Ledový hrot švýcarského dramatika Reto Fingera bude v podání ústeckého Činoherního studia kuchyňský horor

Nejnovější inscenace vznikající v těchto dnech na prknech ústecké činoherní scény přinese divákovi kromě úžasu nad výpravnou scénou i odpověď na otázku, jak hluboko vede králičí nora. Ledový hrot – Kaltes Land – napsal Reto Finger v roce 2005, uvedení tohoto titulu je českou premiérou na profesionální scéně. Činoherní studio připravilo vzhledem k alternacím premiéry hned dvě, první z nich se uskuteční v sobotu 27. února a druhá v úterý 1. března.

Reto Finger, švýcarský dramatik, se narodil v roce 1972 ve švýcarském Bernu a vyrostl ve vesničce Rumendingen, která má pouhých 81 obyvatel. Za Ledový hrot v roce 2006 obdržel prestižní Kleistovu cenu pro mladé dramatiky a v současné době je jedním z nejuznávanějších německy píšících divadelních autorů.

Režie se zhostila mladá hostující režisérka Barbara Herz. Ta se po absolvování brněnské JAMU věnuje převážně autorskému divadlu, hostovala v Divadle v Dlouhé, v Národním divadle Brno, spolupracovala s Divadlem Husa na provázku a založila experimentální divadelní platformu DOK.TRIN. S Činoherním studiem spolupracuje poprvé. Na JAMU působí jako pedagog v ateliéru Audiovizuální tvorba a divadlo. Příležitost v Činoherním studiu jí v loňském roce nabídl režisér Michal Skočovský. „Je to groteskní a trochu krutá hra o zapadákově pod horami, kam ani téměř nejezdí vlak, všichni o sobě všechno vědí a nádražka má už dva roky zavřeno. Tam žije mladá, trochu naivní a hodně divoká holka Hana, která postává na nádraží a běhá po horách. A představuje si, že už se konečně něco musí stát a ona začne žít úplně jiný život. Třeba ve městě,“ uvedla režisérka inscenace.

Dramaturg inscenace, v Činoherním studiu léta etablovaný Vladimír Čepek, pojmul hru v žánru absurdního hororu, jemuž dal přívlastek kuchyňský. Celé představení se totiž odehrává na horské samotě, kde hlavní představitelé utíkají před tíživou minulostí rodinné tragédie a vlastní vinou, kterou nechtějí vidět ani připustit, a tak se stále více noří do iluzí a sebeklamů. Tyto dobrovolně nošené masky a zpochybnění univerzální pravdy jsou velmi aktuální předzvěstí drobného domácího hororu. Čepek dodává: „Divák by se měl smát navzdory tomu, že už je to vlastně trochu děsivé. Užít si všechno to hmatatelné divno a velmi silné emoce.“ Barbara Herz doplňuje: „V ideálním případě by měl divák spolu s herci hrát hru, zda věří tomu, co vidí. A rozhodnout se, čemu věřit chce.

Svéráznou poetiku Fingerova Ledového hrotu podtrhává i slogan hry, protože je něco daleko silnějšího než vášeň: iluze. A ještě silnější je vášeň k iluzi.

„Pokud je něco krásný, máme pro to jenom vokály. Popsat krásu je možný jenom pomocí vokálů, takhle to prostě je. Jedenadvacet konsonant, ale jenom pět vokálů. To se nedivte, že je svět tak špatnej.“

Na inscenaci Ledový hrot se kromě stálých členů hereckého souboru znovu podílela i hostující herečka Erika Stárková, pro níž je to po loňském Misantropovi druhá spolupráce s Činoherním studiem. V Ledovém hrotu ztvárnila hlavní ženskou roli Hanu. V roli Hanina otce – Jakoba -  uvidíte Jaroslava Achaba Haidlera, roli matky ztvární Marta Vítů. Václava Hanzla režisérka obsadila do role mladého muže Tobiase, Anna Fišerová se představí jako Tobiasova spulubydlící Jasmin. Jan PlouharKryštof Rímský alternují v roli faráře Hofmanna.

Stejně jako pod scénou, potápějícím se domem, tak i pod kostýmy je podepsána Mariana Kuchařová. Neoddělitelnou součástí scény a zároveň prvkem dynamizujícím hororovou atmosféru je světelný design od Jakuba Kubíčka. Mnohovrstevnatý svět doplňují projekce Dušana Urbance. Původní scénickou hudbu složila hudebnice Vladivojna La Chia.

K první premiéře roku 2016 se váže i jedna divadelní novinka. Počínaje prvním uvedením Ledového hrotu najdou v programu divadla místo i tzv. dramaturgické úvody, v našem případě nazvané Činoherácké entreé. Rádi bychom před každou premiérou pozvali diváky a v exkluzivním prostředí divadelní zkušebny, nově pojmenované Vobejvák, je prostřednictvím tvůrců inscenací seznámili jak s uměleckými inspiracemi, tak i s textem, autorem a celým inscenačním týmem. Entreé by se mělo odehrávat v přátelské a uvolněné atmosféře.

www.cinoherak-usti.cz 




TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Databáze

… paměť divadla

Virtuální studovna
Knihovna Bibliografie
Audiotéka Videotéka
Divadelní inscenace Divadelní akce
Scénografie Divadelní fotografie

Divadelní architektura

Dnes představujeme:

Divadlo.cz provozuje Institut umění - Divadelní ústav

 

Registrace newsletteru

Přihlašte se k odběru newsletteru:

Před 50 lety

E-shop Prospero

Divadlo.cz na Facebooku: