03.11.2012 11:57

Začal Pražský divadelní festival německého jazyka

Inscenací hry Hořké slzy Petry von Kantové v podání Residenztheatru z Mnichova začal Pražský divadelní festival německého jazyka. Prestižní přehlídka, která se koná už posedmnácté, potrvá do 13. listopadu.

I letos organizátoři využili možnosti pozvat diváky do jednoho z ateliérů barrandovského studia. Poprvé tak učinili loni, kdy pro nezvykle pojatou inscenaci Tolstého Vojny a míru v podání vídeňského Burgtheatru nenalezli tak velké jeviště. Také projekt mnichovské scény je scénograficky netradiční - diváci totiž sedí kolem jakési krychle, v níž se hraje, a vidí do ní zhruba metr širokým průhledným pásem. Jde vlastně o život za sklem; když se scéna mění, přítomní jako v zrcadle vidí sami sebe.
Zahájení předznamenala vernisáž videoinstalace Švýcara Matse Stauba nazvaná Svátky. Lidé v ní přemýšlejí, vzpomínají a počítají. Staub jim totiž položil otázku, na kterou musí odpovědět číslicí - kolik lidí jsi poznal za posledních 12 měsíců, kolik povolání jsi vykonával či kolik máš spolehlivých přátel. Videoinstalace bude na Barrandově i o víkendu, v dalších dnech festivalu pak ve foyeru Divadla Komedie.

V inscenaci hry Rainera Wernera Fassbindera Hořké slzy Petry von Kantové ztvárnila titulní roli v režii Martina Kušeje vynikající Bibiana Beglauová, nominovaná za svůj výkon na herečku roku. Tématem dnes už klasického textu je neslučitelnost lásky a peněz, otázka, co znamená mít moc nad potřebou lásky u toho druhého. V roce 1972 natočil Fassbinder stejnojmenný film. O deset let později v pouhých 37 letech zemřel.
Bavorská státní činohra, jedna z nejvýznamnějších a na tradici nejbohatších činoherních scén v Německu, v níž působí přes 50 herců a 450 dalších zaměstnanců, sehraje inscenaci na Barrandově i v sobotu a v neděli.
"Už loni jsme přistoupili k nutnosti některá představení reprízovat. Vycházíme tak vstříc publiku, chceme uspokojit jeho zájem. Víme, že každá z inscenací přiláká tak kolem sedmi set až tisíce lidí," řekla ČTK ředitelka přehlídky Jitka Jílková. Na to má z pražských divadel prakticky jen Státní opera, kde se uskuteční závěrečné představení - Bachova Španělská mu(š)ka berlínské Volksbühne.
"Z dramaturgického hlediska by festival mohl být i třítýdenní, ovšem výrazně nás omezují finance," podotkla Jílková. Letošní rozpočet se podle ní blíží k deseti milionům, ovšem ve svých začátcích byl více než dvojnásobný. Generálními partnery jsou Česko-německý fond budoucnosti a ministerstvo kultury. Dalšími financemi přispěly Goethův institut, Rakouské kulturní fórum, Pro Helvetia, Lucembursko a Lichtenštejnsko.


Foto: Hořké slzy Petry von Kantové

Autor článku: ČTK: Jiří Borovička, mal, foto: Hořké slzy Petry von Kantové - foto: Hans Jörg Michel

Začal Pražský divadelní festival německého jazyka