29.08.2001 00:00

Lotyšsko

Současná lotyšská dramatika

 

Výběr z publikace Annotations of Contemporary Latvian Plays (Anotace současných lotyšských her, 2000), vydala Latvian Drama Agency (Lotyšská divadelní agentura)
V současné době existuje v Lotyšsku devět profesionálních divadel a nejméně dvě stě amatérských a poloprofesionálních souborů. Přes třicet dramatiků píše hry pro divadlo, rozhlas a televizi. Jsou to počty odpovídající velikosti země se dvěma milióny obyvatel. Nicméně, vzhledem k tomu, že práce lotyšských dramatiků nikdo nevydává, je jejich vstup na světovou scénu velmi omezen. Lotyšská divadelní agentura byla založena v březnu 1999. Jejím hlavním cílem je budování mostů mezi divadly, dramatiky a literárními autory. Od prosince 1999 chrání práva autorů Sdružení lotyšských dramatiků.
Mezi hlavní činnosti Lotyšské divadelní agentury patří průběžné shromažďování informací o současných lotyšských hrách, shromažďování a archivace rukopisů, vytvoření, provoz a aktualizace "Divadelní knihovny" v elektronické podobě, vytvoření a aktualizace databáze dramatiků (také v angličtině), navazování a upevňování mezinárodních kontaktů, spolupráce s autory, spolupráce s divadly - informační služby a distribuce her, organizace soutěží, kreativních workshopů, seminářů, veřejných čtení atd.
Publikace Anotace současných lotyšských her je první svého druhu od znovuzískání nezávislosti Lotyšska. Na její přípravě se podíleli sami autoři. Jedná se o spisovatele starší generace, publikace s výběrem autorů mladší generace se právě připravuje. Lotyšská divadelní agentura plánuje vydávat sbírky nejlepších nových her každé dva roky.

Bližší informace:
Latvian Drama Agency, ředitel Ingmars Čaklais, Riga Latvian Society,
Merkela iela 13, Room 426, Riga LV 1050, Latvia, tel: +371 7 224 772,
fax: +371 7 212 471, e-mail: dramaturgija@hotmail.com

 

DAINIS GRINVALDS (1950)

Spisovatel, dramatik, novinář, redaktor, vydavatel. Vystudoval Filozofickou fakultu Lotyšské univerzity (1973). Je autorem 33 her. K těm nejvýznamnějším se řadí trilogie Kasandra (1991), Elektra (1996) a Apolons (1999). Jeho hry vyšly ve sbírkách A Selection of Current Latvian Plays (Sborník současné lotyšské hry, 1995), Virtuss (1987) a Mušmirens (1997).

Mystery 2001 (Záhada 2001, 1999)

spoluautor Ieva Melgalve Fraška o dvou dějstvích pro 3 ženy a 4 muže.

Televize připravuje novou hru a hledá osoby, jejichž životní osudy skrývají zápletky, o nichž samy nevědí, které však TV tvůrci tajně odhalili. Aniž by to tušily, jsou tyto osoby zapleteny do hry a uváděny do situací, které postupně odkrývají jejich životní příběhy. Pro ně to není hra, ale realita. Před každým kolem jsou televizní diváci informováni o překvapeních, která účastníky hry očekávají, a mohou si přes internet vsadit na jejich možné reakce. Tato fraška dovádí styl a situace z komerčních televizních seriálů do nejkrajnější absurdity.

 

HARIJS GULBIS (1926)

Spisovatel, dramatik. Vystudoval Filozofickou fakultu Lotyšské univerzity (1952). Autor 14 her, 2 scénářů a 1 adaptace. Mezi jeho nejvýznamnější hry patří Rock-a-by Baby Bear (1966), Ciruliši (1974) a Olivers (1985). Jeho hry vyšly v 5 sbírkách: Plays about Home (Hry o domově, 1986), Conversations with Marginal Remarks (Rozhovory s okrajovými poznámkami, 1974), And All Will Come To Me (A všichni přijdou ke mně, 1972 - Lotyšsko a 1973 - Litva), a The Lonely Burning Red Maple (Osamocený rudý javor v plamenech, 1973 - Rusko).

Veveriši (1999)

Drama o dvou dějstvích pro 4 ženy a 4 muže.

Děj se odehrává na farmě v období 1991-1996, kdy lidé získali nazpět majetek svých předků. Lotyši se vrací z exilu do svých domovů. Všude vládne nálada plná euforie a velkých nadějí, kterou však vystřídá zklamání, protože život na farmě se mění v boj o přežití. Lotyšům ze zahraničí nepřipadá Lotyšsko stejné jako před půl stoletím, když zemi opustili.

 

LAURIS GUNDARS (1958)

Spisovatel, režisér, právník. Vystudoval Divadelní akademii v Leningradě a kurz scenáristiky v Moskvě. Na Lotyšské kulturní akademii vede semináře pro mladé dramatiky. Je autorem 12 scénářů, 10 her a 1 románu.

Cheese and Marmalade (Sýr a marmeláda, 1999)

Komedie o dvou dějstvích pro 5 žen (4 hlavní role) a 2 muže.

Děj se odehrává v právě rekonstruovaném ateliéru fotografa Bruna. Přichází tři ženy různého věku a charakteru - zájemkyně o inzerát na modelku. Bruno v ateliéru není a malíř Edis se za něj vydává. Inzerát podala Brunova žárlivá manželka Vika, která se tak snaží dokázat si vlastní pravdu. Věří, že má Bruno poslání a neměl by ztrácet čas focením pro reklamy. Vika je přesvědčená, že Bruno vynalezl speciální způsob fotografování, který zachycuje vnitřní duševní pochody objektu. Ve skutečnosti Vika pouze nevidí realitu a odmítá si přiznat, že celý svůj život obětovala alkoholikovi a budižkničemovi. Nakonec je to Anita, Edisova žena, která přiměje ostatní podívat se pravdě do očí: je čas přestat žít v iluzi.
Přeloženo do angličtiny (Text uložen v knihovně Divadelního ústavu)

The Rabbit's Song (Králíkova píseň, 1999)

Komedie o 1 dějství pro 1 ženu a 2 muže.

Vedoucí kdysi populární rockové skupiny Arnolds obdrží lákavou nabídku znovu uspořádat koncertní turné. Celý život žije ze své dřívější slávy a o nic jiného se nesnaží. Jeho žena Liene, vedoucí knihkupectví a autorka všech jeho populárních písní, ho v tom podporuje. Nechce znovu začít s minulým životem. Už dlouhou dobu sní o "normálním" životě. Ukazuje se však, že to s Arnoldsem není možné, a Liene se stává Robertsovou milenkou. Roberts býval ve skupině bubeníkem a nyní prodává kazety a desky. Žárlí však na Arnoldsovy ideály. Roberts se vždy snažil napodobovat svůj idol, alespoň navenek, dokonce se oženil s jeho předešlými ženami a adoptoval jeho děti. Obnovení činnosti skupiny je součástí Robertsova plánu, jak se přiblížit Liene.
Písně jsou původní, napsané pouze pro hru.
Publikováno v časopisu Teatra Vestnesis (Divadelní zpravodaj, srpen 1999).
Přeloženo do ruštiny (Text uložen v knihovně Divadelního ústavu)

 

JANIS JURKABS (1950)

Spisovatel, dramatik. Vystudoval obor herectví na divadelním oddělení Lotyšské státní konzervatoře (1975). Je autorem 20 her, 3 scénářů, 4 adaptací a jednoho libreta pro muzikál. K jeho významným hrám se řadí The Cuckoo Clock (Kukačky, 1976), The Ravens (Havrani, 1985-2000), The Quagmire (1990-2000), He Must be Stupid! (Ten musí být hloupý!, 2000)

The Quagmire (1999-2000)

Drama o dvou dějstvích pro 1 ženu a 3 muže.

Indra doprovázená spolužačkou Vilnis přijíždí na lesníkův statek na návštěvu svého dědečka. Dědeček Indry se neúspěšně snaží zapomenout na břemeno viny z minulosti - aby zachránil sám sebe, udal KGB rodinu místního učitele, aniž by věděl, že jeho dcera Olga chodila s učitelovým synem, otcem Indry, který se z exilu nevrátil. Manžela Indry Viktorse propustí zmrzačeného z vězení. Hra pojednává o osudu "člověka na ulici".
Přeložena do angličtiny.

Amalija (1995)

Tragikomedie o dvou dějstvích pro 1 ženu a 2 muže.

Dva osamělí lidé se náhodou setkají - muž a o dost starší žena. Oba si v životě vytrpěli své. Postupně vyjde najevo, že žena trpí opakovanými záchvaty amnézie. Mezi mužem a ženou se vytvoří zvláštní duševní spojení. Dva cizinci se stanou katalyzátory svých minulostí. Navzájem ji jemně hodnotí, sympatizují se sebou. S pomocí toho druhého jsou schopni si lépe porozumět a nevzdávat se naděje. Jenom občas se zdá, že je žena pouhou představou mužovy fantazie.

 

PETERIS PETERSONS (1932-98)

Spisovatel, dramatik, režisér, divadelní kritik a teoretik, překladatel, herec, novinář. Vystudoval obor režie na Lotyšském SSR divadelním institutu v roce 1953. Mezi jeho významné hry patří: The Bastard (1974), The Shining and the Dark Blue (Zářivý a tmavěmodrý, 1987) a Not a Word (Ani slovo, 1996)

Not a Word (Ani slovo, 1996)

Racionální hra o dvou dějstvích pro 7 žen (3 hlavní role) a 14 mužů (4 hlavní role).
Hra vychází z motivu lotyšské pohádky o třech synech, z nichž dva jsou chytří a třetí je naivní. V této verzi je první syn podnikatel, druhý vědec a třetí básník, umělec, asociální živel a svědomí své doby. V polovině devadesátých let je mladý Gederts nucen volit mezi svým svědomím a realitou. Postřehy o současné společnosti jsou vyjádřeny ve dvou sborech - ve sboru smrtelníků nebo zmrzlých tváří a ve sboru nejsilnějšího klubu v zemi, nazvaném A.E.I.O.U. Tento klub chce Gedertse jmenovat prostředníkem mezi lidem a laickou silou. Má se stát arbitrem, ideologickou zbraní k oklamávání lidí, umělcem, který se prodává.
Publikováno ve sbírce Plays (Hry, 1998). Přeloženo do němčiny.

 

PAULS PUTNINŠ (1937)

Spisovatel, dramatik, novinář, politik. Vystudoval obor režie na divadelním oddělení Lotyšské státní konzervatoře (1963). Je autorem 30 her a 5 filmových scénářů. K jeho nejdůležitějším hrám se řadí - How to Divide the Golden Goddess? (Jak rozdělit zlatou bohyni?, 1967), The Sweet Burden of Trust (Sladké břemeno důvěry, 1980), At the Flowers, where the Family Meets (U květin, kde se rodina setkává, 1984), I in My Own Boots (Já ve vlastních botách, vyšlo 1987) a A Celebration of Waiting (Oslava čekání, 1984). Jeho hry byly publikovány ve sbírkách The Sweet Burden of Trust (Sladké břemeno důvěry, 1987), Oh World, the House of the People (Ach svět, domov lidí, 1983), They Blow Themselves and Burn Themselves (Nafukují se a pálí se, 1975), How to Divide the Golden Goddess? (Jak rozdělit zlatou bohyni?, 1971).

A Celebration of Drivel (Oslava žvanění, 1998)

Smutná komedie o dvou dějstvích pro 9 žen (1 hlavní role) a 9 mužů (1 hlavní role).
Hlavní postavou je stoletý Bohbinders, který již zažil revoluce, okupace, útlak, svobodu, několik žen, smrtelný strach, pompéznost, narození i úmrtí dětí atd. - vše smícháno jedno přes druhé. V určitém bodě hry promlouvá stoletý stařec statečně a otevřeně k nenáviděným okupantům. To naplní jeho příbuzné i samotného Bohbinderse údivem a smrtelným strachem. Ale potom přijde změna a s ní demokracie. Společnost uctívá Bohbinderse jako hrdinu. Hrdinovi i jeho rodině se to líbí. Novináři šílí, připravuje se národní projekt - hrdinovo stoleté výročí. A pak se náhle vše zhroutí, protože se ukáže, že je Bohbinders příliš mladý. Všichni jsou z toho zničeni kromě samotného Bohbinderse - protože, je-li příliš mladý, potom má vše ještě před sebou.

 

EGILS ŠNORE (1954)

Spisovatel, dramatik a právník. Vystudoval Právnickou fakultu Lotyšské univerzity (1985) a kurz scénáristiky a režie v Moskvě (1989). Je autorem 16 her a 3 scénářů.

A Test of Fidelity (Zkouška věrnosti, 1996)

Komedii o dvou dějstvích pro 13 žen (1 hlavní role) a 9 mužů (1 hlavní role) (dle autorova záměru by všechny role nemělo hrát více jak 5-6 herců).
Třicetiletá Elke je předním detektivem pro případy manželské nevěry. Najímají si ji manželky středního věku, aby chodila do kaváren, restaurací a na další veřejná místa, provokovala jejich podezřelé muže a referovala o tom, zda jí nedělají nepatřičné návrhy. Při obvyklých zkušebních testech dochází k řadě nedorozumění a dobrodružství.
Publikováno v časopisu Teatra Vestnesis No.1/98 (Divadelní zpravodaj č. 1/98). Přeloženo do angličtiny, němčiny a ruštiny.

Smoking Grass (Kouření trávy,1995)

Hra pro 1 ženu a 1 muže.
On je 39-letý profesor a ona 23-letá studentka. Přání kouřit trávu znamená možnost vstoupit do jiného světa. On reprezentuje generaci hippies a ona by ráda poznala svět jeho mládí. On žil až do této doby ve vnitřní opozici k celému okolí, zvyklý být stále bez peněz. Ale najednou se do sebe zamilují a láska si vyžaduje lepší životní podmínky. Ona je velmi citlivá a hledá porozumění a ochranu. Nezůstanou však spolu, s láskou se rozejdou - připraveni začít znovu, s chutí vstoupit do jiného světa a zároveň se opět spojit.

 

LELDE STUMBRE (1952)

Spisovatelka, dramatička. Vystudovala Moskevský literární institut (1983). Je autorkou 43 her a 2 scénářů. Mezi její nejvýznamnější hry patří The Red-haired Servant (Zrzavý sluha, 1987), The Crown (Koruna, 1988) a Strangers here (Cizinci tady, 1994). Vydala sbírku her So the Road Can Be Seen (Takže cesta je vidět, 1989).

The Divine Percy (Božský Percy, 1999)

Drama o 3 dějstvích pro 3 ženy a 2 muže (1 hlavní role). Percy je malíř, který už nějakou dobu víc pije, než maluje. Jen jeho žena a matka věří, že znovu začne malovat. Hlavní problémem však je, že Percy nemá talent, a jeho žena a matka pouze předstírají, že tomu tak není. Jeho žena je také umělkyně a potají dokončuje práci, kterou začal. Percy dostane zakázku namalovat portrét podivné ženy. Nedaří se mu to však, protože žena se mění sezení od sezení jak povahou, tak vzhledem. Nicméně jeho žena obraz dokončí. Percy se o tom dozví, ale rozhodne se pokračovat v podvádění sebe sama i ostatních.

Murderer and Murderer (Vrah a vrah, 1993)

Drama o dvou dějstvích pro 1 ženu a 2 muže.
Kants je obviněn z vraždy svého přítele, ale soud ho shledá nevinným a propustí ho. Vyšetřovatelka Lote se snaží vypátrat, jestli Kants opravdu nespáchal zločin, ale on využije její osamělosti. I Lote využije Kantse a jeho zmatku k "rozluštění" jeho osobnosti. Zapletou se do vášnivého mileneckého vztahu, během něhož se neustále zraňují ve snaze předčit toho druhého v cynismu a zášti. Nakonec oba pochopí, že dosáhli krajních mezí. Navzájem se zničí, jejich svět exploduje a smete oba hříšníky do pekla.
Publikováno v magazínu Karogs, 1993.

 

MARA ZALITE (1952)

Spisovatelka, básnířka, dramatička. Vystudovala Filozofickou fakultu Lotyšské univerzity, 1975. Je šéfredaktorkou časopisu Karogs (Vlajka) a autorkou 10 her. 3 nejvýznamnější hry: The Court (Soud, 1982), The Living Water (Živá voda, 1986) a Margareta (1999). V roce 1987 vydala sbírku her Two Dramatic Poems (2 dramatické básně)

Margareta (1999)

Komorní hra o dvou dějstvích pro 1 ženu a 2 muže (1 hlavní role).
Hra je založená na motivu Goethova Fausta (s využitím citátů). Po 25 letech strávených ve vězení navštíví Grietinu (Margaretu) Advokát, aby dokončil zapomenutý "případ". Faustovo dilema, ve hře parafrázované jako typické pro člověka 20. století, je nahlíženo z ženského (Margaretina) hlediska. Podle autorky stojí Faustova filozofie v základu totalitních systémů 20. století - fašistických i komunistických. Je Margareta zločinec nebo oběť? Kdo je Advokát? Sbohem 20. století.
Přeloženo do němčiny a švédštiny.

Autor článku: redakce