02.03.2015 11:28

Komorní opera JAMU uvede dva jedinečné tituly, jazzovou a současnou operu

Komorní opera Hudební fakulty JAMU v Brně uvede v březnu 2015 v Divadle na Orlí dva jedinečné tituly, jazzovou a současnou operu. Slzy nože Bohuslava Martinů dělí od současné opery Zhasnutí Jiřího Najvara téměř 100 let. V Divadle na Orlí se časový rozdíl zkrátí pouze na dvacetiminutovou přestávku.            

Během sobotní premiéry obou inscenací 21. března 2015 bude Zhasnutí uvedeno ve světové premiéře. Druhá premiéra proběhne 22. března 2015, reprízy jsou 24., 25., 26. a 28. března 2015. Všechna představení začínají v 19:00 hodin.

Operu Zhasnutí zkomponoval Jiří Najvar, posluchač 3. ročníku oboru Kompozice na Hudební fakultě JAMU v Brně. V době, kdy jsem skládal Zhasnutí, mi bylo 23 let a zajímalo mne, po jakém autorovi by sáhl v tomto věku Leoš Janáček, jednalo se totiž o dárek k jeho výročí. Spojil jsem se s kolegou Michalem Trávníčkem, který se zajímá o poezii a hudbu, a vybrali jsme Lermontovovu poému Démona - určující hlavní dějový proud této opery a symbolizující odkaz na Janáčkovo rusofilství., říká skladatel Jiří Najvar, který bude své dílo zároveň i dirigovat. Slzy nože budou uvedeny pod taktovkou Marka Klimeše, posluchače 1. ročníku navazujícího magisterského studia oboru Dirigování orchestru na Hudební fakultě JAMU v Brně. Obě inscenace režíruje Zuzana Fischerová, posluchačka 3. ročníku Operní režie rovněž na Hudební fakultě JAMU v Brně, která tímto projektem absolvuje své bakalářské studium. Mezi její další režijní počiny patří např. Čarodějná láska Manuela de Falla a Vážně nevážná hudební expozice, která byla uvedena exkluzivně v rámci Mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno 2014. Výtvarníkem kostýmů a variabilní, symbolické scény je David Janošek, posluchač ateliéru Činoherního herectví Divadelní fakulty JAMU v Brně. David Janošek coby všestranně talentovaný umělec se jako scénograf představil v inscenacích Sweeny Todd, Médeia nebo i v inscenaci  Absolutní Štěstí mouchy, aneb Poslední mystifikace Salvádora Dalího.

Jazzová opera Slzy nože (1928) atmosférou připomíná kavárnu plnou kouře, v níž zní taneční rytmy foxtrotu, swingu i jazzu. V hlavních rolích se představí Tereza Maličkayová, Iryna Shevchuk a Jana Vondrů v roli Eleonory, Jarmila Balážová a Klára Varmužová v roli Matky a Tadeáš Hoza a Jiří Ullrich v roli Satana. Zhasnutí (2014) volně čerpá z Lermontovovy poémy Démon, hudebně stylizované do 2. poloviny 20. století. Tato opera, vzniklá od hudby, libreta až po realizaci bez výjimky mezi studenty, se zabývá problematikou vytrácející se mezilidské komunikace ve prospěch virtuálních „náhrad“. V hlavních rolích se představí Barbora Čechová a Monika Kaštanová jako Tamara I, Jarmila Balážová a Eliška Ouředníčková jako Tamara II, Martin Javorský a Lukáš Hacek jako Démon I, Tadeáš Hoza a Jiří Miroslav Procházka, j. h. jako Démon II. Kromě 16 sólových zpěváků během představení vystoupí i čtrnáctičlenný mužský jevištní sbor, který byl sestaven speciálně pro operu Zhasnutí. Účinkuje Janáčkův akademický orchestr (orchestr posluchačů Hudební fakulty JAMU v Brně).

Komorní opera Hudební fakulty JAMU v Brně uvádí své inscenace již třetí sezónu v Divadle na Orlí, kde stihli posluchači Hudební fakulty JAMU v Brně pod vedením svých pedagogů nastudovat v šesti inscenacích devět oper. Historie však sahá až do 50. let, kdy byla Komorní opera založena. Od té doby je nedílnou součástí Hudební fakulty JAMU v Brně i brněnského kulturního života. „Komorní opera uvedla více než 150 titulů českého i světového operního repertoáru, přičemž mezi těmito inscenacemi byly i četné světové premiéry – buď původní díla soudobých skladatelů komponována přímo pro Komorní operu, nebo novodobá díla starých mistrů objevená v archivech.“, uvedl umělecký vedoucí Komorní opery Hudební fakulty JAMU v Brně, doc. Tomáš Krejčí.

www.komorniopera.jamu.cz


Autor článku: Zuzana Brdíčková

Komorní opera JAMU uvede dva jedinečné tituly, jazzovou a současnou operu