29.08.2014 10:54

Národní divadlo Brno má vyšší návštěvnost, ale dál musí šetřit

Národní divadlo Brno pod novým ředitelem Martinem Glaserem raději sníží počet premiér, než aby přistoupilo na nižší umělecký standard. Všechny soubory šetří, přesto se podařilo v minulé sezoně zvýšit celkovou návštěvnost i tržby za vstupenky. Mění se marketing i cenová politika. 

"Nikdo z uměleckých šéfů sem nepřišel proto, aby tady dělal chudobky a polotovary," uvedl ředitel. Divadlo proto bude dlouhodobě dělat jen tolik inscenací, na kolik bude mít peníze při zachování patřičné kvality. Kompromisy jsou podle Glasera cestou do pekel.
Cílem každého divadla je to, aby hrálo před plným jevištěm, zdůraznil ředitel. Proto raději odehraje také méně repríz, ale s vyšší obsazeností. Je to ekonomicky výhodnější kvůli provozním nákladům, které se pojí s každým večerem, kdy se v divadle hraje. Ve volných termínech lze budovy pronajmout.
Počet představení už v minulé sezoně klesl oproti předchozímu období z 692 večerů na 622. Díky marketingu a dalším změnám však přesto celková návštěvnost stoupla přibližně o 2000 diváků, vzrostly také tržby ze vstupenek.
Divadlo nadále hledá úspory "na všech frontách", přehodnocují se například i smlouvy na mobilní telefony a bankovní účty. Divadlo má asi 600 zaměstnanců. Město jako zřizovatel letos dává divadlu ze svého rozpočtu 276 milionů korun. Další zdroje chce Glaser hledat u sponzorů, ale také v krajském či státním rozpočtu.

V pondělí startuje nová marketingová kampaň. Na plakátech k jednotlivým inscenacím nejsou herci, ale ostatní zaměstnanci divadla - od vrátného po kulisáky. Jejich portréty nafotil renomovaný Ivan Pinkava.
Mění se cenová politika divadla. Glaser nechce, aby se lístky prodávaly na poslední chvíli v masivních slevových akcích, pro kulturní stánek podobného významu to prý není důstojné. "V našem divadle získají výhodnou cenu naši věrní předplatitelé, dále ti, kteří si koupí vstupenky včas, a potom dvě cílové skupiny - senioři a studenti," řekl ředitel.

www.ndbrno.cz

Autor článku: ČTK: Jan Tomandl, snm

Národní divadlo Brno má vyšší návštěvnost, ale dál musí šetřit