04.10.2016 11:33

Sezónu přenosů z Met zahájí v říjnu diva Nina Stemme jako Isolda a patron Plachetka v Donu Giovannim

Světově jedenáctá, v České republice již desátá sezóna přímých přenosů z Metropolitní opery otevře tuto sobotu klasickým tragickým dílem Richarda Wagnera Tristan a Isolda. Slibuje neotřelou podívanou v režii polského režiséra Mariusze Trelińského, autora mnoha ceněných filmů a divadelních i operních inscenací. V hlavní ženské roli zazáří největší wagnerovská diva současnosti Nina Stemme, která bude letos roli Isoldy zpívat už posté během své kariéry. A nejde o jediné jubileum této výjimečné sezóny. Od počátku projektu The Met: Live in HD v roce 2006 půjde o stou projekci v pořadí. Na monumentální Wagnerovo dílo naváže v dalším přenosu v sobotu 22. října světový klenot donchuanské legendy, dvouaktová opera Wolfganga Amadea Mozarta Don Giovanni, v níž roli Leporella ztvární český basbarytonista Adam Plachetka, patron letošní sezóny přenosů z Met do ČR. Mezi dvěma tisícovkami sálů v 70 zemích světa se k oběma přímým přenosům z Met připojí také 28 kin v českých a moravských městech.
 

Wagner místo Trumpa

Mezinárodně uznávaný režisér a umělecký ředitel Polské národní opery ve Varšavě Mariusz Treliński proslul mimo jiné tím, že ve svých realistických adaptacích hojně čerpá ze symboliky a mytologie. O jeho nejnovějším nastudování Wagnerova opusu The Guardian napsal, že jde o „mimořádně mocnou ódu na lásku, sex a smrt, v jejímž závěru může obecenstvo pocítit, že bylo součástí skutečného zjevení, ne-li přímo životního zážitku“. K fenomenálnímu výkonu Niny Stemme The Guardian dokonce neváhal podotknout, že se kvůli němu „vyplatí vynechat tv duel Trump vs. Clintonová“.

Po boku sopranistky Stemme se představí australský tenorista Stuart Skelton, vítěz mužské pěvecké kategorie International Opera Awards z roku 2014. „V jeho velkolepém přednesu se snoubí slavnostní hřejivost a barvitost s elementární výbušnou energií, jež se dotýká hluboce lidských a intuitivních věcí člověka,“ napsaly o jeho výkonu v jiné Wagnerově opeře Valkýře noviny Sydney Morning Herald. Kromě profesionálního přednesu je Skelton často oceňován i za svůj energický herecký projev.

Pro Švédku Ninu Stemme se role Isoldy stala jednou z „ikonických“. Novináři vyzdvihli mimo jiné její přednes slavné árie Liebestod, coby „nanejvýš dojemný a autentický“. 

Wagnerovo dramatické, meditativní dílo, které je mnohými považováno za milník v jeho kariéře, ale i v historii operního žánru jako takového, zazní pod taktovkou Sira Simona Rattlea, britského šéfdirigenta berlínských filharmoniků a manžela slavné české mezzosopranistky Magdaleny Kožené. O netradiční vzhled scény se postaral jeden z nejvýznamnějších současných slovenských scénografů Boris Kudlička, který s Trelińskim pravidelně spolupracuje od roku 1999 a je podepsán také pod scénografií skvostného zpracování loňského dvojprogramu v rámci přenosů Jolanta / Modrovousův hrad.

Adam Plachetka, druhý Čech v historii přenosů

Jen o čtrnáct dní později budou mít diváci jedinečnou příležitost zhlédnout obnovenou inscenaci věhlasného režiséra Michaela Grandage. Ten už v roce 2011 poprvé nastudoval pro Met nesmrtelnou operu Don Giovanni. V Mozartově slavném díle, blízkém srdcím českého publika nejen kvůli někdejší premiéře ve Stavovském divadle, se tentokrát v roli sluhy Leporella blýskne basbarytonista Adam Plachetka, letošní patron přímých přenosů z Met. Po Vladimíru Chmelovi, který vytvořil Hajného v Rusalce, tak bude druhým Čechem, který se objeví v přímých přenosech z Met do kin celého světa.

V pojetí, které The New York Times označily za tradiční, se v hlavní roli představí britský barytonista Simon Keenlyside, který se v posledním roce potýkal s vleklými zdravotními komplikacemi. V hlavním ženském partu jej doplní abcházská sopranistka Hibla Gerzmava, která v minulých letech doprovázela mimo jiné české filharmoniky na turné s Janáčkovou Glakolskou mší.

Obecenstvo bylo odměněno skvostným představením, které znovu připomnělo genia Mozartovy hudby, jež se v rukou profesionálů mění na zážitek přinášející vytržení a mystérium,“ charakterizovaly současnou podobu představení NY Times.  O výkonu Adama Plachetky v roli věrného průvodce prostopášného Dona Giovanniho Leporella napsal stejný deník, že pěvec měl „drsné vzezření i hlas“.

Role dirigenta se ujal šéfdirigent Metropolitní opery Fabio Luisi.  

Autor článku: Zuzana Raušová

Sezónu přenosů z Met zahájí v říjnu diva Nina Stemme jako Isolda a patron Plachetka v Donu Giovannim