08.01.2016 11:45

Pět století tanců se souborem Chorea Historica

Představení ukáže to nejlepší z repertoáru souboru Chorea Historica - tance a hudbu pozdního středověku a rané renesance z tzv. Bruselského rukopisu z 15. století a z dílny tanečních mistrů Domenica da Piacenza, Guglielma Ebrea. Na ně navážou videoukázky tanců vrcholné renesance italské a francouzské provenience (Cesare Negri, Fabritio Caroso, Thoinot Arbeau) i barokních tanců, které nastudovala Kateřina Klementová. První půli uzavřou tance měšťanského baroka, komické etudy tančené na malých divadelních scénách v 1. polovině 18. století (Gregorio Lambranzi).

Druhá část, Salón vlastenecký, přiblíží atmosféru vlasteneckých domácích dýchánků, kde se nejen hovořilo o politice, poezii, hudbě a umění vůbec, ale hlavně se hrálo, zpívalo a tančilo především na českou notu. Leitmotivem druhé půle bude Česká beseda, originální česká čtverylka z roku 1862, složená z našich původních národních tanců a písní. Jejímu vzniku napomohl Jan Neruda, sám vášnivý tanečník a propagátor české hudby a tance. Myšlenku podporoval i Bedřich Smetana (autor mnoha známých českých polek), který se aktivně zúčastnil prvního veřejného předvedení v Konviktu 11. 11. 1863 spolu s Janem Nerudou. O dva měsíce později už Českou besedu tančilo na Žofíně 144 párů.

Tuto taneční scénu připravila nástupkyně Evy Kröschlové Kateřina Klementová, Ph.D.

tančí: Chorea Historica
hraje: Hana Blochová a Kvinterna, Michael Pospíšil a Ritornello, Jan Tuláček a salonní hudba

PONEC – divadlo pro tanec, Husitská 24a/899, 130 00, Praha 3
sobota 13. 2. 2016 od 18.00
 

Pedagožka, tanečnice, choreografka a taneční teoretička docentka Eva Kröschlová (1926) je držitelkou Zvláštní ceny Kolegia pro udělování cen Thálie za rok 2014. Je to její pedagogická (a dalo by se říci osvětová) činnost na poli historického tance, která k tomuto uměleckému oboru přivedla desítky zájemců: po více jak 25 let byla lektorkou tanečních tříd Mezinárodní letní školy staré hudby v Kroměříži a ve Valticích.V padesátých letech tančila se svými studenty z DAMU v souboru Noví pěvci madrigalů pod vedením Ladislava Venhody. V devadesátých letech pracovala se souborem historického rance La Fiamma a v roce 2000 založila soubor historického tance Chorea Historica. Jako jeho umělecká vedoucí vytvořila ve spolupráci s různými hudebními ansámbly mnoho celovečerních představení, např. Písně a tance před branami renesance (premiéra na Mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl 2003).

Eva Kröschlová na dotaz, kterého svého divadelního počinu si nejvíc cení, řekla: "Zakládám si na tom, že jsem výuku jevištního pohybu zbavila vlivu taneční výchovy. Poučením z herecké výuky Radovana Lukavského, sledováním zkoušek několika režisérů, na jejichž inscenacích jsem pohybově nebo tanečně spolupracovala – nejvíce u Otomara Krejči, a také studiem knih zahraničních kolegů, stážemi a návštěvami divadelních škol a konferencí jsem se snažila tento obor postupně zdokonalovat. Dále jsem na DAMU zavedla výuku rytmiky vycházející z tzv. Schulwerku Carla Orffa. Na studiu původních pramenů jsem založila výuku historických tanců – nejen na DAMU, ale i na kurzech staré hudby. Domnívám se, že výsledky v těchto třech oborech vedly k mému navržení na Cenu Thálie."

Zejména byla oceněna za nově tvořený studijní předmět Jevištní pohyb (knižně v Nakladatelství AMU 1988, 1990, 1998, 2003, 2015).
 

http://www.choreahistorica.cz

Autor článku: Markéta Stormová

Pět století tanců se souborem Chorea Historica