05.03.2002 00:00

Spojené státy americké – Noví dramatici

New Dramatists je nevýdělečná organizace podporující tvorbu mladých dramatiků, která sídlí v těsné blízkosti Broadwaye. Založila ji roku 1949 dramatička Michaela O'Harrová. Organizace se věnuje potřebám dramatiků a slouží také jako centrum divadelního výzkumu a rozvoje, zastřešuje spisovatele z celých Spojených států. Mladé talenty hledá prostřednictvím výběrové soutěže, vybraným dramatikům pak poskytuje sedmiletý program podpory. Jeho cílem je stimulovat a rozvíjet tvořivost a zajistit praktické potřeby každého autora. Organizace poskytuje dramatikům prostředky k zajištění jejich uměleckého růstu a tvorby pro divadlo - čas, velkorysý divadelní prostor a skupinu talentovaných a zkušených herců a režisérů, pomůcky pro psaní, místo k setkávání a společnost talentovaných kolegů.

Za členství v New Dramatists se neplatí. Program i služby jsou z velké části financovány z příspěvků divadelní komunity, zábavního průmyslu a soukromých sponzorů. Na oplátku zase dramatici pro divadlo píší a tvoří díla trvalé hodnoty. Organizace New Dramatists vytváří dramatiky, a ne hry.

Hry si můžete vyžádat na adrese: New Dramatists, 424 West 44th Street, New York, NY 10036. Tel: +1 212 757-6960, fax: + 1 212 265-4738, e-mail: newdramatics@newdramatics.org, http://www.newdramatics.org

DEBORAH BALEY BREVOORT

Je původem z Aljašky, nyní žije v New Yorku. Je autorkou dvou muzikálů, šesti her, dvou scénářů a několika sólových vystoupení pro jednoho herce. Za svou tvorbu získala četná ocenění (1998 cena Národní divadelní konference/Nadace Paula Greena za tvorbu pro divadelní muzikály, 1999 cena L. Arnolda Weissbergera za hru Into the Fire / Do ohně). Dvě ze svých her napsala v rámci Národní konference dramatiků v O'Neillově divadelním centru. Její nejnovější hra The Women of Lockerbie (Ženy z Lockerbie), byla např. uvedena v inscenovaných čteních na Festival dramatiků v Bay Area, Shakespearovském festivalu v Oregonu a v divadle Geva.

Ženy z Lockerbie (The Women of Lockerbie, 1999)

Drama pro 2 muže a 5 žen
Matka sklíčená žalem bloumá po kopcích v okolí Lockerbie a hledá tělo svého syna, jedné z obětí letecké katastrofy Pan Am 103. Setká se s ženami z Lockerbie, které si předsevzaly vykonat v té hrůze alespoň něco ušlechtilého a chtějí vyprat šaty mrtvých a vrátit je jejich rodinám. Hra je inspirována skutečným příběhem, ačkoliv postavy a situace ve hře jsou vymyšlené. Poetický text se stavbou řeckých dramat pojednává o vítězství lásky nad tragédií.

GORDON DAHLQUIST

Pochází z amerického Severozápadu, kde působil několik let jako dramatik a režisér. Podílel se také na vedení dvou divadelních společností. Za svou práci získal několik oblastních uměleckých stipendií. Od roku 1988 žije v New Yorku. Napsal a režíroval několik experimentálních filmů, např. Boise and Beyond (uveden na Mezinárodním filmovém festivalu v San Franciscu), Requiem (Mezinárodní festival v Seattlu) a celovečerní film Rope of Blood (Provaz krve, Severozápadní festival filmu a videa). Je stálým účastníkem Newyorského divadelního semináře.Vystudoval Reed College a uměleckou školu na Kolumbijské univerzitě.

Tajný stroj (Secret Machine)

Drama o třech dějstvích pro 5 žen
Futuristický příběh o čtyřech vědeckých pracovnicích, které hledají (skutečný) zdroj touhy a přitom jedna druhé slouží za pokusného králíka. Vyzbrojené lebečními vrtáky a dalšími chirurgickými nástroji, poháněné studenou kávou a cigaretami, beze spánku musí čelit byrokracii a posměchu. Jejich práce se stane bojem o přežití, příběhem o poznání tváří tvář srdcervoucí ztrátě.
Hra byla uvedena v roce 1999 divadelní společností Twilight v newyorském divadle Soho Rep.

Milenka upjatosti (Severity's Mistress)

Zlomyslná komedie o dvou dějstvích pro 4 muže a 7 žen
Dvě předčasně vyspělé dívky, žijící celý život v izolaci podkrovních pokojů v sídle svého strýce, objeví záhadnou knihu o světě, který nikdy neviděly, a o způsobu, jakým do něj proniknout. Rázné experimenty z této "Knihy o vědě" a nebojácné přijetí jejího temného učení je ještě více odtrhnou od společnosti ohromené jejich urputností i rozkoší.
Hra byla uvedena na Newyorské univerzitě (1997) a v newyorském divadle Soho Rep divadelní společností Rogue Repertory Theatre (1996).

MELISSA JAMES GIBSON

Narodila se v kanadské Ottawě v Ontariu, vyrostla ve Vancouveru, od sedmnácti let žije v New Yorku. V jejích hrách se objevují postavy, které si své soukromé starosti promítají do obrazu celého světa, nejsou schopny vidět nic než to, co chtějí vidět, a pak tvrdošíjně vyvozují závěry z reakcí reálného světa. Veškeré kontakty většinou navazují omylem, formou eliptických pokusů odmítnout to, co jim je nejdražší.
Autorka napsala dvě hry na objednávku pro Steppenwolf Theatre Company, obdržela granty od New York State Council a Greenwall Foundation a stipendia od Jerome Foundation a MacDowell Colony. Získala bakalářský titul na Kolumbijské univerzitě a magisterský titul v oboru psaní divadelních her na Yaleské divadelní univerzitě, učí dramatickou tvorbu ve škole Saint Ann v Brooklynu.

[SIC]

Komedie o dvou dějstvích pro dva muže a jednu ženu (100min)
Tři mladí ztroskotanci z města proplouvají vratkou loajalitou svého trojstranného přátelství. Babette, frustrovaná redaktorka, Theo, klasicky vzdělaný skladatel s uměleckým blokem, a Frank, vyvolávač v aukční síni, sdílejí svět rychle se měnících potřeb a vrtkavých nutkání, ve kterém se projevuje propastný rozdíl mezi zamýšleným a uskutečněným a ve kterém se objednávka čínského jídla stává velice komplikovanou záležitostí.
Hra byla napsána pro Steppenwolf Theatre Company (1997), uvedena v rámci semináře v newyorském divadle Soho Rep (1999) a v Chicagu společností Roadworks Productions (2000).

Darovaná ryba (Given Fish)

Vážná komedie o dvou dějstvích pro tři muže a tři ženy (100min)
Hra s vloženým filmem (dvacetiminutový film byl natočen ve formátu 16mm a na videu) sleduje zkřížené osudy jedenácti postav zachycené ve dvou časových osách: v současnosti se v newyorském bytě dívá žena na hrubě sestříhaný film, který zachycuje náhodná setkávání jednoho muže s rodinou obchodníka s rybami v průběhu několika let v Newfoundlandu ve 40. letech. Mezitím také v New Yorku obdrží skupina rádoby uměleckých dvojčat nabídku účastnit se lékařského experimentu. Vzdálený pár s nimi telefonicky domlouvá podmínky smlouvy a garderobiérka vypráví příběh u partičky karet v nedalekém baru. Nesčetné příběhy vyprávěné různými prostředky - živí herci, film, magnetofonové nahrávky atd. - nabízí škálu pohledů na to, co znamená dávat a brát. Hra byla napsána pro Steppenwolf Theatre Company (1995), uvedena v inscenovaném čtení společností ASK Theatre Projects (1997) a v rámci semináře Printer's Devil Theatre (2000).

SILVIA GONZALES S.

Její hry se hrají po celých Spojených státech a byly zahrnuty (ať v úplném nebo částečném znění) do publikací Multicultural Scenes and Monologues from the Contemporary Theatre (Multikulturní scény a monology ze současných divadelních her), Multicultural Theatre 2 (Multikulturní divadlo 2), Contemporary Minority Women Playwrights (Současné menšinové dramatičky) atd. Získala několik ocenění: grant Lily Wallace/Reader' s Digest, grant Oregon Arts, hra na objednávku pro Kennedy Center Education, předkupní právo na autorská práva institutu Sundance Film, cena Lee Korfa (dvakrát), čestné uznání HBO New Writers Project, účast na multikulturním festivalu Seattle Group, příprava laboratoře INTAR s Marií Irene Fornes atd. Její Rozhlasová show o narcisistických poruchách osobnosti vzbudila celosvětovou pozornost na internetu na webových stránkách o duševním zdraví. Silvia se zajímá o digitální video a píše filmový scénář pro Critical Mass Productions. Je členem organizace Chicago Dramatists. Dříve vystupovala na improvizovaných básnických produkcích a jako sólový komik.

Sprosťárny a jisté zadostiučinění (Raw Deals and Some Satisfaction)

Drama, večer navzájem souvisejících jednoaktovek, 2-4 muži a 3-4 ženy
Čtyři krátké hry o pružnosti, porážce a přizpůsobování falši života.
Čtyři jednoaktovky s vlastními názvy se zabývají snahou kontrolovat vlastní osud a najít v životě útěchu. V první hře použije Ital, jehož manželka je v beznadějném stavu v kómatu, psychologický nátlak i zbraň k tomu, aby přiměl lékaře odpojit ji z přístrojů zajišťujících základní životní funkce. V druhém příběhu žena racionalizuje narození svého dítěte. Třetí pojednává o uvěznění rodin duševně nemocnými členy. Ve čtvrtém rozebírá moderátorka rozhlasové show narcisistické poruchy osobnosti se svými posluchači a zároveň zkoumá svůj vlastní vztah k matce, která pravděpodobně trpí touto poruchou.
"Na Sylviině hře Sprosťárny a jisté zadostiučinění mě nejvíce přitahují temperamentní, vypjaté emoce a dilemata, která v sobě její postavy nalézají. Každá část zkoumá jednu životně důležitou situaci, jakoby pod mikroskopem, a nabízí divákům pohled na rozhodující momenty v životech postav." - Alma Martinez, Ph.D., Stranfordská univerzita

ARLENE HUTTON

Arlene Hutton je umělecký pseudonym Beth Lincks, která začala s psaním her před pěti lety v rámci projektu Alice's Fourth Floor. V současné době je členkou divadelního souboru LAB Theatre Company. Je aktivní členkou A.T.H.E. (Association for Theatre in Higher Education, Sdružení pro podporu divadla ve vyšším vzdělání) a působí jako herečka a režisérka v několika vysokoškolských souborech. Jako umělecká ředitelka The Journey Company představila svou tvorbu na národních i mezinárodních festivalech a získala granty od organizací One World Foundation, PALA, Joelson Foundation, 21st Century Playwrights a grant Independent Artist Challenge od organizace The Field. Tvorba Huttonové je originální především proto, že dokáže pojmenovat problémy současné doby bez použití útočného jazyka. Zatímco jsou její krátké hry přirovnávány k Beckettovi, Pinterovi a Mametovi, celovečerní hry čerpají z jejích jižanských kořenů.

Poslední vlak do Nibroku (Last Train to Nibroc)

Celovečerní drama pro jednoho muže a jednu ženu (90 min)
Válečný románek z Appalačských hor. 1940. Ve vlaku, který převáží rakve Nathanela Westa a F. Scotta Fitzgeralda z jednoho konce země na druhý, vzplane láska mezi dvěma rodáky z Kentucky. May je ctižádostivá misionářka, která si právě prožila konec zasnoubení s jedním letcem. Raleigh sloužil u stejné jednotky, ale byl propuštěn ze služby ze zdravotních důvodů. Jak se vlak blíží k Chicagu, Raleigh se musí rozhodnout, jestli bude následovat May domů anebo své idoly do New Yorku. May se musí rozhodnout, jestli má své srdce opět otevřít. Budoucnost jejich vztahu je nejistá až do poslední chvíle, kdy zakusí country festival, večer na verandě, záchvat, pobyt v nemocnici, divokou jízdu autem, kyselé okurky a sladkou agonii opravdové lásky mezi horami.
Hra byla uvedena v komerční produkci na off-Broadwayi (1999), obdržela cenu Francescy Primus (1998), byla uvedena na Edinburgh Festival Fringe (1996 - jednoaktová verze). V roce 1997 Huttonová hru rozšířila na celovečerní verzi díky grantu z univerzity Loyola Marymount. Hra byla uvedena v rámci projektů inscenovaných čtení LookSee v Cherry Lane Theatre (1998) a CAP21 (1998) a na newyorském International Fringe Festival (1998).

DMITRY LIPKIN

Narodil se v Moskvě, v jedenácti letech emigroval do Spojených států. Vystudoval vysokou školu v Paříži a New Jersey a obdržel magisterský titul v oboru dramatické tvorby na Newyorské univerzitě. Napsal šest celovečerních her, jejichž témata se různí od dramatického zkoumání zkušenosti přistěhovalce až po surrealistické hloubání nad stoletým životem slona. Dmitry je členem organizací Manhattan Theatre Club, HB Playwriting Unit a Playwrights' Collective, se kterou za posledních sedm let inscenoval řadu nových her v nových, neobvyklých prostorem. Napsal také filmový scénář, nazvaný Incident at Dental Clinic #44 (Incident na zubní klinice č.44), pro Goat Cay a Fox Searchlights Films. V současné době spolupracuje na rozsáhlém muzikálu o mýtických zápasnících.

Jeřáby (Cranes)

Celovečerní tragikomedie pro tři muže a tři ženy
Dvě rodiny židovských přistěhovalců z Ruska začnou nový život v Louisianě a neodvolatelně poznamenáni svou zkušeností se odcizí. Pro záchranu jejich vztahu pozve jedna rodina druhou na Mardi Gras soirée, kde vše začíná: příběh o přátelství, ambicích, kulturní izolaci, pokrytectví a lásce - s jeřáby nad hlavami a nedočkavým černým pudlem, který se může od začátku až do konce uštěkat.
Hra byla inscenována souborem New Group v roce 1999.

LYNN NOTTAGE

Pochází z Brooklynu. Získala stipendia od organizací Manhattan Theatre Club (Van Lierovo stipendium) a New York Foundation for the Arts. Napsala hry na objednávku pro Second Stage, The Acting Company, Manhattan Theatre Club a Playwrights Horizons (Amblin/Dreamworks). Spolupracovala na scénáři filmu Side Streets (Postranní ulice, Merchant Ivory Productions, režie Tony Gerber), který byl vybrán do hlavní soutěže prestižního filmové festivalu v Benátkách, ve Spojených státech byl poprvé promítán na filmovém festivalu v Sundance (1999). Za hru Poof! (Teplouš!) získala Heidemannovu cenu, dále vyhrála soutěž White Bird o nejlepší divadelní hru o životním prostředí. Její hra Mud, River, Stone (Bláto, řeka, kámen) byla nominována na cenu Susan Smith Blackburnové. V letech 1992-93 měla stálé angažmá v Mabou Mines. Vystudovala Brownovu univerzitu a Yaleskou divadelní školu.

Drobky ze stolu radosti (Crumbs From the Table of Joy)

Komedie / Drama pro jednoho muže a čtyři ženy (110 min)
V obývacím pokoji v Brooklynu v roce 1950 se odehrává boj o srdce a mysl sedmnáctileté Ernestine. Mezi účastníky patří temperamentní a okouzlující teta Lily, Ernestin otec věřící v Boha a záhadná německá uprchlice. V zemi, stejně jako v Ernestine, začíná probíhat proces přeměny. Příběh právě nastupujícího věku připomíná kouzlo přeměny.
Hru inscenovaly divadelní soubory Second Stage (NYC), South Coast Rep (Costa Mesa), Yale Rep (New Haven), Crossroads (New Brunswick), Alliance Theatre (Atlanta) a Steppenwolf (Chicago). Hru vydalo Dramatists Play Service.

SHEILA CALLAGHAN

Vyrostla na malém předměstí uprostřed New Jersey. Získala magisterský titul v oboru dramatická tvorba na divadelní, filmové a televizní škole U.C.L.A. Obdržela např. cenu Marty Kleina za nejlepší komedii a cenu Samuela Goldwyna. Je držitelkou ocenění Princess Grace Playwriting Fellow pro rok 2000-2001 a Jerome Fellow pro rok 2001. Z její tvorby je citováno v knize Sandry Carusové The Young Actor's Book of Improvisation (Kniha improvizace pro začínající herce, Heinemann, 1998). V květnu 2000 byla vybrána, aby se zúčastnila projektu Annex Theatre's Hothouse Program. Spolupracovala s A.S.K. Theatre Projects, Printer's Devil Theatre, Playwrights Horizons, Moving Arts a The New Ensemble, nedávno napsala hru na objednávku pro South Coast Repertory.
Její hry zkoumají identitu, transformaci a omezení jazyka. V současné době pracuje na epickém dramatu o pěti rodinách a stolní lampě.

Strup (Scab)

Komická hra s jednou přestávkou pro dva muže a čtyři ženy
Animin svět zoufalství a sebedestrukce je narušen příchodem nové energické spolubydlící, Christy. Z podnětu jedné zvláště zlomyslné sochy Panny Marie a rostliny v květináči jménem Susan navážou Anima a Christa hluboké a důvěrné přátelství, které má však zničující následky. Moderní tragikomedie protkaná momenty plnými fantazie.
Hru uvedl Printer's Devil Theatre v rámci workshopu (1999) a Playwrights Horizons v inscenovaném čtení (2000).

Autor článku: redakce