým ekonomickým a provozním podmínkám ve městě Brně předpokládá tento návrh zachování souborů vícesouborového typu divadla, ovšem za podmínek změněné vnitřní struktury organismu. Tato změna spočívá v přenesení maximální zodpovědnosti a rozhodující pravomoci do míst, kde se vytváří vlastní profil divadla, tj. do souborů a divadelních budov, v nichž tvoří.
Za velmi významnou považujeme maximální možnou profilaci divadelní budovy směrem k divácké nabídce.

Předpokládaná vnitřní struktura divadla :
Janáčkovo divadlo - sídlo opery, baletu a klasické operety
Mahenovo divadlo - sídlo činohry a menších hudebních žánrů
Divadlo Reduta - prostor pro komorní žánry všech souborů NDB
Výrobní úsek NDB

Neoddiskutovatelnou podmínkou provedené restrukturalizace je urychlené zprovoznění Divadla Reduta. Jeho otevření umožní výrazné obohacení repertoáru NDB, program soustavného uvádění novinek, experimentálních titulů domácí i zahraniční tvorby, klasické a předklasické opery, titulů vyžadujících co nejpřímější kontakt herce a diváka.
Pro ekonomické zabezpečení činnosti Národního divadla v Brně je nezbytné v nejkratší možné perspektivě vybudovat systém vícezdrojového kooperativního financování divadla. Návrh akcentuje nutnost transformace modelu příspěvkové organizace přejatého z doby před rokem 1989.

Materiál se snaží řešit v zájmu koncentrace uměleckých sil a zkvalitnění produkce způsob provozování tzv. zpěvoherního žánru. Široké žánrové rozpětí od klasické operety přes tzv. hudební komedii po muzikál jedním souborem se jeví již delší dobu jako nemožné. Návrh počítá s pravidelným uváděním klasické operety souborem Janáčkovy opery, obohacením repertoáru činohry o určité tituly hudebního žánru (v souladu s běžnou praxí činoherních scén) a převedením specializovaného muzikálového žánru do gesce Městského divadla, které je pro jeho produkci léta soustavně budováno a kde se začíná výstavba specializované divadelní budovy pro tento žánr.
Cílem materiálu je vyprovokovat širší společenskou diskusi o divadle a divadelní síti města Brna, o smyslu a poslání jednotlivých institucí, o způsobu jejich provozování a možných variantách financování jejich činnosti.

V Brně 12. 11. 2001 Mojmír Weimann

 


RESUMÉ OPONENTURY DIVADELNÍHO ÚSTAVU PRAHA

Oponentura "Návrhu koncepce činnosti Národního divadla pro následující období", včetně doplňujícího materiálu "Upřesnění koncepce zpěvoherního žánru po zrušení samostatného zpěvoherního souboru ve svazku Národního divadla v Brně", (oba dokumenty vypracoval Mojmír Weimann, ředitel NDB v květnu až září 2001), vznikla na základě smlouvy mezi Statutárním městem Brno a Divadelním ústavem Praha. Za zpracovatelský tým ji předložil Ondřej Černý, ředitel DÚ Praha, 7.11.2001. Oponentura vychází z podmínek stávající legislativy i ze skutečnosti, že NDB je příspěvkovou organizací, zřizovanou Statutárním městem Brno, čímž nevylučuje, že se tyto základní podmínky provozování divadla nemohou v budoucnosti změnit.

Oponentura vychází ze skutečnosti, že vícesouborová divadla jsou skutečně reliktem minulosti, že vývoj divadla tento typ divadelního systému v Evropě překonal a že návrh koncepce, který se vydává tímto směrem, má své oprávnění.
Restrukturalizace ND v Brně na základě předložených materiálů znamená v podstatě posílení autonomie jednotlivých souborů, zrušení zpěvoherního souboru a návrh jiného systémového řešení hudebně zábavného divadla v rámci celého brněnského divadelnictví.
Analýza situace Národního divadla v Brně v kontextu s předpokládaným vývojem brněnské divadelní sítě přivedla oponenturu předložené koncepce restrukturalizace v podstatě k následným závěrům:

Za prvé: Lze vyslovit souhlas se zrušením jednoho souborového tělesa ND Brno (zpěvohry) za řady předpokladů a podmínek. Důvody jsou shledávány v malé efektivitě a produktivitě provozování takového žánrového spektra a takové šíře produkce v provozních podmínkách stávajících prostor ND, ve vlastní kvalitě souboru, kdy: "umělecké výsledky nejsou adekvátní vynaloženým nákladům na provoz zpěvoherního souboru" a hlavně ve skutečnosti, že dnes už je anachronismem pěstovat a realizovat dva základní žánry tohoto typu divadla (tj. operetu a muzikál) v rámci jednoho souboru.
Oponentura souhlasí s návrhy, aby část diváckého zájmu o tento divadelní segment částečně převzaly ostatní soubory ND (např. operní soubor tzv. klasickou operetu a činohra určité typy hudební komedie) s tím, že ND může použít i původní produkční model, kdy zpěvohra nebyla samostatným souborem, ale ve svazku divadla byla angažována malá skupina umělců s úvazkem k tomuto žánru a další se doangažovávali k jednotlivým inscenacím.
Oponentura předpokládá, že hudebně zábavní divadlo bude stěžejní náplní nové specializované scény Městského divadla v Brně. A konečně, že se otevře i prostor v brněnském divadelním prostředí pro divadelní podnikání v oblasti hudebně zábavního divadla (včetně operety), které je v Evropě (a bývalo i u nás) spíše doménou soukromého sektoru než dotovaných divadel.

Za druhé: Restrukturalizace divadla přímo souvisí s určením a definicí funkcí jednotlivých divadelních budov. V organizačním řešení podporujeme decentralizaci kompetencí směrem k větší autonomii souborů, které by jako organizační jednotky vykonávaly i správu a provoz příslušných jednotlivých budov. Vlastní reorganizace a její výsledná podoba je však výlučně vnitřní záležitostí NDB.

Za třetí: Při problému funkcí budov došla oponentura k poněkud odlišnému názoru na určení a definici divadelních budov ND v Brně s tím, že za jednu z určujících příčin nepřirozeného vývoje divadelního systému v Brně pokládá megalomanskou stavbu Janáčkova divadla, která v podstatě svému určení (opeře a baletu) nevyhovuje, oproti tomu, co klasická budova s určením hudebně dramatickému žánru, tj. Mahenovo divadlo je přednostně využíváno činohrou, které naopak moderní divadelní prostor schází.
Proto oponentura chápe Mahenovo divadlo spíše jako scénu primárně určenou hudebně dramatickému žánru (opeře), proto jako prioritní chápe využití rekonstruované Reduty činoherním souborem a proto jako stagionu ND vnímá spíše samu budovu Janáčkova divadla.

Za čtvrté: Ve věci investic do divadelních budov v Brně, kdy do roku 2004 má být realizována jednak státní investice 224 mil. Kč do rekonstrukce a dostavby další scény Městského divadla v Brně a investice samotného města ve výši 320 mil. Kč do rekonstrukce Reduty, vyslovuje oponentura DÚ kritiku rozhodnutí Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky za tuto investiční dotaci v okamžiku, kdy záchrana kulturní památky prvořadého a celostátního významu, kterou bezesporu Reduta je, byla ponechána pouze na rozpočtových možnostech města. Oponentura vzala na vědomí, že v roce 2004 budou v Brně fungovat dvě nové divadelní scény a pokládá tuto skutečnost za nevratnou. Vyslovuje ale pochybnosti o dostatečnosti (i vlastním uvolňování) investičních zdrojů a upozorňuje na faktickou nezbytnost dalších provozních dotací od sezóny 2004/2005.

Z hlediska kulturní i divadelní tradice, z hlediska programu i poslání Národního divadla v Brně jako předního uměleckého ústavu v zemi a z hlediska profilace jeho souborů je nezbytné začít a dokončit rekonstrukci Reduty, která je nutnou podmínkou restrukturalizace i další transformace divadla. Je také podmínkou přirozenějšího vývoje divadelního systému i kulturního prostředí města Brna.

Časový harmonogram restrukturalizace Národního divadla Brno by se proto měl odvíjet zpětně od data zahájení provozu v divadle Reduta.

V Praze 10.11.2001 Ondřej Černý, ředitel DÚ Praha

Resumé návrhu koncepce i oponentury, jakož i znění 2 dokumentů s názvy:"Návrh koncepce činnosti Národního divadla v Brně pro následující období" a "Upřesnění koncepce zpěvoherního žánru po zrušení samostatného zpěvoherního souboru ve svazku Národního divadla v Brně" je možné najít na www stránkách města Brna na adrese: http://www.brno.cz v sekci Aktuality - Veřejná diskuse k návrhu koncepce činnosti Národního divadla v Brně.

Autor článku: redakce