13.01.2015 13:35

Veselá vdova a Hoffmannovy povídky: svěží vítr z Broadwaye a kafkovské fantazie v lednových přenosech z Met

Dvěma pestrobarevnými kusy vstupují přímé přenosy oper z newyorské Met do druhé půle sezóny 2014-15. Nesmrtelná opereta Franze Lehára Veselá vdova se rozezní v sobotu 17. ledna dvěma tisícovkami kinosály v 69 zemích světa včetně České republiky, kam bude přenos z Lincolnova centra živě přenášen. Titulní roli rozverného kusu z období pařížské Belle époque ztvární světová operní diva Renée Fleming. O dva týdny později, 31. ledna, se diváci budou moci zaposlouchat do lyrických melodií vrcholného díla Jacquese Offenbacha a jeho fantaskní opery Hoffmannovy povídky.

Je těžké představit si veselejší vdovu, než je Hanna Glawari v podání Renée Fleming. S lehkostí ženy, která ví, co chce a ví jak to získat, se prozpívá a protančí novým nastudováním nejslavnější operety skladatele Franze Lehára z počátku 20. století, kterou Met premiérovala teprve před necelými dvěma týdny, příznačně na silvestra.
 

Broadwayské primadony táhnou na Lincolna

Zatímco nonšalantní sopranistka Renée Fleming je na jevišti Met, kde ztvárnila už 22 rolí včetně Dvořákovy Rusalky nebo Rossinyho Armidy, jako doma, zbrusu novou inscenaci provází i dva originální a žánry přemosťující debuty. Pro Broadwayí ostřílenou režisérku a choreografku Susan Stroman, která inscenovala například muzikál Producenti a na svém kontě má pět cen Tony, je Veselá vdova první režijní zakázkou pro newyorský operní svatostánek. Po jevištních prknech Met se poprvé ve své kariéře projde také broadwayská královna Kelli O’Hara, která excelovala například v muzikálech Jižní Pacifik nebo Madisonské mosty. Ve Veselé vdově ztvární roli koketní Valencienne.

Věrní fanoušci Kelli O’Hara, a já s nimi v přední linii, budou mít jedinečnou příležitost slyšet její hlas čistě, bez broadwayských zesilovačů,“ těšil se před jevištní premiérou kritik New York Times Anthony Tommasini. V hlavní mužské roli se představí stálice nejprestižnější operní scény světa Nathan Gunn, který svým sytým barytonem naplní roli hraběte Danila, prostopášného playboye z francouzské ambasády. Vyspělý pěvec se představil už ve více než patnácti kusech Met, od Pucciniho Bohémy až po Gounodova Romea a Julii.
 

Lehkomyslná a okázalá Paříž

Atmosféru pařížského kabaretu počátku minulého století, kde se část děje odehrává, dovedl k dokonalosti především zkušený umělecký tým stojící za celou inscenací. Lehký až prostopášný tón komické operety plné kankánů a flirtujících čísel je tak podpořen velkolepými kulisami scénografa Juliana Crouche, který v Met pracoval také na Kouzleném ostrově nebo Straussově operetě Netopýr. Šesti cenami Tony ověnčený William Ivey Long, který posázel skvostné vdovské šaty s obnaženými rameny Renée Fleming diamanty, navrhl originální kostýmy.

 „Pestrobarevná produkce, kterou oživují hravé taneční scény, je po většinu času zcela věrná stylu původního kusu. Z jemnosti a zářivosti výkonu, který se dirigentovi Andrew Davisovi daří vylákat z orchestru Met, lze vyčíst, že je do původní partitury z roku 1905 naprosto zamilovaný,“ vypichují hudební výkon NY Times. Celým operním večerem provede mezzosopranistka Joyce DiDonato.
 

„Starý“ Hoffmann nerezaví

Obdobně barevnou, ale přece jen o několik odstínů temnější podívanou nabídne poslední jevištní dílo francouzského skladatele Jacquese Offenbacha Hoffmannovy povídky, které se na konci ledna po pěti letech vrací na plátna kin v novém pěveckém obsazení.

Titulní postavu legendami opředeného, zhýralého poety Hoffmanna ztvární mladý romantický tenorista Vittorio Grigolo, který na scéně Met debutoval před čtyřmi lety rolí Rodolfa v Bohémě. Po jeho boku se ve dvojroli Antonie a Stelly představí abchazská sopranistka Hibla Gerzmava. Další Hoffmannovy osudové ženy zazpívají americká sopranistka Erin Morley (Olympia), kurtizánu Giuliettu Britka Christine Rice. Netrpělivě očekávaný je výkon pěvce Thomase Hampsona, který interpretuje čtyři hlavní barytonové party představující zlo. Za dirigentským pultem stane hostující Yves Abel, který držel v Met taktovku například i u oper Carmen nebo Lazebník sevillský.

Režisérského ztvárnění se před pěti lety ujal americký opěvovaný tvůrce Bartlett Sher, kterého New York Times titulují jako „jednoho z nejoriginálnějších a nejzajímavějších režisérů nejen amerických divadelních jevišť, ale i na mezinárodním poli opery“. Jeho jevištní pojetí Hoffmannových povídek, inspirované dílem Franze Kafky a Federika Felliniho, mu po výtvarné stránce pomohl přivést k dokonalosti scénograf Michael Yeargan a kostýmní výtvarnice Catherine Zuber.

Večerem plným skřítků a mechanických panen provede americká sopranistka Deborah Voigt.
 

www.metopera.cz

www.vicnezfilm.cz

http://www.facebook.com/vicnezfilm


Autor článku: Klára Kadlecová

Veselá vdova a Hoffmannovy povídky: svěží vítr z Broadwaye a kafkovské fantazie v lednových přenosech z Met