28.12.2011 12:20

Rok 2011 byl ve Státní opeře Praha jedním z nejdramatičtějších

Jedním z nejdramatičtějších byl letošní rok v historii Státní opery Praha (SOP), která zahájila svou činnost v roce 1888 jako Nové německé divadlo. Pozdější Divadlo 5. května a Smetanovo divadlo bylo pod jménem Státní opera Praha samostatným právním subjektem od roku 1992, její samostatnost letos končí. Od 1. ledna 2012 začne proces opětovného sloučení s Národním divadlem (ND). Nastává tak podobná situace jako v sezoně 1948/1949, kdy byla tato scéna usnesením vlády začleněna do svazku Národního divadla.
Až do konce této sezony diváci podle pověřeného ředitele SOP Ondřeje Černého změny zaregistrují jen stěží, protože divadelní sezona 2011/2012 se v obou institucích uskuteční ještě odděleně.

Dramatické události letošního roku doprovázené protesty odborářů předznamenala rezignace tehdejšího šéfa SOP Olivera Dohnányiho 20. prosince 2010. Vedením opery byl pověřen Radim Dolanský, dosavadní manažer SOP. Ministerstvo kultury (MK) oznámilo, že opera má finanční problémy a navíc ji čeká velká rekonstrukce.

Na začátku letošního února vznikla komise s úkolem projednat budoucnost fungování SOP a ND. Své návrhy na reformu opery a ND k 1. lednu 2012 předali Dolanský a ředitel ND Černý náměstku ministra kultury Radku Zdráhalovi.
S reformou pražské operní scény nesouhlasí někteří zaměstnanci a odboráři Státní opery, kteří v bouřlivé atmosféře 28. února předali tehdejšímu ministru kultury Jiřímu Besserovi (za TOP 09) otevřený dopis. V něm podpořili koncepci Dolanského, který navrhoval zachovat i nadále samostatnou existenci opery.

Besser Dolanského kritizoval a prohlásil o něm, že neplní úkoly státního úředníka, 3. března ho odvolal z funkce pověřeného ředitele opery, kterou od té doby vede ředitel ND Černý. Mandát má do poloviny roku 2013. Proti ministrovu rozhodnutí umělci a zaměstnanci SOP několikrát protestovali. Většina umělců opery například odmítla 8. března na první vzájemné schůzce vyslechnout Černého představy a ze setkání odešla.
Krátce na to se zaměstnanci SOP postavili za odvolaného Dolanského, když mu jako "muži s vizí" věnovali první premiéru sezony 2010/2011 operu Lucie z Lammermooru. Vzápětí 11. března pověřený ředitel SOP Černý svého předchůdce Dolanského odvolal i z funkce manažera opery.

Bývalý ministr kultury Besser 6. června oznámil, že Státní opera Praha se k 1. lednu 2012 majetkově propojí s Národním divadlem. Má tím začít transformace pražské operní scény, která se uskuteční v letech 2012 až 2015. Plán zachovává uměleckou samostatnost orchestrů a sborů obou institucí, počítá naopak se sloučením baletních souborů a souboru sólistů ND a SOP. Hlavním důvodem reformy pražské operní scény je podle Bessera především účelné vynakládání finančních prostředků.

V ten samý den se ředitel Černý na úvod galakoncertu v historické budově SOP dočkal nesouhlasného bučení a pískotu přítomných, když v úvodním proslovu obhajoval kroky ministerstva. Spory kolem transformace pražské operní scény řešil v červenci na své schůzi Senát. Zástupci SOP totiž už 14. června předali Senátu petici s více než 18.000 podpisy za zachování jejího operního i baletního souboru. Senát později těsnou většinou označil propojení SOP s Národním divadlem za nevhodné, nekoncepční a nedůvodné.
V průběhu divadelních prázdnin přijal výpověď bývalý ředitel Dolanský, který v té době v opeře působil jako produkční. Uměleckým šéfem SOP se 1. července stal slovinský režisér a scénograf Rok Rappl působící pod uměleckým jménem Rocc. Od 1. ledna bude zároveň šéfem opery Národního divadla.

Transformaci obou scén nehodlá zastavit ani nová ministryně kultury Alena Hanáková, která byla jmenována do funkce 20. prosince. "Je pro mě prioritou, aby nebyly rušeny soubory, aby Národní divadlo a Státní opera fungovaly tak, aby předávaly, co předávat mají," řekla ČTK.

Autor článku: ČTK: Roman Jireš, hj, mal