Čarostřelce uvede opera Divadla J. K. Tyla 23. ledna 2016

Weberův Čarostřelec se vrací na plzeňskou scénu po 22 letech v režii Dominika Neunera. Po Smetanově Libuši bude již druhou operní inscenací využívající prostorových i technických možností Nové scény.

Zakladatelské dílo německé romantické opery, v němž se myslivecký mládenec Max spojí s ďáblem, aby před knížetem obstál ve střelecké zkoušce a získal tak místo polesného spolu s rukou milované Agáty, komponoval Carl Maria von Weber ve šťastném období svého života. V r. 1817 začal nejprve skládat čísla, v nichž vystupuje Agátina příbuzná Anička: v její postavě si představoval zbožňovanou choť, s níž se téhož roku v Praze oženil. Partituru dokončil v květnu 1820, triumfální berlínská premiéra připadla na 18. červen 1821. Patrně pouhé dva měsíce po ní byl Čarostřelec uveden také v Německém (Stavovovském) divadle, jednu z repríz řídil skladatel osobně. (Některé prameny datují pražskou premiéru až 29. 12. 1821).

V Plzni zazněl Čarostřelec poprvé v roce 1870, ve 20. století se tu dočkal 6 uvedení, mj. dirigenty Václavem Talichem, Karlem Vašatou či Ivanem Paříkem. Nové nastudování nyní připravili šéfdirigent opery DJKT Norbert Baxa a mezinárodně uznávaný švýcarský režisér Dominik Neuner, rovněž autor scénického řešení. Pro oba je to již druhé setkání s tímto titulem.

Dominik Neuner, který Čarostřelce uvedl před čtvrt stoletím ve Wiesbadenu, zdůrazňuje, že nové zpracování je pro něho vstupem do jiné řeky: „Čtu si hru vždy znova a především se vyvíjí můj názor na partituru. Autor libreta  Johann Friedrich Kind napsal v podstatě drzý text, který zní sice poněkud staromódně, ale je velmi aktuální. A pak přichází Weber a svou hudbou doslova rozráží dveře k romantismu. Například scéna ve Vlčím dole – to, co Weber napsal, je na tu dobu doslova neslýchané. Tato hudba je ale plně kompatibilní s obsahem hry, protože tento kus je psycho-krimi. Není to nic milého. Romantismus neukazuje hezkou tvář přírody, nýbrž tu tajemnou a nebezpečnou. Tento kus je v podstatě sestup do hlubin lidské duše.“

Dirigent Norbert Baxa podotýká: „Čarostřelec je dle mého názoru komplikovaná opera, hudbu musí člověk procítit a pochopit její souvislost s jednáním jednotlivých postav. Když se to nepovede s náležitými finesami, může provedení hrozně utrpět. Je to zásadní opera německého repertoáru uváděná v Německu i při slavnostních příležitostech, asi jako Prodaná nevěsta v Čechách.“

V roli mysliveckého mládence Maxe vystoupí tenoristé Rafael Alvarez, Josef Moravec či Richard Samek, v roli jeho soka Kašpara Miloš Horák a David Nykl. Agátu ztvární Petra Alvarez Šimková a Ivana Veberová, Aničku Lenka Pavlovič nebo Radka Sehnoutková. V roli Agátina otce, knížecího polesného Kuna, alternují Pavel Horáček a Dalibor Tolaš, který spolu s Jakubem Hliněnským nastudoval i roli ďábelského myslivce Samiela. Konečný soud ústy knížete Otokara vynese Jiří Hájek nebo Jiří Kubík. Kostýmy navrhl Josef Jelínek, opera nastudovaná v německém originále je opatřena českými titulky. 

www.djkt.eu 

Související:
Divadlo J. K. Tyla


TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Databáze

… paměť divadla

Virtuální studovna
Knihovna Bibliografie
Audiotéka Videotéka
Divadelní inscenace Divadelní akce
Scénografie Divadelní fotografie

Divadelní architektura

Dnes představujeme:

Divadlo.cz provozuje Institut umění - Divadelní ústav

 

Registrace newsletteru

Přihlašte se k odběru newsletteru:

Před 50 lety

E-shop Prospero

Divadlo.cz na Facebooku: