26.06.2015 09:43

Barokní Armida se vrací na jeviště

Barokní opera Armida, kterou minulý rok zrekonstruoval orchestr Musica Florea a taneční soubor Hartig Ensemble, se vrací na jeviště, a to v rámci festivalu Klášterní hudební slavnosti, který proběhne od 28. června do 2. července na několika místech republiky. Festival zahájí tuto neděli právě opera Giuseppe Scarlattiho Armida, která bude uvedena v klášterním kostele v Šumperku.

Rukopisný opis Scarlattiho partitury Armidy (1766) se nachází v prostorách zámku Český Krumlov a stejně tak i libreto. Materiálů se před rokem chopil tandem Musica Florea a Hartig Ensemble. Hudební nastudování provedl umělecký šéf orchestru Marek Štryncl, režie a choreografie – neboť tanec je nedílnou součástí barokní opery – je pak dílem prof. Heleny Kazárové, historičky a umělecké vedoucí souboru Hartig, který se specializuje na rekonstrukci staršího tanečního repertoáru. Premiéra se konala 20. června 2014 v rámci festivalu Smetanova Litomyšl.

Opera Armida vznikla na objednávku knížete Josefa Adama ze Schwarzenberku. Toto dramma per musica má pouze dvě jednání a tři jednající osoby, což je u vážných oper té doby dost neobvyklé. Značí to komornější přístup k tématu, vhodný pro soukromé uvedení v prostředí zámeckých divadel. Giuseppe Scarlatti využil ve svém díle nový, jeho starším přítelem Gluckem prosazovaný styl, který zbavuje zpěv přemrštěných ozdob a směřuje k dramatickému výrazu. Přitom se nevzdává krásných a melodických árií, duetů a tercetu.

Téma vychází z oblíbeného slovesného díla své doby, z nějž čerpala pro svá díla celá řada autorů nejen v hudbě, z epické básně Osvobozený Jeruzalém. Jako i v dalších dílech je hlavním hrdinou rytíř Rinaldo, který se musí vzepřít moci zlé kouzelnice Armidy. Armida a Rinaldo jsou hlavními postavami celé řady dalších oper, u nás například oblíbené opery G. F. Händla Rinaldo, kterou uvádělo několik let pražské Národní divadlo. A operu přímo s názvem Armida složilo mnoho dalších hudebníků, např. Jean-Baptiste Lully, Christophe Willibald Gluck, v pozdější době Gioacchino Rossini, a dokonce i Antonín Dvořák.

Operní tvorba Giuseppe Scarlattiho je dosud celosvětově jen velmi málo známá, přitom v předmozartovské éře významná. Libreto k Armidě vytvořil Marco Coltellini, který byl nejen básníkem, ale také profesionálním pěvcem. Jeho libreto se stalo v roce 1771 podkladem pro Antonia Salieriho, který přišel do Vídně právě v roce 1766, kdy vznikla Scarlattiho opera. Salieriho Armida se pak stala jeho první operou, která byla následně publikována tiskem, zatímco Scarlattiho Armida bohužel nikdy vytištěna nebyla, a proto se na ni také asi (neprávem) zapomnělo. Coltellini zachoval svůj básnický text z roku 1766 jen s několik úpravami, Salieri rozšířil baletní scény a přidal sbor.

http://www.klasternihudebnislavnosti.cz/program-2015/a28-6-2015-sumperk/

 

Armida

Hudba: Giuseppe Scarlatti
Libreto: Marco Coltellini
Hudební nastudování a dirigent: Marek Štryncl
Režie a choreografie: Helena Kazárová
Scéna: Václav Krajc
Orchestr: Musica Florea
Hartig Ensemble – Tance a balety tří století
Osoby a obsazení:
Armida (soprán) – Alice Martini
Rinaldo (soprán) – Lucie Rozsnyó
Ubaldo, Rinaldův spolubojovník (tenor) – Jan Ondrejka

28. 6. 2015, 20.00, Šumperk – klášterní kostel

 

http://www.facebook.com/hartigensemble

www.musicaflorea.cz

Autor článku: Lucie Kocourková

Barokní Armida se vrací na jeviště