14.10.2016 12:36

Divadlo J. K. Tyla uvede operu Evžen Oněgin

Již popatnácté bude v Plzni uvedena slavná Čajkovského opera Evžen Oněgin. Tentokráte v režii čerstvého držitele Umělecké ceny města Plzně, Tomáše Pilaře, v jehož inscenaci se sejdou vycházející hvězdy české a světové opery. Diváci mohou očekávat výpravnou podívanou s velkými baletními scénami a působivými jevištními obrazy.  Nestárnoucí milostné drama vstoupí na jeviště Velkého divadla poprvé 15. října 2016.

Román A. S. Puškina Evžen Oněgin se záhy po svém prvním vydání v roce 1830 stal bestsellerem. Mládež se s milostným příběhem křehké dívky Taťány a cynického mladíka Oněgina ztotožňovala a Oněgin se stal prototypem takzvaného zbytečného člověka, typického pro ruskou literaturu 19. století. Petra Iljiče Čajkovského okouzlilo dílo natolik, že ho prý znal zpaměti a během jediné noci napsal scénář své stejnojmenné opery.

Na Puškinově příběhu ho nejvíce lákalo vykreslení pocitů hlavních hrdinů a právě vnitřní svět postav v napětí se světem vnějším je hlavním tématem Pilařovy inscenace. „Východiskem mé režijní práce bylo převést vnitřní svět jednotlivých postav do jevištního tvaru, tvořit situace a obrazy tak, aby vyznívaly introvertně, ale přesto výmluvně,“ vysvětluje režisér, který je zároveň autorem scény. „Po výtvarné stránce se s autorkou kostýmů Danou Haklovou snažíme o čistotu a minimalismus. Opera začíná nedělním matiné s kávou a zákuskem na terase luxusní venkovské vily, vše je zde smetanově bílé, vzduchem poletují okvětní plátky jabloní a pomalu zapadá slunce. A naopak poslední scéna petrohradského plesu je celá pojednaná černými krajkami, sněží zde a tanečnímu parketu vévodí velký křišťálový lustr,“ popisuje barvitě svůj záměr.

Již sám Čajkovský si přál, aby hlavními protagonisty příběhu o mladých lidech byli mladí interpreti. Právě to se podařilo režiséru Tomáši Pilařovi v inscenaci DJKT:  „Interprety jsme spolu s šéfdirigentem Norbertem Baxou hledali více než dva roky na pěveckých soutěžích a mistrovských kurzech po celé Evropě. Chtěli jsme krásné mladé lidi, kteří ovšem zvládnou technickou náročnost díla. Myslím, že obsazení je tak věrné, že by obstálo i ve filmu,“ vysvětluje. V titulní roli Evžena Oněgina alternují tři mladí barytonisté: Jiří Rajniš ml., který přebírá štafetu po svém otci (Jiří Rajniš st. byl posledním plzeňským Oněginem v roce 2002), sólista opery ND Jiří Brückler a Kanaďan Sheldon Baxter. Role Taťány je svěřena stálici plzeňské scény Ivaně Veberové v alternaci s estonskou sopranistkou Katrin Targo. Jako studijní úkol má roli Eliška Gattringerová. Olgou bude Jana Piorecká, jež se v poslední době představila například jako Průvodkyně v opeře Mozart a smrt. Úspěšné bylo i její matiné s duem Harp & Voice. V roli alternuje též mladá a úspěšná mezzosopranistka Ester Pavlů. Jako Lenský se představí vynikající sólista plzeňské opery Tomáš Kořínek v alternaci s Jaroslavem Březinou (mj. úspěchů držitel Thálie za rok 2015). Po Novém roce dorazí do Plzně další představitel Lenského, Kanaďan Philippe Castagner, tenorista ze zkušeností z newyorské MET. Své životní jubileum oslaví na jevišti dramaturg a dlouholetý sólista opery DJKT Zbyněk Brabec, jenž byl v poslední plzeňské inscenaci Lenským. V alternaci s Janem Ježkem ztvární Triqueta. Jako Larina vystoupí Ivana Šaková nebo Iveta Žižlavská, jako chůva Filipěvna Věra Páchová.

Režisér Tomáš Pilař nepochybuje, že se příběh o mladých lidech obsazený mladými pěvci dotkne mladých diváků. „Evžen Oněgin je nadčasová opera o věčném hledání sebe sama. Sám jsem přibližně ve věku Oněgina a opravdu, je to o nás, kterým je sedmadvacet v roce 2016.“ Stejného názoru jsou i představitelé hlavní role. „Doufám, že si diváci řeknou: Ano, tohle je o nás,“ říká Sheldon Baxter. „Pokud se má mladý divák ztotožnit s operní postavou, pak je to právě Oněgin. Je to příběh na téma opravdová láska,“ myslí si Jiří Rajniš.

https://www.djkt.eu/ 

 

Autor článku: Michaela Svobodová

Divadlo J. K. Tyla uvede operu  Evžen Oněgin

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.