13.12.2016 12:35

Východočeské divadlo uvede českou premiéru Živého obrazu

Pardubičtí diváci se o posledním adventním víkendu dočkají jednoho předčasného vánočního dárku, který jim nadělí herci Východočeského divadla. 17. a 18. prosince v komorním prostoru Malé scény ve dvoře uvedou premiéry jedovaté grotesky Maria von Mayenburga Živý obraz. „Autor hry, narozený v roce 1972, je jedním z nejhranějších německých dramatiků na domácí scéně i v zahraničí. Od roku 1999 je dramaturgem a kmenovým dramatikem berlínského divadla Schaubühne, kde některé své hry i sám režíruje. U nás bylo zatím uvedeno osm jeho her na dvaceti různých scénách, včetně pražského Národního divadla,“ prozrazuje dramaturgyně inscenace Anna Hlaváčková.

Poslední Mayenburgův text, který měl světovou premiéru teprve vloni v Berlíně a českou právě nyní v Pardubicích, nastudoval režisér David Šiktanc, jenž s pardubickým souborem spolupracuje poprvé. Naproti tomu s Mayenburgem se setkává už počtvrté: „Všechny jeho hry, se kterými jsem pracoval, jsou inteligentně napsané a mají v sobě výraznou divadelnost, zajímavé principy používání některých scénických postupů. Vstupuje do nich filmový jazyk – ostrou montáží, zdvojováním figur, překrýváním. Hry mají vždy výraznou rychlost, jsou dynamické, což myslím není úplně obvyklé. A samozřejmě všechny mají zajímavá témata. Bližší mi ale asi byly hry, které psal ze začátku. Byly takové syrovější, zatímco teď jsou více společensky angažované.“

Živý obraz pojednává o Michaelovi a Vilmě, přepracovaném manželském páru, jehož problémy má vyřešit angažmá uklízečky Natalji, jež se postupně stává nepostradatelnou součástí rodiny. Funguje jako trpělivý zpovědník, hromosvod všech konfliktů a zároveň jako vysněná performerka konceptuálního umělce a Vilmina šéfa Serge Haulupy.

Děj se odehrává v dnešním Berlíně, inscenátoři se ho však rozhodli posunout do českých reálií, do Prahy. „Paralely se velmi snadno nabízí a vzhledem k tomu, že jde o hru současnou, vlastně loni napsanou, je zbytečné nepřeložit ji do českých reálií. Například vztah Česko a Slovensko je pro nás rozhodně srozumitelnější, a navíc i palčivější, než východní a západní Německo. Jde opravdu o příběh této chvíle a tohoto prostoru, a ne specificky německý příběh, u něhož by bylo klíčové původní reálie zachovat,“ uvádí režisér David Šiktanc.

Diváci se mohou těšit na Petru Janečkovou, Ladislava Špinera, Janu Ondruškovou, Petra Borovce a hostujícího Ondřeje Krause, studenta posledního ročníku brněnské JAMU. Scénografii navrhla Juliána Kvíčalová, hudbu složil Michal Vejskal. Inscenace nebude vhodná pro diváky do 18 let.

http://www.vcd.cz/

Autor článku: Radek Smetana

Východočeské divadlo uvede českou premiéru Živého obrazu

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.