Moravské divadlo uvede Verdiho operu Rigoletto

Na repertoár Moravského divadla Olomouc se opět vrací jméno italského skladatele Giuseppe Verdiho. Komického bonvivána Falstaffa vystřídá tragická postava hrbáče Rigoletta. Jedno však mají oba tituly společné – jméno slovenské režisérky Andrey Hlinkové, která dva roky po úspěšné premiéře Falstaffa přijala další pozvání do olomouckého divadla. Autorem hudebního nastudování je Petr Šumník, který si bude dirigentskou taktovku předávat s Miloslavem Oswaldem. V titulní roli alternují Vladislav Zápražný a Jakub Tolaš. Premiéra se uskuteční v pátek 22. ledna 2016 v 19 hodin, II. premiéra o den později ve stejný čas.

Vévoda z Mantovy je vyhlášený svůdník, jehož nemravné skutky přehlížejí všichni včetně dvorního šaška Rigoletta. Zlom nastane, když hrabě Monterone, popuzený tím, že vévoda zneuctil jeho dceru, Rigoletta prokleje. Vystrašený šašek se marně snaží chránit vlastní dítě před zhýralostí dvora. Když je dcera Gilda zneuctěna, přísahá Rigoletto vévodovi pomstu.

Giuseppe Verdi a jeho dvorní libretista Francesco Maria Piave zvažovali hned několik námětů na příští operu, ve hře byly takové tituly jako Hamlet, Kean či Král Lear. Drama Victora Huga Král se baví navrhl sám skladatel, velmi jej zaujala postava šaška Tribouleta. Předtím, než se Rigoletto dočkal v roce 1851 v Benátkách světové premiéry, museli ovšem tvůrci bojovat s cenzory. Ti vytýkali libretu, že je nemorální a plné oplzlostí. Původní verze tak musela projít výraznými úpravami. „Samotné dílo je ve své podstatě hlavně kritickou sondou do společnosti. Ta je ukázaná jako vulgární a obscénní a stojí v kontrastu k bezvýhradné lásce otce a dcery. Nepochybně i proto byl Rigoletto v době svého vzniku pod silným tlakem cenzury,“ uvedla režisérka Andrea Hlinková, která dva roky po premiéře Falstaffa nastudovala v Olomouci další Verdiho operu. „Rigoletto nepochybně patří do kategorie mých takzvaných srdcovek. Poprvé jsem se s ním setkala ještě jako studentka. Bylo to open-air představení v Římě s nejslavnějším Rigolettem konce dvacátého století Leo Nuccim. Zanechalo to ve mně silné emoce a to jsem tehdy ještě ani netušila, že se v budoucnu budu věnovat operní režii,“ sdělila režisérka.

Podobný vztah má k Verdiho opeře i umělecký šéf souboru opery a operety Miloslav Oswald. „Rigoletto byla v roce 2003 má první opera, kterou jsem v Olomouci nastudoval, takže můj vztah k ní je velmi blízký. Verdi se nezapře svým smyslem pro dramatičnost a nádhernou zpěvnost,“ zdůraznil Oswald. „Tato opera je velkou příležitostí především pro sólisty a sbor - v případě Rigoletta pouze mužský. Role orchestru je víc doprovodná, než třeba ve Falstaffovi. Jednotlivé árie a dueta z Rigoletta jsou natolik populární, že bývají sólisty vybírány i ke koncertnímu provedení. Moje dosavadní zkušenost s touto operou pochází právě z koncertních pódií. Jsem rád, že mám možnost Rigoletta nastudovat tentokrát jako celek, doplnil Petr Šumník.
Podle tvůrců inscenace nabízí Rigoletto nadčasové poselství. „Když se podíváme na nás, na vztahy, v jakých žijeme a na to, jak dokážeme být otupělí vůči údělu ostatních, mám pocit, že žijeme v Rigolettově době. Verdiho opera vypráví o tom, že za každý čin v životě se platí. A to je poselství, které by měl mít každý z nás na paměti,“ upozornila Hlinková.

Verdiho Rigoletto patří k nejnáročnějším operám, což potvrzují představitelé hlavních rolí. „Rigoletto je rozhodně nejnáročnější postava, s jakou jsem se dosud setkal. Přistupuji k této roli s obrovským respektem. Je to pro mě výzva a současně velký závazek. Rigoletto je po pěvecké i herecké stránce extrémně náročný part. Hrdina prožívá prudké změny emocí, od lásky přes zlobu až k nenávisti. To vše je třeba na jevišti podat tak, aby to působilo naprosto přirozeně,“ uvedl Jakub Tolaš, který titulní úlohu alternuje s Vladislavem Zápražným. Vévodu z Mantovy ztvární Ondřej Koplík, který se bude v roli střídat s Jakubem Rouskem. „Musím říct, že jsem zatím náročnější part nezpíval - po pěvecké stránce jde hlavně o nelehkou vysokou polohu, a vzhledem k minimálním škrtům je toho ke zpívání opravdu hodně. Nicméně Verdiho hudba je mi blízká, takže mě práce na tomto titulu nesmírně baví,“ doplnil Koplík. V roli Gildy alternují Olga Jelínková a Barbara Sabella. „Gildu jsem zpívala zatím jednou - v Liberci v roce 2010, kdy jsem se ji učila na záskok. V současné době je pro mě tento part pěvecky mnohem jednodušší než před šesti lety, tudíž mnohá úskalí již byla překlenuta. Role je to krásná, jedna z mých nejoblíbenějších,“ shrnula Jelínková. „Je to pro mě obrovská zkušenost. Během zkušebního procesu jsem zjistila, že mě ta role neskutečně baví. Jsem moc vděčná, že mohu být součástí této nádherné opery,“ doplnila Sabella.

V dalších rolích se představí Filip Tůma, Michal Kubečka, Elena Gazdíková, Lea Vítková, Barbora Martínková-Polášková, Vladimír Třebický či Jiří Přibyl.
Na vizuální stránce inscenace spolupracovala režisérka Hlinková opět s výtvarnicí Miriam Struhárovou. „V kostýmech a scéně jsme použili moderní, téměř až futuristické materiály. Jinak ale k žádným výrazným posunům či úpravám nedošlo. Držím se původního libreta, to je pro mě prvořadé,“ sdělila Hlinková.

Verdiho opera byla v Olomouci naposledy uvedena v prosinci 2003 v režii Inge Švandové Koutecké, za dirigentským pultem stál Miloslav Oswald.

www.moravskedivadlo.cz 



TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Databáze

… paměť divadla

Virtuální studovna
Knihovna Bibliografie
Audiotéka Videotéka
Divadelní inscenace Divadelní akce
Scénografie Divadelní fotografie

Divadelní architektura

Dnes představujeme:

Divadlo.cz provozuje Institut umění - Divadelní ústav

 

Registrace newsletteru

Přihlašte se k odběru newsletteru:

Před 50 lety

E-shop Prospero

Divadlo.cz na Facebooku: