21.07.2014 10:19

I po dvaceti letech je Ježíš fenoménem české muzikálové scény

Podle znalce tuzemské muzikálové scény Jaroslava Panenky platil v období Jesus Christ Superstar bonmot, že "hned po obchodu s drogami a zbraněmi je muzikál třetí nejvýnosnější byznys na světě", Ani dnes obliba muzikálů neklesá, ale od roku 1994, kdy měl Ježíš 22. července v pražském divadle Spirála premiéru, producentům narostla konkurence. Česká verze slavného díla Tima Riceho a skladatele Andrewa Lloyda Webbera zůstala fenoménem tuzemské muzikálové scény.

Muzikáloví odborníci soudí, že Jesus Christ Superstar spolu s Draculou a Les Miserábles patří mezi tři nejvýznamnější muzikály uváděné v tuzemsku po roce 1989. Představení s libretem Michaela Prostějovského a v režii Petra Novotného v divadle Spirála zhlédlo 850.000 lidí a dosáhla rekordu v počtu repríz - bylo jich 1288. Dracula Karla Svobody je dosud nejúspěšnějším muzikálovým projektem uváděným v Praze z hlediska počtu diváků. V Kongresovém centru Praha mu tleskalo při 916 reprízách 1,250.000 lidí. Muzikál Les Miserábles byl zase v roce 1992 ve Vinohradském divadle v Praze první velkou produkcí, v níž s úspěchem v něm vystoupily popové hvězdy.
První inscenace Jesus Christ Superstar se ve Spirále hrála od 22. července 1994 do 18. července 1997. Kamil Střihavka jako Ježíš odehrál přes 760 představení, na kontě Dana Bárty, který za Jidáše získal cenu Thálie, jich bylo přes 550. Bára Basiková zpívala nejméně v 630 večerech. S Praze se 11. listopadu 2010 konala obnovená premiéra v Hudebním divadle Karlín. V hlavních rolích účinkují Střihavka,Václav Noid Bárta, Jan Toužimský i Basiková,

Obliba muzikálů v České republice neklesá, od 90. let se jejich množství zvyšuje. Na scény různých divadel se vracejí úspěšné tituly z minulosti a každý rok je několik premiér. Jenom loni v září se příznivci tohoto žánru dočkali uvedení Mauglího v pražském Divadle Kalich nebo muzikálu Mata Hari v Divadle Broadway, v říjnu pak Hudební divadlo v Karlíně nabídlo muzikál Lucie, větší než malé množství lásky o skupině Lucie. Náměty muzikálů ze současnosti, jakým je například Touha Daniela Landy nebo Osmý světadíl s hity skupiny Elán, jsou výjimkou. Autoři libret k muzikálům často sahají po literární klasice. Oblíbenými náměty pro tvůrce muzikálů jsou třeba romantické romány. Tři mušketýři s libretem Lou Fanánka Hagena a hudbou Michala Davida nebo Kat Mydlář či Angelika spolehlivě plnili Divadlo Broadway. S ještě větším úspěchem se setkaly muzikály Karla Svobody DraculaHrabě Monte Christo. Hudební divadlo Karlín v Praze se před dvěma lety rozloučilo s Carmen. Muzikál se stal nejúspěšnějším představením v novodobé historii karlínské scény. Vidělo ho přes 262.000 diváků.
Divácky úspěšný muzikál Děti ráje v GoJa Music Hall byl postaven na textech někdejších hitů Michala Davida, Františka Janečka či Zdeňka Bartáka, měl přes tři stovky repríz a návštěvnost se vyšplhala na téměř 300.000 diváků.

Známý námět nebo autoři však automaticky nepřinášejí divácký úspěch. Jedním z propadáků se například stala Babička. Vlažně přijala kritika také Golema, který v listopadu 2007 otevřel Divadlo Hybernia. Muzikálové verzi Rusalky zase nepomohla ani mediální diskuse s ochránci autorských práv Antonína Dvořáka či účast Báry Basikové. V roce 2010 pražskému Divadlu Broadway nevyšla sázka na muzikál Ať žije rokenrol!, který napsal kapelník Olympiku Petr Janda, libreto a texty písní Karel Šíp. Předpokládaným kultem se na stejném místě nestal ani Klíč králů, který režíroval Daniel Landa a jeho manželka Mirjam.
Nehledě na občasné krachy chrlí muzikálová scéna nová díla. Například v muzikálovém zpracování Horečky sobotní noci od letošního září v Divadle Kalich ztvární hlavní roli Jan Kříž. Zábavné příběhy "hrůzostrašné" Addamsovy rodiny představí od podzimu v podobě divadelního muzikálu Hudební divadlo Karlín. Chystá se i česká verze muzikálu Mamma Mia!, jehož premiéra je ohlášena na 12. prosince v pražském Kongresovém centru. Češi se možná už letos mohou těšit také na světoznámý muzikál Fantom opery. Producent František Janeček po deseti letech jednání s majiteli autorských práv získal licenci na první uvedení díla Andrewa Lloyda Webbera v Česku.

Autor článku: ČTK: jir, mkv

I po dvaceti letech je Ježíš fenoménem české muzikálové scény